אם נופל עץ ביער: ריאיון רוחני עם הסולן של טימבר טימבר

מנהיג להקת טימבר טימבר, קירק טיילור, רוצה לעשות לכם צמרמורת. האמצעים: סקס, האלווין וחוש הומור מעוות. בריאיון לקראת הגעתו לארץ הוא מספר על המשבר הרוחני שעבר ועל איך זה להרגיש כמו ווירדו נצחי

קירק טיילור
קירק טיילור
1 ביולי 2015

אדם חרמן ומפוחד שמוכן בכל רגע נתון ללכת מכות עם אלוהים נמצא במצב נפשי אידיאלי להאזנה לטימבר טימבר. אך גם אדם ששוכב על הגב מהורהר יכול להתחיל להעמיק בהרכב הקנדי המצוין שהקים ומנהיג קירק טיילור (34), הסולן והיוצר המרכזי בהרכב. טימבר טימבר החלה את דרכה לפני עשור בבקתת עץ, עמוק במעבה יער השוכן אי שם בפאתי מחוז אונטריו. מכאן גם נובע שם הלהקה, שלמען האמת עלול די לבלבל: טימבר (Timber) פירושו עץ, ואילו טימבר (Timbre) בז'רגון המוזיקולוגי הוא גוון או טון של צליל.

"כשבחרתי את השם הרגשתי שכל דבר חייב להיות סמלי, אפילו אם זה רק בעיני עצמי", מסביר טיילור בריאיון טלפוני עמו לקראת הגעתה של טימבר טימבר לראשונה לישראל, להופעה שתתקיים ב־7 ביולי בבארבי. נדמה כי הפולק הבלוזי החורפי, האפל והמעט מוזר של טימבר טימבר, לצד קולו הייחודי של טיילור, מעבירים את תחושת השממה המיוערת, שמשתלבים בה המסתורין והתשוקה המינית עם קדושה כמעט דתית. לכן הגיוני ששירים של ההרכב נבחרו ללוות סדרות וסרטים, בהם "שובר שורות" וסרט האימה הנשי הצרפתי "Foxfire".

קירק טיילור (צילום: Jeff Bierk)
קירק טיילור (צילום: Jeff Bierk)

בשנה שעברה יצא "Hot Dreams", אלבום שלקח את המוזיקה הקריפית משהו של טימבר טימבר למחוזות עוד סקסיים יותר מבעבר. שיר הנושא שלו אף זכה לקליפ שצולם במועדון חשפנות מואר אורות ניאון אדומים התלויים מתקרה נוטפת חטאים. המשפט הראשון מתוך "Hot Dreams" עורר מחלוקת ואף נתפס כגזעני בעיני כמה מבקרים: "אני רוצה לרקוד / אני רוצה לרקוד / רוצה לרקוד עם אישה שחורה".

אתה מרגיש שהמבקרים קצת הגזימו בתגובתם, או אפילו לקו בעודף פוליטיקלי קורקטיות?

"אני מניח שהייתי צריך לדעת מראש שזו תהיה התגובה".

אבל כן ידעת במידה מסוימת. הרי אמרת בעצמך בריאיון שציפית שהמשפט הזה יכניס אותך לצרות, ובכל זאת הקלטת אותו.

"נכון, כנראה חשבתי שזה לא באמת סיכון, כי למען האמת זה לא כזה משפט קיצוני בעיניי. אם כבר זה משפט שמביע סקרנות. זה לא משפט פוגעני באיזושהי צורה. כאילו, אם אתה מקשיב לשירים של ר' קלי…"

טוב, עכשיו הלכת רחוק.

"(צוחק) כן, אני חושב שהמשפט הזה פשוט היה יוצא דופן בז'אנר שבו הוא הופיע. הסליזיות הזאת מתקבלת הרבה יותר טוב במסגרת שירי היפ הופ או אר נ' בי".

דת, סקס ומסתורין הם המסגור שתמיד ניתן לשירים שלך. איך אתה מקבל את זה?

"רק לאחרונה החלו לדבר על סקס בקשר למוזיקה שלי, אולי כי זאת תמה שלכאורה באמת פחות שכיחה בפולק ויותר מזוהה עם סגנונות אחרים. אשר לדימויים הדתיים, הם אולי פחות דומיננטיים ברוק ובפולק החדשים, אבל עבורי אלה נושאים מסורתיים שמאז ומתמיד כתבו ושרו עליהם. אבל לא אכפת לי לקבל את המסגור הזה, אני מעדיף שידברו על המוזיקה שלי ככה מאשר שיגידו עליה כל הזמן שהיא אפלה וקריפית – זה נעשה קצת משעמם וחד ממדי".

