"פוקסטרוט" של שמוליק מעוז הוא הזוכה הגדול בטקס פרסי אופיר

פוקסטרוט של שמוליק מעוז זכה בלא פחות משמונה פרסים וייצג את ישראל באוסקר. יו"ר האקדמיה לקולנוע קרא לבדק בית בעניין הדרה אפשרית של יוצרים שנתפסו כ"מגויסים"

מתוך "פוקסטרוט"
מתוך "פוקסטרוט"
19 בספטמבר 2017

"פוקסטרוט" הוא כצפוי הזוכה הגדול בטקס פרסי אופיר – "האוסקר הישראלי", שהתקיים הערב (ג') במשכן לאמנויות הבמה באשדוד, על רקע מתיחות חריפה בין תעשיית הקולנוע הישראלית לשרת התרבות מירי רגב. הסרט של שמוליק מעוז, שזכה לאחרונה בפרס אריה הכסף בפסטיבל ונציה, זכה הערב בשמונה פרסים, כולל פרס הסרט העלילתי הטוב ביותר, והוא ייצג את ישראל באוסקר בקטגוריית הסרט הזר הטוב ביותר. גם "לא פה, לא שם" של מייסלון חמוד זכה לכבוד המגיע לו, עם שני פרסים – השחקנית הטובה ביותר ושחקנית המשנה הטובה ביותר.

שחקני ויוצרי "פוקסטרוט" בטקס (צילום מסך)
שחקני ויוצרי "פוקסטרוט" בטקס (צילום מסך)

יוצרים רבים בחרו לאורך הטקס להביע את דעתם, בצורה ישירה או עקיפה, על שאלת חופש הביטוי והיצירה במדינת ישראל. יו"ר האקדמיה לקולנוע, מוש דנון, שעמד במרכז התקפותיה של שרת התרבות בנאומה הערב ובתקופה האחרונה בכלל, פנה במהלך הטקס ליוצרים וביקש מהם "להשתמש במיקרופון בצורה מכובדת ולא להעליב את מי שלא נמצא כאן. זה לא מכבד אותנו. קיימו את מה שאנו מטיפים לו", וקרא בנוסף לבדק בית בעניין הדרה אפשרית של יוצרים מחוץ לברנז'ה הקולנועית.

דנון אמר: "אני אוהב את המקום הזה בו אני חי. אני גאה מאוד להיות חלק מקהילת הקולנוע מזה 35 שנה. כולנו שייכים למקום הזה לא פחות מאף אחד אחר. אכפת לנו מהמקום הזה, מהחברה המגוונת הזו, לא פחות מאף אחד אחר. אנחנו מספרי סיפורים, אנחנו לא בוגדים. לפעמים הסיפורים שלנו בדיונים, לפעמים מצחיקים, לפעמים עצובים, לפעמים זה סיפור אישי מאוד, לפעמים סיפור משפחתי על בית אבא ואמא. יש לנו סיפורים על השכונה של פעם ולפעמים על ארצנו האהובה. לפעמים הסיפור ברור, לפעמים הוא בעל משמעות מעבר לתוכנו המפורט. יש בסיפורינו הנחת זרקור על עוולות, ובחלקן מסר, ואנו מספרים את סיפור הסכסוך הישראלי-פלסטיני. כולנו כאן מספרים את הסיפור הישראלי.

"נכון, אין לאף אחד מאיתנו מנדט, לכל אחד במדינה מותר להעביר ביקורת על עוולות שנעשו כאן למזרחים שדיכאו את תרבותם וזהותם, עוולות שנעשו לערבים, לנשים. ביקורת נועדה להעצים ולתמוך, לכל אחד מותר לבקר בכל אמצעי, גם בסלון או בבית הקפה. חלקנו בוחרים לעשות זאת דרך הסיפורים. כל ביקורת נועדה בסופו של דבר לעורר דיון שיוביל לשיפור ותיקון עוולות. העוולות, לצערי, לא פסחו על הקהילה שלנו ועלינו לעשות בדק בית כדי לתקן ומהר. עלינו לבדוק היטב האם תכנים או יוצרים הנתפסים כמגויסים הודרו. עלינו לתקן את העוולות תוך הקשבה ולא התלהמות או הסתה או פילוג. אין אנחנו או אתם, אין אויבים, יש כולנו, ויש רצון עז לתקן ולשפר תוך שיתוף פעולה בתוכנו עם גורמי הממסד השונים".

השחקנית למיס עמאר, שהעניקה את פרס שחקנית המשנה הטובה ביותר, אמרה שלמרות הכבוד שבהענקת הפרס, קשה לה עם כך שעליה להשיל את זהותה הפלסטינית כחלק מהתעשייה. "מחזה פרי עטי התקבל לפסטיבל עכו", הוסיפה, "אך בחרתי לבטל את השתתפותי כנגד השתקת הנראטיב הפלסטיני. לכן דווקא מהמקום הזה שחוגג מצוינות ביצירה אני רוצה לומר: לא נפסיק ליצור. ניצור עם מימון ובלי מימון; מהבמה הזו ואם צריך גם מהכלא כמו דארין טאטור".

רשימת הזוכים:

הסרט הטוב ביותר: "פוקסטרוט".

הבמאי הטוב ביותר: שמוליק מעוז, "פוקסטרוט".

