יופי של בחירות: טיילת הפארק החופי היא נס בקצה של תל אביב

החדשה שלכם בצפון העיר. טיילת הפארק החופי (צילום: יותם מונק)
החדשה שלכם בצפון העיר. טיילת הפארק החופי (צילום: יותם מונק)

זאת פעם שישית בתוך חודשיים שאנחנו מדווחים על מרחב ציבורי ירוק חדש ומחודש בעיר, וקשה שלא להיות סרקסטיים כשהבחירות המקומיות בפתח, אבל בשורה התחתונה יש לכם עכשיו טיילת חדשה ומרהיבה (במיוחד בלילה) בטבע הפראי שמשתרע בין חוף תל ברוך לחוף הצוק. וכמה שהעיר הזאת צריכה אותה

13 בספטמבר 2023

במהלך השבועות האחרונים דיווחנו בהתרגשות על פתיחתם והשקתם של גן יעקב המשופץ בכיכר התרבות, פארק אלוף בצלות הקטנטן בפלורנטין, פארק רידינג הנהדר למרגלות תחנת רידינג, ממש לפני יומיים דיווחנו על טיילת איילון החדשה שנובטת לה לצד נתיבי איילון, ואתמול שמחנו לבקר בבוסתן מוז"א החדש שנפתח לקהל הרחב כמרחב ציבורי גדול וירוק נוסף. והיום: קבלו את טיילת הפארק החופי החדשה של תל אביב.

>> בוסתן מוז"א: כל הפרטים על הפינה הקסומה החדשה בצפון העיר
>> פארק רידינג: כל הפרטים על הספוט הירוק החדש ליד נמל תל אביב
>> טיילת איילון: כל הפרטים על המרחב החדש שמדמיין את קירוי האיילון

שישה מרחבים ציבוריים חדשים ומחודשים, ירוקים ושמחים, בתוך תקופה של חודשיים – זה דבר שלא קורה יותר מדי, אפילו לא פעם בחמש שנים. אבל אם נניח את ההערות הסרקסטיות על פעלולי שנת הבחירות בצד, נמצא בקצה הצפוני ביותר של תל אביב את אחד הפארקים היפים שיש לתל אביב להציע, בין חוף תל ברוך מדרום לחוף הצוק בצפון, וטיילת חדשה שעוברת כעת דרכו ומהווה את המקטע החסר האחרון ברצף הטיילתי שיצרה העירייה בעשורים האחרונים בין בת ים והרצליה.

ביום בהיר רואים מכאן את הרצליה, אבל גם ביום לא בהיר. טיילת הפארק החופי (צילום: יותם מונק)
ביום בהיר רואים מכאן את הרצליה, אבל גם ביום לא בהיר. טיילת הפארק החופי (צילום: יותם מונק)

טיילת הפארק החופי החדשה, שמשתרעת לאורך כשני קילומטרים, היא השלב הראשון והמוכן של הפארק החופי: פארק טבע בן 500 דונם שמאפשר לציבור גישה לרכס כורכר חופי מרשים, ומעניק חוויה ייחודית של נופים עם תצפית לקו החוף ומפגש עם צמחיה ובעלי חיים מקומיים.

אוקיי, זה הולך לככב באינסטוש. טיילת הפארק החופי (צילום: יותם מונק)
אוקיי, זה הולך לככב באינסטוש. טיילת הפארק החופי (צילום: יותם מונק)

ומה יוצא לכם מזה? ובכן, בראש ובראשונה המשך טבעי ומרהיב לפארק רידינג החדש, שכולל תאורת לילה נמוכה ומיוחדת למניעת זיהום אור והופכת את הטיילת לקסם אמיתי בשעות החשיכה, שביל אופניים מופרד ובטיחותי באורך שני קילומטרים, פינות ישיבה המאפשרות רגע אינטימי עם הים והשקיעה, רחבות תצפית מוצללות (!) להתכנסות ושהייה, פרטי עץ ייחודיים להשתלבות בנוף הטבעי ולעמידות מרבית מול נזקי הים.

והכי חשוב: כ-300 עצים מקומיים בוגרים שמותאמים לאקלים הקיצוני של חוף הים ונשתלו בתוך קרקע טבעית (ללא מגבלת בתי גידול), לקליטה מיטבית של בתנאים הקשוחים של רסס ים מלוח, רוח ושמש. זאת ועוד: כ-80 מיני צומח מקומיים ב-250 אלף שתילונים ועוד כ-250 אלף גיאופיטים (זה מיני צמחים עשבוניים רב שנתיים, בדקנו בגוגל).

פיתוח הטיילת, על פי העירייה, כלל עבודות לשיקום השטח, בהן שימור ערכי טבע ואתרי קינון, והצבת אמצעים חדשניים ואקולוגיים של הנדסה סביבתית לצמצום סחיפות קרקע, ייצוב הוואדיות והעשרה בצמחיה מקומית מגוונת, במטרה להשיב לטבע איכויות שאבדו. בימים אלה שוקדים בעירייה גם על הקמת מרכז מבקרים, שיוקם על שטח ששימש בעבר כבסיס צבאי. עבודות הפיתוח של הפארק החלו כבר לפני עשור, עם הנגשת קו החוף הסמוך לתחנת רידינג וסגירתו של נמל התעופה שדה דב, ופיתוח הטיילת החדשה בתוכו נמשך שנים ארוכות בשילוב צוות אקולוגים. התוצאה היא נס של טבע כמעט-פראי בקצה העיר. וכמה שהיא צריכה את זה.