5 טיולים לימי הקיץ. *בלי לצאת מהעיר*

פארק מנחם בגין. צילום: shutterstock
פארק מנחם בגין. צילום: shutterstock

האקולוגי, ההיסטורי והלילי: ריכזנו לכם רשימת רעיונות לטיולים קצרים בלי לצאת (כמעט) מהעיר, שגם חובבי הבנוי והאורבני יוכלו למצוא בה את עצמם

האקולוגי: בין בריכות החורף (האמיתיות)

כן, כן, על אף קשירת שמן שלא בצדק עם עיכוב פינוי התחנה המרכזית, העיר שלנו בורכה בשתי בריכות חורף מתוקות, שתיהן בצפונה של העיר, וימיו הראשונים של האביב הם הזמן האידיאלי לבקר בהן. עוד הבדל בין בריכות החורף האמיתיות של תל אביב לזו שבסמוך למתחם פנורמה (עליה היה אמור ככל הנראה להיות ממוקם המסוף החלופי של התחנה המרכזית הישנה) – היא שלהן אכן יש חשיבות ביולוגית, מה שהופך אותן לא רק ליעד טיול נהדר, אלא גם לנקודת תצפית על שלל מינים של בעלי חיים.

הראשונה, בצפון הישן בואך שכונת בבלי, מרחק דקת הליכה מקאנטרי 'דקל' המיתולוגי, היא בריכת החורף של פארק ראש ציפור, אותה אפשר לשלב עם מסלול הליכה שמשי ומהנה בגני יהושע ופארק הירקון. המקטע המסומן של שביל ישראל בפארק עובר דרכה, ובמרכזו ישנו גם חניון כורכר פתוח, למי שירצו הליכה קצרה יותר ולא מחייבת. Fun fact: בבריכת החורף הזו התגלה בחודש שעבר מין פרה היסטורי של סרטן, תריסן הקשקש, שכמעט נכחד, והיא בית לעוד מינים רבים של יצורי מים, זוחלים וציפורים. הרב קוסובסקי 69

בריכת החורף השנייה, גם היא חלק מפארק שנקרא על שמה, צמודה למכללת לוינסקי ואפשר להגיע אליה מחניון המכללה בשביל ייעודי, מוגבה ונגיש לעגלות (אך לא לכיסאות גלגלים, לצערנו, מדובר בשביל צר). הבריכה הקיימת שוקמה מתוך בריכת חורף גדולה יותר ועל כן גם שומרו והושבו אליה מינים רבים של צמחים. חניון מכללת לוינסקי

בריכת החורף בראש ציפור. צילום: סרג׳יו אלברג
בריכת החורף בראש ציפור. צילום: סרג׳יו אלברג

הריאה הירוקה: נחל פרדסים – "הוואדי של נווה שרת"

המקטע היפה של נחל פרדסים, המשתרע בין מרכז הטניס של רמת השרון לאזור הירקון, נמצא בסמוך לאזור התעשייה עתידים, והכניסה אליו היא מתוך רחוב כורזים בשכונת נווה שרת. שמו של הנחל מציין את גוש הפרדסים האחרון הנמצא בו, שהוא גם האחרון בתחומי תל אביב יפו, ואת השתייכותו לאחד מיובלי הירקון: נחל הדר, נחל פרדס ונחל הדרים.

חלקים מהוואדי משתרכים ממש לצד בתי התושבים בשכונת נווה שרת, בעיקר ברחוב כורזים ואלמגור, הוא ממשיך לעבר אזור התעשייה של קריית עתידים וסיומו בשפך הירקון. לאחרונה הנחל שוקם, השבילים בו הוגדרו ונוספו לו פינות מנוחה ופנאי. אורכו של מסלול ההליכה בנחל הוא 2 קילומטר, והוא מישורי ונעים. תמצאו לאורכו מגוון פריחה עונתית, במיוחד עכשיו בימי האביב, ואפילו צמחי תבלין – אם תחפשו היטב. אנחנו נמצאים בדיוק בעיצומה של העונה המרשימה של הנחל – בין אמצע פברואר לאמצע אפריל. מטיילים מספרים ששפע הצמחייה סביב הערוץ מסתיר את הבנייה העירונית הסמוכה במקטעים מסוימים, משל בעצם הייתם ברמת הגולן. סוף רחוב כורזים, שכונת נווה שרת

נחל פרדסים. צילום: עמית מנדלסון
נחל פרדסים. צילום: עמית מנדלסון

ההיסטורי: טיול בעקבות קבוצת הפייסבוק 'תל אביב של פעם והיום'

לחובבי ההיסטוריה העירונית, מדובר בהמלצה חמה במיוחד: קבוצת הפייסבוק 'תל אביב של פעם והיום' היא הקבוצה הגדולה ביותר שעוסקת בתיעוד ופרסום תמונות ואירועים היסטוריים מעברה של תל אביב. היא מונה כמעט 30,000 חברים וכמה מחובבי ההיסטוריה העירונית והצלמים הוותיקים ביותר בה, ומתפרסמות בה על בסיס יומי אנקדוטות ותמונות היסטוריות מכל שנותיה של העיר.