השחקן הטוב ביותר: ליאור אשכנזי, "פוקסטרוט".

ליאור אשכנזי בטקס (צילום מסך)
ליאור אשכנזי בטקס (צילום מסך)

השחקנית הטובה ביותר: שאדן קנבורה, "לא פה, לא שם"

שחקן המשנה הטוב ביותר: עמי סמולרצ'יק, "פיגומים"

שחקנית המשנה הטובה ביותר: מונא חווא, "לא פה, לא שם".

התסריט המקורי הטוב ביותר: שבי גביזון, "געגוע".

הסרט הקצר הטוב ביותר: "נפילות".

הסרט התיעודי הטוב ביותר: "בן גוריון – אפילוג".

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר: "מקווה שאני בפריים".

הישגים מקצועיים לאורך השנים: ערה לפיד.

עיצוב התלבושות הטוב ביותר: מאיה לבוביץ', "המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה"

המוזיקה הטובה ביותר: אופיר לייבוביץ' ועמית פוזננסקי, "פוקסטרוט".

הפסקול הטוב ביותר: אלכס קלוד, "פוקסטרוט".

איפור: "המועדון לספרות יפה של הגברת ינקלובה".

העיצוב האמנותי: "פוקסטרוט".

הצילום הטוב ביותר: גיורא ביח, "פוקסטרוט".

העריכה הטובה ביותר: גיא נמש ואריק להב לייבוביץ', "פוקסטרוט".

פרס על מפעל חיים הוענק לבמאי ומבקר הקולנוע הוותיק נסים דיין.

האיום של רגב

הטקס התקיים הערב כשברקע אווירה קשה ומתוחה בשבועות האחרונים, שמקורה בהתבטאויותיה הבוטות של שרת התרבות נגד "פוקסטרוט". שיאה של המתיחות הגיע היום, עם נאומה של רגב בעמוד הפייסבוק שלה, שבו איימה לפגוע בתקציבי תעשיית הקולנוע.

"אתם משתמשים בכספי הציבור על מנת להביא למסכים אג'נדה פוליטית", אמרה. יוצרים רבים אמרו לי בשנה האחרונה שהם מפחדים בכלל להציע תסריט שונה, כי ברור להם שלא יזכו לתמיכה. המצב הזה לא ימשך וההתבטאויות המסיתות שלכם לא יעזרו. העידן הזה נגמר. אתם לא בעלי הבית על התקציב הציבורי. אין חתונה במעמד של צד אחד. אתם לא יכולים לנצל את הכלה ולא להזמין אותה לחתונה, וזו סיבה נוספת מדוע הקמתי ועדה שתבחן האם התקציב הממשלתי הוא שוויוני דרך קרנות הקולנוע. אני מבטיחה שהסכם הקולנוע שהיה הוא לא ההסכם שיהיה".

מוקדם יותר היום פרסם שמוליק מעוז, במאי "פוקסטרוט", פוסט בפייסבוק שבו האשים את רגב על כך שאינה מתערבת להרגעת הרוחות, לאור הסערה סביב הסרט והאיומים שמקבל ליאור אשכנזי. "קיבלתי החלטה לשמור על איפוק ולא לדרדר את עצמי לשיח הזול, הנמוך, התעמולתי והשקרי שמירי רגב מנצחת עליו", כתב מעוז. "אמרתי לעצמי שאני לא צריך להגן על הסרט שלי כי הוא עושה את זה יותר טוב ממני. אבל המצב הולך ומתדרדר. מאיימים על השחקן שלי ועל הילדה הקטנה שלו. מה לה ולכל הסיפור ההזוי הזה? התפקיד של השרה הוא לרסן את המתלהמים. ויכוח על יצירה לא אמור להתדרדר לאיומים, ובטח לא על ילדה בת חמש שמאחלים לה לנוח בשלום על משכבה.

"אבל במקום למתן ולהרגיע היא ממשיכה להסית ולתדלק. וההיסטוריה כבר הוכיחה לנו יותר מפעם אחת שמספיק פסיכופט אחד כדי שמשהו רע יקרה ואחר כך נגיד שהכתובת הייתה על הקיר. ב'פוקסטרוט' יש חייל שאומר: 'אם אנחנו מתעקמים בסוף נתהפך ונשקע. כזה יקרה זה יקרה ברגע. אני לא יודע אם יהיה לי מספיק זמן להגיד 'אמרתי לכם' אז אני אומר לכם עכשיו'. גברת רגב, אם משהו רע יקרה האחריות היא שלך".

רגב עצמה, כאמור, לא הגיעה לטקס, לאחר שבשבוע שעבר הודיעה האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה שלא תזמין פוליטיקאים, שכן "עם הזמן שינה הטקס את אופיו והפך אט אט לזירת התגוששות שאינה ראויה, הגורמת לזילות האירוע וחמור מכך – זילות היוצרים והיצירה שהוא מבקש לכבד ולהוקיר". רגב, שהיא שרה בממשלה ובעלת מאות אלפי עוקבים בפייסבוק, התלוננה על "הדרתה" מהטקס וכינתה את ההחלטה "לא דמוקרטית". לאחר מכן הודיעה שהיא בוחנת את תמיכת משרד התרבות בטקס פרסי אופיר.

[interaction id="59b53b86c7f3960001a1440e"]