תנו לנו לחלוק על כולם: הסרט החדש של אדם סנדלר פשוט לא טוב

אדם סנדלר ב"יהלום לא מלוטש"
אדם סנדלר ב"יהלום לא מלוטש"

"יהלום לא מלוטש", הסרט החדש בכיכובו של אדם סנדלר בנטפליקס, זכה לביקורות משתפכות. אלא שלמרות התפקיד הרציני, הגיבור לא ממש מעורר עניין

30 בינואר 2020

כשפול תומס אנדרסון ליהק את אדם סנדלר ל"מוכה אהבה" ב-2002, זה היה מפתיע כי שניהם ייצגו לכאורה שני קצוות מנוגדים של הקולנוע. אנדרסון העלה אל פני השטח את הנואשות הטבועה בדמות הגבר-ילד של סנדלר, והחיבור הניב מין קומדיה רומנטית אובססיבית ומופלאה (הפוסטר של הסרט תלוי אצלי על הקיר). בשנים שאחרי סנדלר חזר לעשות קומדיות של סנדלר, אך גם עבד עם עוד יוצרים רציניים שסיפקו לו הזדמנויות להרחיב את הרפרטואר שלו. הוא היה מקסים במיוחד ב"סיפורי מאירוביץ'" של נואה באומבך.

היום (חמישי) עלה בנטפליקס "יהלום לא מלוטש" ("Uncut Gems"), שזיכה את סנדלר בהמון פרסים ומועמדויות לפרסים. הסרט עצמו מועמד עכשיו לפרסי הספיריט (האוסקר של הקולנוע העצמאי) בקטגוריות הסרט, התסריט והבימוי הטובים ביותר. גם האחים ספדי, שכתבו וביימו, עובדים עם הנואשות והאובססיה שנחשפה ב"מוכה אהבה", והסרט כולו מבוים כאילו אנחנו בתוך מוחו הקודח של הגיבור. בעצם לא כאילו – בתחילת הסרט המצלמה ממש מכניסה אותנו לתוך גופו, כשהוא עובד קולונוסקופיה.

אדם סנדלר ב"יהלום לא מלוטש"
אדם סנדלר ב"יהלום לא מלוטש"

להאוורד ראטנר (סנדלר) יש חנות תכשיטים ברובע היהלומים בניו יורק. לאחרונה הוא שם ידו על אופאל שחור שהוברח מאתיופיה, והוא מאמין שהוא יכול להשיג עבורו מיליון דולר במכירה פומבית. ראטנר שקוע בחובות הימורים (הוא מהמר על משחקי כדורסל), ומאה אלף מתוך הסכום שאולי ירוויח הוא חייב למלווה בריבית (אריק בוגוזיאן) שהוא גם הגיס שלו. כששחקן הכדורסל קווין גארנט (המגלם את עצמו) מבקר בחנות שלו, ראטנר מראה לו את האופאל, וגארנט מתעקש לשאול אותו עד אחרי המשחק הקרוב, כי פתאום הוא מאמין שהוא יביא לו מזל טוב. ראטנר מפקיד את האופאל בידיו, וזאת נקודת הפתיחה של מרוץ מוטרף על פני כמה ימים, שבמהלכם ראטנר רודף אחרי האופאל, מתמודד עם הבריונים של גיסו, עם התפרקות משפחתו ועם המאהבת שלו, וכל הזמן הזה ממשיך להמר ללא הבחנה. איפשהו בתוך כל זה הוא גם צריך למצוא זמן לסדר פסח, כי המיליה של הסרט הוא יהודי.

האחים (היהודים) ג'וש ובני ספדי יצרו המוני סרטים קצרים, וגם כמה ארוכים דלי תקציב, בטרם זכו לשבחי הביקורת על סרטם הקודם "גוד טיים", עם רוברט פטינסון כשודד בנק נואש. "יהלום לא מלוטש" הקפיץ אותם מדרגה מבחינה תקציבית וזיכה אותם, ואת סנדלר, בביקורות משתפכות.

הסגנון האגרסיבי והקדחתני של הסרט (אגרסיבי וקדחתני אף יותר מאשר ב"גוד טיים") אכן מרשים, אבל מבחינתי חסר בו אלמנט בסיסי של סימפטיה. ראטנר, שבעיקר רוצה להרוויח הרבה כסף, בוחר שוב ושוב בחירות מטומטמות. אף שהתסריט הצליח לשכנע אותי שדמותו האובססיבית אכן תבחר בחירות מוקצנות שכאלה, הוא לא הצליח לעורר בין עניין רגשי בגורלה. ב-45 הדקות האחרונות הסרט אמנם בנה סיטואציות מחוכמות וייצר מתח לא נעים, אבל עדיין לא היה אכפת לי אם ראטנר ישיג את מבוקשו.

"אני חושבת שאתה האיש הכי מעצבן שפגשתי מעודי", אומרת לו רעייתו (איידינה מנזל, "פרוזן") כשהוא מתנצל על כך שפישל ומבקש לאחות את הקרעים. "אני שונאת להיות איתך. אני שונאת להסתכל עליך. ואילו יכולתי, לא הייתי פוגשת אותך יותר לעולם". זה היה הרגע היחיד בסרט שבו מצאתי את עצמי מזדהה – לא עם הגיבור, אלא עם הסנטימנט.

ציון: 3/5
סרט על: סוחר יהלומים הנוהג להמר על משחקי כדורסל הולך ומסתבך

Uncut Gems בימוי: האחים ספדי. עם אדם סנדלר, אריק בוגוזיאן, איידינה מנזל, קווין גארנט, לאקית' סטנפילד. ארה"ב 2019, 135 דק'