מהאוס לתכנות: סטפן בזבז חיפש קרקע יציבה ומצא עוד אהבה

סטפן בזבז וההודי. צילום: מיכאל טופיול
סטפן בזבז וההודי. צילום: מיכאל טופיול

"טיים אאוט\טיון אין", מדור חדש ובו נעלה לעמדה די-ג'יי מקומי שיספר על הדרך שעשה, האהבות המוזיקליות שלו והשפעות שנת הקורונה. והפעם: סטפן בזבז (36) שהתאהב בטראנס (בזכות אחותו) והאוס (בזכות אמא), גילה שהוא רוצה לעשות מוזיקה באוסטרליה ולומד עכשיו תכנות

8 באפריל 2021

טיון אין עם סטפן בזבז \\ לא מעט טראנס בדרך להאוס

תעודת זהות

סטפן בזבז (36) מנגן בעיקר האוס כבר מעל לעשור בתל אביב. הוא למד הנדסת סאונד באוסטרליה ומנגן די הרבה בחו״ל, ועדיין – הגיגים שלו בבלוק הם מהאהובים עליו. "אני חושב שהם ממש הצליחו להעביר לקהל הישראלי חוויה ולא בלחץ, בלי להרים בכוח. המסיבות שם נותנות כבוד למוזיקה ואני מאוד מעריך את זה, את האנשים ואת המקום".

מביירון ביי לחתול והכלב

הדרך לתקלוטי ההאוס, עבור סטפן, נסללה דרך מועדונים מוכרים כמו הקומפורט, החתול והכלב ששם היה רזידנט וכמה ליינים – ביניהם גם של טראנס. הוא לא בהכרח תכנן להיות דיג׳יי, אלא לעבוד באולפנים. לדבריו, הסאונד שהוא מביא לפעמים פחות מתאים לקהל הישראלי – ולכן והוא מוצא את עצמו מנגן יותר בחו״ל. השנה החולפת מאוד השפיעה עליו, וגרמה לו להבין שאי אפשר לסמוך רק על מוזיקה ושנדרש לאמץ עוד מקצוע. היום, הוא כאן בארץ, עובד על הלייבל שלו ומסיים קורס בתכנות.

"הבית שלנו היה מושפע כמעט רק מהסיקסטיז והסבנטיז. להורים שלי היה אוסף מטורף של תקליטים וביניהם המון ביטלס. אחותי הביאה דברים יותר חדשים הביתה, רוק ופאנק, והכירה לי את פרודיג׳י למשל. כשהיא חזרה מהודו, היא הביאה אתה גם מוזיקת טראנס שזה מה שבכל שנות העשרה שלי וקצת אחרי אהבתי לשמוע. אז, באיזשהו שלב, אמא שלי התחילה ללכת למסיבות של טייסטו, סשה ופול אוקנפולד וככה היא הביאה את ההאוס הביתה".

סטפן והמון כפתורים. צילום: בן פלחוב
סטפן והמון כפתורים. צילום: בן פלחוב

״הכל התחבר כשהייתי בגיל 21. טסתי לאוסטרליה ולמדתי שם הנדסת סאונד במכללת אס.איי.אי בביירון ביי שזה היה האזור שגרתי בו. למדתי הקלטות ומיקסים ופוסט פרודקשן ובתוך כל זה יש גם קורס שמתמקד בהפקה אלקטרונית וזהו, באותו רגע הבנתי שאני יכול לעשות מוזיקה לבד וזה כל מה שאני רוצה לעשות. ברגע שהתחלתי להפיק מוזיקה, זה היה ברור שהמטרה היא לנגן אותה לקהל שייהנה ממנה. זה מה שהולך איתי כל הזמן וזה לא תמיד היה קל. רוב המסיבות הרציניות, אלו שהתחלתי מהן, לקחתי חלק בכלל בהפקה ומשם זה התגלגל, מיחצ"ן לרזידנט. זו הייתה פתיחת הדלתות בשבילי – הם הרי לא מכירים אותך בהתחלה. אבל אם אתה יכול להביא אנשים, אומרים לך – 'סבבה בוא תתקלט'".

תכנות בימי קורונה

"בהתחלה, תקופת הרגיעה בעקבות הקורונה באה לי ממש בטוב. היה לי אז את האולפן שלי בנחלת בנימין והעיר הייתה ממש שקטה אז לא היו הסחות דעת. כל היום הייתי באולפן וכתבתי המון מוזיקה עד שהמוזה התחילה לרדת. כשיש פחות מסיבות, אתה מרגיש שאתה יוצא מהלופ – אז נסעתי לאירופה והייתי שם כל הקיץ. בסוף הקיץ, היה לי גיג בשוודיה, שהיה אמור להיות מאוד מרגש כי חיכיתי לו הרבה זמן אבל בסוף הוא היה די בינוני ואז התחיל עוד סגר, נגמר לי הכסף וכל זה גרם לי להבין שאני חייב לעסוק בעוד משהו. הבנתי שאני חייב בסיס כלכלי כדי שאני אוכל לבוא למוזיקה עם יותר תשוקה ולא לתקלט כדי להיות במלחמת הישרדות. השנה הזו עזרה לי להבין שאני רוצה לעשות דברים שאני אוהב, גם אם הם לא ימכרו".

"כל הזמן שמעתי הייטק, הייטק, הרגיש שכולם בזה והנה אני מוצא את עצמי בברלין, פוגש כמה חברות שהן הייטקיסטיות רציניות והן אלו שהמליצו לי על קורס תכנות. שלושה ימים אחר כך, כבר התחלתי ללמוד את זה. אני כבר לקראת סוף הקורס וגיליתי שאני ממש אוהב את זה, אפילו התחלתי לעבוד קצת בתחום בחברה שנותנת שירותי תכנות".

סטפן באולפן. עושה דברים שהוא אוהב. צילום: נדובה
סטפן באולפן. עושה דברים שהוא אוהב. צילום: נדובה

איפה שתי האהבות שלך מתחברות?
"נראה שלא במקרה, אני עובד על פרויקט שבאמת מחבר ביניהם, אני עוד לא יכול לתת את הפרטים אבל מאמין שתשמעו על זה מאוד בקרוב. אני מביא את הצד של התכנות הפעם, אבל העבודה עצמה היא על אתר שקשור למוזיקה אז זה מחבר באופן מאוד טבעי את שני העולמות".

ומה עם המוזיקה?
״לאחרונה לקחתי קצת צעד אחורה כי עבדתי עם הרבה לייבלים אחרים, בעוד שללייבל שלי (no waves) נשארה פינה חמה בלב אבל זה לא היה הדבר העיקרי. עכשיו אני מחזיר את הלייבל במלוא הדרתו, ועובד על ריברנדינג. גם יצא לי תקליט בעוד שבועיים למכירה מוקדמת ובכלל יש הרבה ריליסים באופק".

5 טראקים נבחרים:

1. ערב סגריר של זוהר ארגוב היה השיר ששמעתי הכי הרבה ב 2020

2. סט ליקוויד (דראם אנ בייס) של קליברה ששמעתי המון בזמן הלימודים החדשים

3. אחד התקליטים שאני הכי אוהב מהאוסף שלי, טכנו דאבי מינימליסטי

4. גרייס ג׳ונס בגרסאת דאב זה החיים

5. לא הרבה יודעים אבל אני מכור קשות ליוסי עדן בשנה האחרונה