טוני אליוט (2020-1947): האיש שהמציא את הכל

ב-1968 הוא ייסד והוציא לאור את Time Out בלונדון והמציא מחדש את עיתונות התרבות מסביב לעולם. בסוף השבוע הלך טוני אליוט לעולמו בגיל 73. ממשיכים בדרכו

טוני אליוט ז"ל (צילום: סטאן מיג'ר\גטי אימג'ס)
טוני אליוט ז"ל (צילום: סטאן מיג'ר\גטי אימג'ס)

לפני 52 שנה Time Out היה רק רעיון משונה במוחו של טוני אליוט. אפשר לקרוא לזה חזון: הרעיון לפיו העיר היא יישות חיה שיש לה תרבות משלה, טרנדים משלה וחיים משלה הוביל להקמת Time Out לונדון, שילוב מהפכני לזמנו בין מקומון בועט, מגזין תרבות ומדריך אירועים ובילויים. אליוט היה העורך, המייסד והמפיץ של המגזין בשנותיו הראשונות. בשנות התשעים הפך הרעיון הזה שלו לאימפריית מדיה חובקת עולם.

בסוף השבוע האחרון הלך אליוט לעולמו בטרם עת והוא בן 73. אבל כבד ירד על לונדון ובעיתוני הממלכה המאוחדת ספדו לאליוט בהתרגשות והערכה. "את הגיליון הראשון יצר אליוט בזמן חופשה מהאוניברסיטה", נכתב ב"גארדיאן", "הוא הפיק אותו באמצעות 70 פאונד על שולחן המטבח בבית אימו".

טוני אליוט ז"ל (צילום: Time Out London)
טוני אליוט ז"ל (צילום: Time Out London)

אליוט, שהיה ידוע בחיבתו ובהערצתו לכל תחומי התרבות (וכאספן חולצות פייזלי בלתי נלאה) התווה בשנותיו הראשונות של Time Out לונדון קו מערכתי ששילב בין המלצות וביקורות תרבות ובין פוליטיקה של שינוי ושוויון (כך, למשל, הסתבך ב-1976 כשפרסם רשימה של 60 סוכני CIA שמתגוררים ופועלים באנגליה), קו עליו שומר Time Out תל אביב עד עצם היום הזה.

בין הישגיו המוקדמים היו שלל ראיונות אטרקטיביים וחושפניים עם כוכבי התקופה (אנדי וורהול, דיוויד בואי ועוד), כמו גם קו פורץ דרך בעיצוב העיתון ושעריו (יחד עם המעצב הנודע פירס מרצ'בנק). עם הקמתה של מערכת Time Out ניו יורק בשנות התשעים החל אליוט את ההתרחבות הגלובלית של המגזין באמצעות זיכיונות (כך הוקם Time Out תל אביב ב-2002) והביא אותו ל-328 ערים גדולות ב-58 מדינות בעולם. אנחנו נתגעגע.

יובל סיגלר, מו"ל Time Out תל אביב: "טוני אהב אנשים, ערים, אמנויות ותרבויות, והקים על הבסיס הזה את מה שהפך להיות מותג תוכן ומדיה גלובלי שנוגע מדי יום בחייהם של מיליונים. לסיפור האישי שלו הhיתה השפעה משמעותית על הדרך שבחרתי בחיים. כשהתחלנו לעבוד יחד גיליתי אדם מרתק ומלא תשוקה לרעיון של תרבות עירונית, ששאף לשלמות בכל הפרטים וההיבטים המקצועיים של יצירת עיתונים, אף שכבר היה באותה עת מו״ל ואיש עסקים מצליח ומבוסס. היתה לי הזכות לשתף איתו פעולה ב-18 השנים האחרונות, ולקחת חלק בהגשמת החזון שלו. הוא יחסר לי מאוד באופן אישי, אבל מפעל חייו ימשיך להתקיים הרבה אחריו".

>> מהארכיון: טוני אליוט, מו"ל Time Out, משחזר את המפגש שלו עם דיוויד בואי
>> מהארכיון: 50 שנה ל-Time Out, הרגעים והשערים הגדולים