עכשיו, כשהשמש יצאה והעיר נראית פחות אפורה בהרבה – צאו לטיול עירוני ומיוחד דווקא בעקבות 'העיר הלבנה'. בחרו אזור בעיר, ובאמצעות מילות מפתח תוכלו למצוא בקבוצה שלל תמונות "לפני ואחרי" או סיפורים מעניינים שיובילו אתכם לאורך הטיול. מומלצות: הטיילת, שלה שלל אזכורים בקבוצה, והליכה דרך בתים משוחזרים בלב העיר – הירקון, דיזנגוף, רוטשילד, גאולה ודרומה.

בית קפה בשדרות חן פינת פרישמן. לע״מ, פריץ כהן, מתוך קבוצת הפייסבוק ״תל אביב של פעם והיום״
בית קפה בשדרות חן פינת פרישמן. לע״מ, פריץ כהן, מתוך קבוצת הפייסבוק ״תל אביב של פעם והיום״

הדרומיים: פארק בגין ופארק המסילה

לאלו שבוחרים להישאר בגבולות העיר, אבל לא רוצים להצטמצם לריאות הירוקות של צפונה – פארק בגין, שנקרא גם פארק דרום, הוא המקבילה הדרומית והמהנה לא פחות. בפארק שני אגמים, באחד מהם אטרקציית סקי מים, ובשני ברווזים מתוקים שמתאימים לצפייה מדיטטיבית.

אפשר לראות בו ציפורים רבות, לבקר בפינת החי (ללא ליטוף), וליהנות מאזורים המתאימים לפיקניק במגוון החורשות. למי שחפצים ביום טיול קצת יותר אקטיבי: אפשר ללכת מהכניסה הראשית לפארק מרחוב בירנית על שביל ההליכה דרומה, לעבור דרך פינת החי ולהמשיך מזרחה לעמדת התצפית – על שטחי פארק אריאל שרון, וגם על שלל ציפוריהם. אפשר גם להקיף את הפארק ברגל ולהתנסות במיני האטרקציות השונות. אפשר גם לשכור אופניים בסמוך לפארק ולצאת לרכיבה.

בונוס שמתאים למשפחות שמגיעות בשבת: מסביב לפארק יש רכבת ננסית שמסיירת בו בשבתות וחגים עד ארבע אחר הצהריים.

טיול ירוק וקצת יותר עירוני אפשר למצוא על תוואי פארק המסילה המחודש, אחד הנכסים המהממים שנוספו לדרום העיר בשנים האחרונות. מומלץ להתחיל בפארק אליפלט שבפלורנטין, ולצעוד דרך מתחם התחנה, נווה צדק וגשר נווה צדק, מתחם נחושתן, רחוב פינס ועד לבית רומנו. בהגעה לבית רומנו מומלץ כמובן לקנות קפה ומשהו לנשנש במיראז' ולהתפנק קצת בשמש בחלקו של הפארק הנושק לכניסה האחורית ל'תדר'.

בתמונה: סאות'פארק; לא בתמונה: קארטמן. פארק דרום (צילום: שמוליק ש., אתר פיקיוויק By cc)
בתמונה: סאות'פארק; לא בתמונה: קארטמן. פארק דרום (צילום: שמוליק ש., אתר פיקיוויק By cc)

הלילי (והחברתי): "גוף ברחוב"

סיור "גוף ברחוב", מבית אנסמבל 'כאן', מוציא את מבקריו למסע שמתחיל ברחוב לוינסקי, ועובר בקיצורי דרך, פינות חמד וסמטאות אפלות – כדי לחקור את הקשר בין האתר לאדם השוהה בו. מדובר בטיול לילי, שיוצא בין פעמיים לשלוש בשבוע ומתחיל בשעה 20:30 בערב, וההשתתפות בו היא בקניית כרטיס בעלות של 80 ש"ח. אנחנו לא אוהבים לבזבז, וברור לכולנו כבר מזמן שטיולים צריכים להיות מצרך חינמי, אבל על כזה סיור בדרום העיר, שגם מעניק במה לחוויות של תושבי האזור וגם מאפשר להכיר אותו בפרספקטיבה אמנותית וחברתית – היה קשה לוותר ברשימה הזו.

משתתפי הסיור, שערך, כתב וביים עידו בורנשטיין, מצוידים באוזניות, בהן ישמעו וידויים של א.נשים תושבי האזור שמשתפים בחוויית ההליכה שלהם בו, ולצידם מופיעים לאורך כל הסיור רקדנים ורקדניות. על פי האתר והביקורות המפרגנות על הסיור: "השיטוט הרגלי הופך לתודעתי". המשתתפים יכולים גם ליהנות מהחוויה מעט שתויים ולהצטייד בדרינק מוזל לדרך בנקודת הפתיחה שלו  – בר "ברחוב", בלוינסקי 33. אפשר לחנות בחניון שוק העלייה או בחניון ליבר. הסיורים הקרובים הם ב-4.4, 6.4, 7.4, ה-11.4 ולאחר החג.

סיור "גוף ברחוב". צילום: יאיר מיוחס
סיור "גוף ברחוב". צילום: יאיר מיוחס