יהודים וערבים מתנשקים: פרויקט צילומים מיוחד. צפו

התשובה הכי טובה לעוד שבוע עקוב מדם, גזענות, צנזורה וחרדה קיומית היא פתיחת הלב לפרויקט צילומי נשיקות חוצה מגזרים ומגדרים. חוץ מזה, אומרים שבין בני דודים מותר, לא? צפו בסרטון ובתמונות

קייס טיבי וסתיו וקסלר (צילום: איליה מלניקוב)
קייס טיבי וסתיו וקסלר (צילום: איליה מלניקוב)

במדינה שבה שר החינוך מתראיין בטלוויזיה  כדי להכפיש ספר שהוא עצמו כלל לא קרא, אין ברירה אלא להסתפק בטעויות שימושיות. אז כן, ספרה של דורית רביניאן "גדר חיה" לא ייכנס לתוכנית הלימודים בעיקר מפני שגיבוריו הם זוג "מעורב", יהודייה ומוסלמי, וזה שערורייתי ומטריד וכל זה. אבל מקסים לראות איך המהומה שהתחוללה השיגה את ההפך הגמור ממה שנפתלי בנט ואנשיו ניסו לעשות – מכירות הספר עלו, ישראלים רבים התנערו מההצהרות הגזעניות והאנטי אמנותיות הללו, ונושא שאם מישהו בשמאל היה מדבר עליו היה מתויג כחתרני מצא את עצמו באור הזרקורים. בני זוג מדתות שונות נחשפו בתקשורת, וגם פיד הפייסבוק נמלא בסיפורים מרגשים (או מדכאים) על קשרים שכאלה, בהווה ובעבר. 

ואז הגיעו יום שישי והפיגוע האיום בבר בדיזנגוף, שהחזיר את השיח למצבו הרגיל, כלומר המיר את הדיון בהתלהמות. צייצן אחד מיהר אפילו להכריז כי חלימי נאסר מרמאללה, אותו בן זוג מהספר, יכול היה באותה המידה להיות הרוצח. אחר כך הגיעה ההכרזה האיומה התורנית של ראש הממשלה, ואחריה החשיפה כי המשטרה מחפשת את החשוד בדירותיהם של צעירים ערבים המתגוררים בעיר וצמד הערבים שהורדו ממטוס לבקשת נוסעים מהגזע העליון. ולידיעה שהתקבלה זה עתה – אנחנו חיים במדינה גזענית. לא מאמינים? תביאו ערבי לארוחת שישי.

[tmwdfpad]

כל שנאת החינם הזאת לא טובה לנו לאסתמה, אז החלטנו לאזן קצת עם מה שקוראים בנפתלית "הקיצון מהצד השני" – אהבת חינם. אהבה נחשדת לעתים כרגש שטחי, אבל זו טעות, אין בעולם תחושה מסבכת ומסובכת יותר. בחברה שמאסה במורכבות, חשוב לנו לסבך את המצב בדרך הכי טובה שאנחנו מכירים.

שבעה זוגות מעורבים של ערביות וערבים, יהודים ויהודיות, הטרוסקסואלים וגייז, הסכימו לעשות את המעשה שלא ייעשה ולהפגין אהבה לעיני המצלמה שלנו. חלקם בני ובנות זוג, אחרים רק ידידים, חלקם לא נפגשו לפני הצילומים, אבל כולם אמיצים, כפי שתעיד רשימת הסרבנים הלא קצרה שאספנו בדרך אליהם. לא מעט אנשים יקראו להן ולהם, וגם לנו, בוגדים, גַיס חמישי, עוכרי ישראל, תועבה, סכנה לחברה. אחרים ישתקו ובלבם יחשבו, איזה מזל שהבחור בתמונה הוא לא הבן שלהם, כי מה הם היו עושים אם הבן שלהם היה בוחר לו חלילה בן זוג לא "משלנו". 

אנחנו נמשיך להאמין שאדם הוא קודם כל אדם ורק אחר כך הדת והמולדת שבחרו אבות אבותיו או שבחר הוא עצמו.

סתיו וקסלר

בת 23, עוסקת בבוקינג, במקור מיסוד המעלה, חיה בתל אביב. "קייס חבר טוב שלי, עבדנו יחד בפסאז'. החוויה הייתה מביכה ומעניינת, המצב המדיני חרא, הלוואי שהחיים יהיו יפים ויהיו יותר אוהבים ופחות שונאים".

קייס טיבי

בן 30, סטודנט לכלכלה וראיית חשבון, במקור מטייבה, חי בתל אביב. "האחר הוא אני".

קייס טיבי וסתיו וקסלר (צילום: איליה מלניקוב)
קייס טיבי וסתיו וקסלר (צילום: איליה מלניקוב)

אברהים ח'טיב (בודהה)

בן 27, מנהל מטבח, במקור משפרעם וחי בתל אביב. סטרייט, חבר טוב של שיר. "כשהנשמה מאירה, גם שמים עוטי ערפל מפיקים אור נעים (הרב קוק)".

