חי בלילה: האזור של יהודה הלוי חוגג בלילות למרות הרכבת הקלה

למרות המחסומים, האבק והחולדות - יהודה הלוי של הלילה למד להתמודד ולהפוך לספוט החם בעיר, עם ברים חדשים ובליינים ללא הפסקה. אגב, ביום זה נראה קצת אחרת

עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)
עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)

בזמן שהעסקים הקטנים נאנקים תחת העול של עבודות הרכבת הקלה שהתחילו לפני כשנה, חיי הלילה באזור העבודות המרכזי ביהודה הלוי דווקא חווים פריחה. הבר החדש, מקנרו, שנפתח ממש לאחרונה, מצטרף לברים המצליחים כולי עלמא, בית אריאלה והוסטל 51. בנוסף לאלה, שני הוסטלים מגניבים, אברהם הוסטל ותל אביב הקטנה, נפתחו ברחוב מאז שהתחילו העבודות ומושכים תיירות צעירה לאזור. כל זה כאשר העירייה לא נותנת שום הקלות בארנונה ובעלי הנכסים לא הורידו משמעותית את שכר הדירה. מה שמעלה את השאלה: איך ולמה זה קורה?

עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)
עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)

"בתור מישהו שבלהקה הראשונה שלו היו שני כלים משמעותיים – מקדחה ומסור – קצת רעש ואבק לא הפחידו אותי", אומר אחד השותפים במקנרו החדש, המוזיקאי אסף ארליך. "חיפשתי נכס הרבה זמן, וכשמצאתי את המקום פחות התייחסתי לעבודות – פשוט אהבתי את החלל. אני גם חושב שבאיזשהו אופן מעוות, כל מי שחי בעיר הזאת, אחרי חודש מתרגל להכל".

עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)
עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)

הבר של אריאלה לנדה, בית אריאלה, שנפתח ממש כשהעבודות התחילו, מושפע עוד יותר מהבנייה. הגדר של אתר הבנייה ממוקמת ממש כמה מטרים מהבר ותוחמת את השולחנות שנמצאים על הרחוב. אבל הבר חי ובועט. דווקא הגטו הקטן שנוצר מוסיף לחלק מהלקוחות לאווירה. "זה יצר למקום מין נישה שעובדת טוב. אתה יושב בחוץ, אבל מרגיש קצת במקום סגור ושקט, לא ברחוב הומה, אלא מבודד, כי אין שם שום תנועה בלילה", אומרת מאיה, לקוחה קבועה בבר. "זה כיף כי זה יוצר אווירה אינטימית יותר שאם לא היו העבודות לא הייתה ביהודה הלוי. כמו שאתה הולך ללוציפר – אנשים שלא מכירים לא יתגלגלו לשם בטעות, מי שבא לשם בא במיוחד".

חולדאי שילם פול פרייס. הוסטל 51 (צילום: חיים יוסף)
חולדאי שילם פול פרייס. הוסטל 51 (צילום: חיים יוסף)

מאיה, שעבדה גם תקופה קצרה בהוסטל 51, שנפתח כמה חודשים לפני תחילת העבודות, טוענת ששם ההשפעה הייתה פחות חיובית. "נראה לי שהוא קצת יותר נפגע, כי זה מקום גדול, ובשביל למלא אותו צריך גם לא מעט אנשים מחוץ לעיר". דוד שיסל, אחד מהשותפים בהוסטל 51, מסכים שבהתחלה הם חוו מכה. "כשפתחנו דלתות, כבר־מסעדה פשוט, המקום התפוצץ. אבל אז התחילו העבודות וכבר לא נכנסו אלינו עוברים ושבים כי אנשים פשוט לא עוברים שם ברחוב יותר. אז הרגשנו את הנפילה. אבל דווקא דרך זה למדנו להפוך את המקום ליותר מרק בר־מסעדה, יותר מהייפ, והתחלנו לעבוד המון על תכנים. למדנו איך לפנות לקהלים רחבים יותר שיגיעו במיוחד למקום, והיום המקום שוב מפוצץ, ואנחנו מתכוונים להישאר כאן שנים".

עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)
עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)

שותף נוסף בבר, איתמר לוי, מספר שהשכירות לא ירדה מאז שהחלו העבודות, למרות העובדה ש"המחסום נבנה ממש על הפרצוף שלנו". לאחרונה הם גם סבלו מהפסקת מים יזומה בשעות העומס של הבר ששיתקה אותם ללא מעט שעות. לאור המפגעים האלה, הם ניסו לפנות לעירייה בקשר להנחה בארנונה, אבל כמו העסקים הקטנים, נתקלו בקיר אטום. "בוא נגיד שפעמיים רון חולדאי בא לשבת אצלנו, והוא שילם פול פרייס", הוא מסכם.

עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)
עבודות הרכבת הקלה ביהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)

…ועכשיו ביום

שנה אחרי שהתחילו עבודות הרכבת הקלה, מבינים עסקי היום של יהודה הלוי שהדרך היחידה להילחם בהפסדים – היא בבית המשפט

לעומת חיי הלילה התוססים, סיור באזור יהודה הלוי בשעות היום מציג תמונה אחרת. חלק מהעסקים מצליחים לשרוד, בעוד אחרים נסגרו או נמצאים ממש על ערש דווי. בדוכן הסביח מאשרים: "אנחנו עוברים בקרוב". לפני קצת יותר משנה נפתח ברחוב הרכבת סניף של מסעדת האוכל הביתי הירושלמית עזורה. לדבריו של הבעלים, אלרן שרפלר, בחצי השנה הראשונה, לפני העבודות, הכל עבד כמו שצריך. "מאז שהתחילו לעבוד ההכנסות שלנו ירדו ב־40 אחוזים", הוא רוטן.

"אנחנו יושבים על ציר מרכזי ובהתחלה היה קל לאנשים להגיע. היום נשארתי רק עם לקוחות מהמשרדים כאן. למזלי, ביחס לחלק מהשכנים שלי, לי לפחות יש עבודה". לשרפלר יש טענות גם כלפי הרשויות. לדבריו הן לא עושות מספיק כדי לעזור לעסקים המתקשים להתקיים. "את כל הכסף שמבזבזים על שלטי חוצות וגדרות היו צריכים לתת לנו. אני חושב שלא מגיע לעסקים בעיר הזאת היחס שהם מקבלים מהעירייה".

עבודות הרכבת הקלה באזור יהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)
עבודות הרכבת הקלה באזור יהודה הלוי (צילום: נמרוד סונדרס)

במורד רחוב מקווה ישראל לכיוון אלנבי ממוקמת אחת החנויות הותיקות באזור, פרחי עדן. שלמה, הבעלים, מספר כי הם מנסים לשרוד. "האמת היא שכבר חשבתי לסגור את העסק. הייתה תקופה מאוד קשה, ירדתי ל־20 אחוזים מהמחזור שהיה לי", הוא אומר. "יש ירידה אבל לא כמו שפחדנו שתהיה. אחת מהבעיות המרכזיות היא שאין מקום לפרוק את הסחורה שמגיעה".

אחד מבתי העסק שמחזיקים את הראש מעל המים הוא בית הקפה loveat. "ההתחלה הייתה קיצונית ושברה את המקום בעיקר מבחינה תודעתית", אומר טל בודנשטיין, בעלי הרשת. "המצב משתפר. ההוסטל שנפתח כאן לא מזמן מביא קצת תיירים, אנחנו מצליחים למשוך אנשים ולהרים את המקום. רוב העסקים כאן בהפסדים כבדים. בצד שממוקם מולנו, ממש על התוואי, רוב העסקים נסגרו". חלק מהעסקים באזור מתכוונים להגיש תביעה ייצוגית. "הנציגים של נת"ע מאוד נחמדים, אבל אין באמת שיח. שיח יהיה בבית המשפט", אומר בודנשטיין.