שמע, הרי קראת לאלבום שלך "Creep On Creepin' On". כנראה לא כולם הבינו את ההומור.

"כן. לא יודע, אולי באמת יש לי חוש הומור מוזר (מצחקק צחוק קטן). אני מניח שהרצון למצוא את הסאונד הכי משונה הפך אצלי למעין פיקסציה. כשהייתי ילד קיבלתי בליל כל הקדושים קלטת עם כל מיני סאונדים ולופים בסגנון סרטי אימה. האלבום הזה של טימבר טימבר בעצם התחיל מרעיון שלי לעשות מעין מיקסטייפ דו־וופ סטייל האלווין, בשימוש בסאונדים מהקלטת. אבל כן, ברור שיש ברעיון ובשם מידה מסוימת של קאמפיות והשתעשעות".

אתה אומר שסקס הוא תמה שרק לאחרונה עלתה לדיון, אבל זה לא מקרי. אני מניח שהתכוונת לכך שאלבומך האחרון, Hot Dreams" ", יהיה סקסי בטירוף.

"הרבה אנשים אמרו לי שהאלבום משמש אותם כדי לייצר אווירה אינטימית, או שהם משמיעים אותו כשהם רוצים לפתות בן או בת זוג".

זאת מחמאה אדירה.

"כן, אני שומע את זה יותר ויותר. זה גורם לי לחשוב שאולי אני כן יכול לאמץ את ההשפעות האלה שמעולם לא חשבתי שאוכל ליישם – השפעות של אמנים כמו דיאנג'לו או פרינס. לא חשבתי שאני יכול לשלב את זה ביצירה שלי ולהרגיש עם זה נוח".

סגנון של סרטי אימה. קירק טיילור
סגנון של סרטי אימה. קירק טיילור

כמה מהשירים שלך הופיעו בסדרות טלוויזיה ובסרטים. אתה רואה מכנה משותף בין היוצרים שבחרו בטימבר טימבר?

"יש טווח ספציפי של רגשות שמתאים לשימוש בשירים שלי. תמיד רציתי להלחין מוזיקה לסרטים, והאמת שגם עשיתי את זה ברמות משתנות של הצלחה. גיליתי שזה לא מה שקיוויתי שזה יהיה".

אילו סרטים מעוררים בך השראה?

"אני מעריץ את היחסים בין המוזיקה לצילום בסרטיו של ג'ים ג'רמוש. הסרטים שלו בדרך כלל מאוד שקטים ואטיים, ונעשה בהם שימוש משמעותי מאוד בחלל, שמאפשר אינטראקציה בין אלמנטים שונים בסרט. לדוגמה בסרטים כגון 'נרדפי החוק' ו'איש מת'".

תוך שיחה על סרטים ששנינו אוהבים התפתחה בין טיילור וביני שיחה אינטימית שבה סיפר לי איך זה להיות טיפוס מתבודד, שתמיד מסתובב עם ההרגשה שהוא ווירדו, מה שהוביל אותי להתוודות בפניו. "האלבום השלישי שלכם מ־2009 היה פסקול משמעותי בימים שבהם התגברתי על משבר רוחני", אמרתי לו, "ובייחוד השיר 'Demon Host'", ציינתי והודיתי לו על המוזיקה.

"הו! זה בדיוק מה שהביא אותי לכתיבת האלבום הזה", הוא מתקשה להסתיר את התרגשותו וממשיך לספר שגם הוא עבר תקופה דומה לזו שעליה אני מספר: "בדיוק יצאתי ממשבר רוחני שבו די זרקתי את עצמי אל תוך טקסטים דתיים מתוך ייאוש גדול, ויצאתי מכל זה עם הבנה שכנראה כל הזמן הזה הייתי בדיכאון. זה תמיד טוב לדעת שמישהו, איפשהו בעולם, אומלל בדיוק כמוך", הוא גורר אותי אחריו שוב לצחוק נהדר ומוזר.

טימבר טימבר

בארבי, שלישי 20:30 

מופע פותח: Bones Garage