שיר שטרנברג

בן 29, פעיל באמנסטי, ירושלמי במקור, חי בתל אביב. סטרייט, חבר טוב של אברהים. "נפתלי בנט לא נורמלי, אני אתבולל עם מי שבא לי".

אברהים ח'טיב (בודהה) ושיר שטרנברג (צילום: איליה מלניקוב)
אברהים ח'טיב (בודהה) ושיר שטרנברג (צילום: איליה מלניקוב)

מיכל כפיר

בת 35, מפיקה, עורכת חדשות ומורה לעברית, תל אביבית במקור. "לא הכרתי את הפרטנר לנשיקה לפני, הלכנו לקנות וודקה בחמש דקות שהיו לנו לפני הצילומים כדי להירגע, זה לא עזר. באסם, האיש שהתנשקתי איתו הוא מהמם, ולהתנשק עם אדם זר זו חוויה סופר עוצמתית. עכשיו רק נשאר לראות מה יקרה".

בסאם ח'אזן

בן 25, סטודנט לתואר שני במינהל עסקים, נולד בארצות הברית, חי בתל אביב. "אנושיות זה עניין מהפכני. ממליץ לנסות!".

מיכל כפיר ובאסם קזין (צילום: איליה מלניקוב)
מיכל כפיר ובאסם קזין (צילום: איליה מלניקוב)

חאדר אבו סייף

בן 28, פרסומאי ועיתונאי, יפואי במקור. "בימים כמו אלה אני הדומם שמפסיק להיות דומם ומראה לעולם שלפעמים גם מיעוט יכול לנצח בפעולה קטנה נגד גזענות שנבנית שנים".

שי משה

בן 29, מוזיקאי, במקור מגן יבנה, חי בתל אביב. "עם אחים כמו בנט אני מעדיף להיות בן יחיד".

חאדר אבו סייף ושי משה (צילום: איליה מלניקוב)
חאדר אבו סייף ושי משה (צילום: איליה מלניקוב)

ערן ג. צינמון

בן 34, חיפאי, עובד בהיי־טק, נשוי לנסרין. "באנו חושך לגרש".

נסרין גנדור

בת 36, עוזרת פרלמנטרית ופעילה בעמותת יד ביד, חיפאית, נשואה לערן. "המהפכות הכי גדולות, שתרמו לאנושות בצורה שאין דומה לה, התחילו בשניים שהסכימו ללכת יחד".

נסרין גנדור וערן ג. צינמון (צילום: איליה מלניקוב)
נסרין גנדור וערן ג. צינמון (צילום: איליה מלניקוב)

מירה עיילבוני

בת 22, זמרת, צלמת ופקידת קבלה במלון, במקור מעיילבון, חיה ביפו. "דניאל היא אהבת חיי ומשפט שאני תמיד אומרת לשתינו הוא Don't Worry Be Happy".

דניאל כלב

בת 23, אמנית ופקידת קבלה במלון, יפואית במקור. "הפרטנרית לנשיקה היא בת הזוג שלי בשלוש השנים האחרונות. מסר לאומה: And in the end, the love you take is equal to the love you make. זה מתוך מחרוזת 'אבי רוד' של הביטלס".

מירה עיילבוני ודניאל כלב (צילום: איליה מלניקוב)
מירה עיילבוני ודניאל כלב (צילום: איליה מלניקוב)

לירון גבנדה

בן 28, עורך חדשות, רעננה. "מנהיגינו שפגשו ערבים רק דרך כוונות או כמלצרים באבו גוש מוכרים לנו שאי אפשר להגשים כאן את החלום הפלסטיני וגם לקיים דמוקרטיה. אבל המפגש הפיזי הישיר והבלתי נמנע בין יחידים כבר מאפשר יצירת אמון, רעות. בשלטון בטח יופתעו לגלות שכשנוגעים בהסכמה מוצאים אחלה פרטנרים".

זיאד (זיזו) אבו אלהוא 

בן 28, מפתח תוכנה ומנתח מערכות, גדל בברצלונה ובירושלים, חי בתל אביב. "לא עדיף שנשכב עם יהודים ונתבולל מאשר שנשכב רק עם בני עמנו ונתרבה? נו, תחליטו כבר מה יותר נורא, שנדע לעשות אותו".

לירון גבנדה וזיאד (זיזו) אבו אלהוא (צילום: איליה מלניקוב)
לירון גבנדה וזיאד (זיזו) אבו אלהוא (צילום: איליה מלניקוב)

 

הפקה והבאה לדפוס: מאי פלטי ויעל פישר, צילום וידאו: מיכאל לב, צילום סטילס: איליה מלניקוב, עריכה: תומר רובנס