טריפ הופ: עלייתו של סם ה-25i

הנדידה על קו ישראל־ברלין הגבירה את הפופולריות בישראל של סם חדש שמקורו בבירה הגרמנית. הכירו את 25i, סם עם אפקט מרוכך של LSD ועם נוכחות אינטרנטית מרשימה. הצריכה על אחריותכם בלבד

פחד ותיעוב בלאס וגאס. צילום מסך
פחד ותיעוב בלאס וגאס. צילום מסך
26 בנובמבר 2014

תעשיית החומרים האסורים מתבססת בעיקרה על כמה סוגים מסורתיים של סמים ותרכובות, ונדיר למצוא שחקן חדש בשוק. כזה הוא הסם הפסיכדלי 25i (או Smile ו־25i nbome), שהגיע לראשונה לישראל לפני כשנתיים ובשנה האחרונה הפך נפוץ ונגיש. הסם שייך למשפחת "הכימיקלים הניסויים" (Research Chemicals), כולם צעירים מכדי שיספיק להיאסף מידע מספיק על השפעותיהם. סמים אלה פותחו כאלטרנטיבה עדינה לסמים פסיכואקטיביים כמו LSD, אקסטזי ו- DMT. י25i נחשב לכוכב רשת צעיר, שמככב בסרטוני יוטיוב (באחד מהם נראה נער רוקד סלואו עם שמיכה לצלילי אדי ודר) ודוחות התנסות בבלוגים של צעירים ברחבי העולם.

הדרך הנפוצה להשתמש בסם היא בבול או בקרטון, בדומה ל־LSD, אך יש משתמשים הבוחרים לכתוש ולהסניף או לעשן בבאנג או במקטרת. 25i נוצר לראשונה בגרמניה: ב־2003 סטודנט צעיר באוניברסיטה החופשית של ברלין, ראלף היים, פרסם עבודת דוקטורט על הסם החדש שגילה. הסם הוא נגזרת של 2ci, סם שהמציא הכימאי אלכסנדר שולגן שמת לפני כמה חודשים. אמנם החומר הומצא בעשור הקודם אך למעשה הפך פופולרי בעולם רק ב־2010, כאשר ספקי כימיקלים לצורכי מחקר גילו את הפוטנציאל הטריפי שבו ומכרו אותו לצעירים ולאנשי מסיבות. לפני כשנה הסם הוצא מהחוק בישראל באמצעות חוק הנגזרות שחל על הסמים (2ci הפך ללא חוקי וכך גם נגזרותיו). מלבד ישראל הוציאו אותו מהחוק גם אוסטרליה, רוסיה, שבדיה, ארצות הברית, רומניה ואנגליה – בעוד במולדתו גרמניה הוא עדיין חוקי.

על פי הערכות המשטרה, הקו האווירי תל אביב־ברלין הוא אחד מהגורמים הישירים להפצתו של הסם בישראל. ממשטרת ישראל נמסר כי הסמים נבדקים מדעית במעבדות זיהוי הפלילי של משטרת ישראל במטה הארצי. "עם זיהויו של חומר פעיל חדש שאינו נמצא ברשימת החומרים הכלולים בפקודת הסמים המסוכנים, המשטרה פועלת למיגור התופעה וכן בציר החקיקתי על מנת להוסיפו לפקודה. אנחנו מבצעים אכיפה ענפה בתחום הסמים ותחליפיו, הן סמויה והן גלויה, לרבות פעילות בחו"ל, לאורך הגבולות, בפנים הארץ וברשת".

אלי (שם בדוי, הפרטים שמורים במערכת), דילר של 25i, מחשיב את עצמו לחסיד של הסם. "אני פועל לפי חוק המוסר שלי ולא לפי החוקים היבשים. אני מודע לסיבה שבגללה המשטרה פועלת ככה אבל הם מפסידים דמוקרטיה, ליברליות ואחלה סמים", הוא אומר. את הסם הוא רוכש את דרך האינטרנט (דארק נט, ליתר דיוק), שם גם נתקל בו לראשונה: "לא שמעתי על זה בכלל מאנשים. אחרי שקראתי עליו באינטרנט החלטתי להזמין כמה יחידות. ההשפעה הייתה מעניינת ופתאום חברים התחילו להתעניין". אלי חושף גם שיטת רכישה נוספת: "דילרים טובים בארץ מביאים כמות עצומה של אבקה ממעבדות כימיקלים בסין או בברלין, ממִסים את האבקה ושופכים על קרטונים". לדבריו, הצרכנים הם בעיקר אנשי מסיבות וחיי לילה ואנשים שהתנסו בעבר בסמים פסיכדליים נוספים.

רבים מהמתנסים בסם ציינו כי הוא מזכיר בהשפעתו LSD, אך בצורה עדינה יותר. הדבר בא לידי ביטוי גם במחיר, אך יש הטוענים כי הסם נמכר לעתים במסיבות תחת השם אסיד אף שאינו שייך כלל לאותה תרכובת כימית. הסם גורם להפרשת סרוטונין, גורם לאופוריה ומוריד חרדה, כך שקטנים הסיכויים לאובדן שפיות.

מובן שישנם גם חסרונות: דווקא השפעתו העדינה הנמשכת שעות ארוכות, לצד הצורך להמתין כשבועיים וחצי בין שימוש לשימוש או להגדיל את הכמות בצריכה הבאה כדי לשחזר את ההשפעה, עלולים לגרום לצריכה של מנת יתר, בניגוד ל־LSD. עד מאי 2013 דווחו בארצות הברית חמישה מקרי מוות ממנת יתר של הסם, וכן נרשמו מקרי מוות נוספים בעולם כתוצאה מצריכתו – אם בגלל מנת יתר, כתוצאה מפציעות שנגרמו תחת השפעתו או בעקבות ערבוב עם חומרים נוספים. "ההבדל הגדול ביותר בין אסיד ל־25i", אומר אלי, "הוא ההשפעה המנטלית העמוקה שמעורר השימוש באסיד. עם ה־25i המשתמש מבוקר יותר מבחינה נפשית ועיקר ההשפעה שלו היא ויזואלית". סוחר סמים אחר, חזי, מצנן את ההתלהבות: "אני מכיר את משפחת הסמים הזו והתנסיתי ב־25i באופן אישי. יש היום תחליפים חוקיים כמעט לכל דבר, אבל רובם מגיעים עם לא מעט תופעות לוואי כמו חרדות, כאבי ראש ובעיות נוספות. ל־25i יכולה להיות השפעה לא נעימה, ואני לא ממליץ עליו".