מה עכשיו? התחלה חדשה. מתכון ברד פודינג לחג. ושיר של מיכה שטרית

הדיי עפאים ומיכה שטרית. צילום: דנה בר סימן טוב
הדיי עפאים ומיכה שטרית. צילום: דנה בר סימן טוב

הדיי עפאים מארח את המוזיקאי האהוב בפרק נוסף בסדרת "שיר לערב חג" של בית אבי חי. בטור מיוחד הוא כותב לנו על הקשר בין השיר "מסמרים ונוצות" לבין שמחת תורה, וגם מוסיף מתכון מתוק במיוחד לחג

26 בספטמבר 2021

ביום שמחת תורה אנחנו שמחים, ואין שמחה בלי סעודה, משתה ומוזיקה. אני מלווה ועוקב אחרי מיכה שטרית והיצירה שלו כבר הרבה שנים. למעשה, הוא דווקא מלווה אותי לאורך השנים עם היצירה שלו. להזמין אותו להתארח אצלי, דווקא ביום הזה של שמחת תורה, כשגומרים ומסיימים משהו ומתחילים הכל מחדש, זה קצת כמו הסיפור של המוזיקה והסיפור שלו.

ולכן, באופן לא מפתיע, מכל השירים שלו, בחרתי שישיר בפרק את 'מסמרים ונוצות'. השאלה שנשאלת בשיר – 'ועכשיו מה, מה עכשיו?' – זו שאלה של האמן וגם השאלה של שמחת תורה. בתחושתי, שמחת תורה מגיעה אחרי שעמלנו ויגענו כל השנה. עכשיו אנחנו שמחים ומתחילים מחדש.

בדומה ליצירת שיר – אתה כותב, עובר במהלך היצירה את כל תהפוכות הנפש, לוקח את כל ילדותך, נערותך, כל כולך, ויוצק לתוך לשיר. ואז השיר יוצא לעולם ומה קורה לאחר מכן – 'ועכשיו מה, מה עכשיו?' לכן, יש דמיון ותחושה דומה שקיימת גם ביצירת שיר וגם בתורה, שהיא יצירה בלתי נגמרת בעצמה.

הדיי עפאים ומיכה שטרית. צילום: דנה בר סימן טוב
הדיי עפאים ומיכה שטרית. צילום: דנה בר סימן טוב

לסעודה, בחרתי משהו פחות מסורתי, אבל משהו שכולנו צריכים אחרי הישיבה בסוכה. לקחתי חלות ותיקות שנותרו מהחג, לחם אבוד, כדי להכין ברדפודינג (רפרפת לחם בעברית).

הברדפודינג יהיה כולו נוטף דבש, מקפה, מפיסטוקים, משקדים, מבוטנים, מבושם בהל, קינמון, קקאו ועוד. והוא כמו התורה – פריך מבחוץ ורך מבפנים.

ברד פודינג של הדיי עפאים. צילום: דנה בר סימן טוב
ברד פודינג של הדיי עפאים. צילום: דנה בר סימן טוב

מתכון לברד פודינג קפה לשמחת תורה

בשוק:

1 כף גרעיני הל
3-4 מקלות קינמון
½ ליטר שמנת מתוקה
¾ כוס דבש
2 כפות גדושות קפה שחור
2 כפות קקאו אמיתי
5 חלמונים
5 כפות סוכר דמררה או לבן
2 חלות משבוע שעבר

במטבח:

כותשים יחד את ההל והקינמון. בקלחת מחממים יחד את השמנת, הדבש, הקפה, הקקאו, ההל והקינמון תוך כדי ערבוב עד שהם מתאחדים לעיסה אחידה. מסירים מהאש ומצננים מעט.

טורפים יחד בקערה את החלמונים והסוכר לקבלת בלילה בהירה ואוורירית. מוסיפים את תערובת השמנת והדבש לאט לאט, תוך כדי טריפה מתמדת, עד שהחומרים מתאחדים.

קורעים את החלות לפיסות בגודל 5-8 סנטימטר. טובלים כל פיסה בבלילה עד שהיא נספגת ומעבירים לתבנית. ממשיכים עם כל החלה ועם כל התערובת. את היתרה מוזגים מעל.

מכניסים את התבנית לתבנית נוספת ובה מים רותחים ומעבירים לתנור שחומם מראש ל-160 מעלות. אופים כ-45 דקות, עד שהחלק העליון של הפודינג פריך וזהוב אך החלק הפנימי עודו לח. אפשר למזוג עוד מעט דבש מעל לטובת הברק והמתיקות.

מגישים עם רוטב טחינה ודבש פשוט: מערבבים יחד טחינה גולמית ומעט דבש לקבלת חלבה מתקתקה.

למתכונים נוספים של הדיי עפאים

משחק קלפים בנהריה סידר למיכה שטרית את הגיטרה הראשונה שלו. הוא הבין שנועד להיות מוזיקאי כששמע לראשונה שיר של אריק אינשטיין, וג'וני מיטשל לימדה אותו את אחד השיעורים החשובים בקריירה שלו באמצעות אקורד אחד בלבד.

המוזיקאי המוערך מתארח אצל השף והחקלאי הדיי עפאים למפגש מיוחד לקראת שמחת תורה; על פיוס וכעס ברוקנ'רול, והקשר בין לחם פודינג לתורת ישראל בפרק חדש בסדרת הרשת "שיר לערב חג" של בית אבי חי.