ארבע על ארבע: מזל טוב כלבים, זכיתם בתערוכה משלכם. ווף!

קריקטורה של נירמו אלנבוגן לתערוכה "על ארבע"
קריקטורה של נירמו אלנבוגן לתערוכה "על ארבע"

האוצרת של תערוכת החוצות בחולון "על ארבע" מספרת לנו בטור מיוחד על ההחלטה להתמקד בעולם האיור והקומיקס וגם למה אין לה (עדיין) כלב. בין המשתתפים: אורי פינק, זאב אנגלמאיר, נירמו אלנבוגן ודודי שמאי

כשעלה הרעיון לקיים תערוכה בנושא עולם הכלב, היה לי ברור שהיצירות שישתתפו בתערוכה יגיעו מעולם הקריקטורות, הקומיקס והאיורים. זאת, אולי כי מדובר בבעל חיים שבדרך כלל מציף בנו תחושה מאוד נעימה, אוהבת ובטוחה – תחושה שניתן לקבל גם כאשר מסתכלים על דברים דרך העולם הצבעוני או בפיקסלים.

איור של זאב אנגלמאיר לתערוכה "על ארבע"
איור של זאב אנגלמאיר לתערוכה "על ארבע"

השפע הרב של יוצרים שמשתמשים והשתמשו בכלב כמוטיב מרכזי בעבודותיהם רק נגלה אליי יותר ויותר כאשר התחלתי ללקט את היצירות שייכנסו לתערוכה. עבור יוצרים רבים, בעבר וכיום, הכלב הוא כלי משמעותי להעברת מסרים מחיי היומיום שלנו, הנמצאים על קשת רחבה מאוד, ביניהם צחוק, אהבה וסאטירה.

הפשטות שיש בחיה המופלאה הזו לצד האינטליגנציה הגבוהה וכמויות האהבה שיש בה להעניק, משמשים כר פורה ליצירה ולחופש הביטוי, כפי שעולה גם מהיצירות המוצגות בתערוכה.

איור של דודי שמאי לתערוכה "על ארבע"
איור של דודי שמאי לתערוכה "על ארבע"

דודי שמאי, מאייר וקריקטוריסט, שאחת מיצירותיו משתתפות בתערוכה, מספר על הבחירה בכלב הבולדוג בציורו: "נקודת המפנה בחייו של הבולדוג האנגלי היתה בשנת 1835,כאשר אנגליה החרימה את כל ענפי ספורט הדמים שחיות לקחו בהם חלק וגזע הבולדוג בפרט. בתגובה לכך אוהבי הבולדוגים באנגליה התחילו בתהליך ארוך שבמהלכו הם שינו את אופי הגזע לכזה שיוכל לחיות לצד בני האדם ולהיות כלב משפחתי לכל דבר ועניין. כלב הבולדוג כל כך נערץ על ידי העם הבריטי,שהפכו אותו לסמל הלאומי של אנגליה. בעבודתי, התייחסתי לכך והשתמשתי באהבה של האנגלים למוסד המלוכה המפורסם שלהם, ציירתי את הבולדוג בממדי ענק ביחס לשומרי הארמון הבריטי ובכך יצרתי אמירה שהבולדוג עלה מבחינתי לדרגה של מלוכה".

קומיקס של אורי פינק לתערוכה "על ארבע"
קומיקס של אורי פינק לתערוכה "על ארבע"

בעלי הכלבים בינינו יוכלו להתחבר למרבית העבודות שיוצגו בתערוכה ולמצוא את עצמם צוחקים לא אחת למול הקריקטורות בעלות המסרים והסיטואציות מחיי היומיום של מגדלי הכלבים. גם אלו שלא מגדלים כלבים בעצמם, מוזמנים להיחשף דרך התערוכה לקסם שבחוויה לגדל כלב. אסיים בנימה אישית, כבת להורים עם הפרעת OCD קיצונית, הפרעה שגנזה מראש את החלום להביא הביתה כלב – אני רוצה לשתף שהעבודה על התערוכה רק הבעירה בי יותר את הצורך לגדל כלב.
הכותבת היא האוצרת של תערוכת החוצות "על ארבע" ברחבי חולון שנפתחת מחר (7.12). נעילה: 31.3.2022

קריקטורה של נירמו אלנבוגן לתערוכה "על ארבע"
קריקטורה של נירמו אלנבוגן לתערוכה "על ארבע"