אוקראינה בוערת. איפה התרבות? סולן גוגול בורדלו נלחם באדישות

יוג'ין הוץ וגוגול בורדלו בהופעה. צילום: Slippy Inc
יוג'ין הוץ וגוגול בורדלו בהופעה. צילום: Slippy Inc

יוג'ין הוץ (יליד קייב) ולהקתו מקדישים את כל זמנם למען אוקראינה שמתמודדת עם הפשיטה הרוסית מאז פברואר. סיבוב ההופעות הנוכחי שלהם נועד בדיוק לשם כך, ובחודש הבא הם יחזרו לפה עם מסרים מאוד ברורים. "עולם התרבות לא זועק מספיק", הוא אומר בראיון לוחמני

2 ביוני 2022

שדה הקרב עדיין בוער, אבל כבר לא מעניין אף אחד. עובדה. הסיפור על המלחמה הנוראית באוקראינה שייך לעיתון של אתמול, בעולם המערבי וגם אצלנו. הסיבה פשוטה: מעגל חדשות מהיר שמתקשה להתייצב על סיפור אחד.  מעגל חדשות שזז במהירות כמו אחוז טירוף על בסיס שעתי הישר לשערורייה הבאה.

5 דרכים לעזור לאוקראינה
המשפחה ברוסיה. החברים באוקראינה. אני כאן 

יוג'ין הוץ, סולן הרכב הפאנק הצועני גוגל בורדלו, מנסה להילחם באדישות הזו. בשחיקה. הוא יליד אוקראינה שמעולם לא חשש מטקסטים פוליטיים, אבל עכשיו הוא לוקח את זה צעד קדימה.

בסרט הכל מואר מ-2005 שיחק דמות של מדריך לאוקראינה, ונראה שגם בחיים האמיתיים לוקח על עצמו תפקיד קצת דומה – רק בתקופה לא שפויה. בחודש הבא הוא חוזר לפה עם גוגול בורדלו לשתי הופעות שמטרתן ברורה: לשמור על המצב באוקראינה בתודעה הקולקטיבית.

יוג'ין הוץ (גוגול בורדלו) ופטי סמית' במופע התרמה למען אוקראינה במרץ 2022. צילום: Taylor Hill/Getty Images
יוג'ין הוץ (גוגול בורדלו) ופטי סמית' במופע התרמה למען אוקראינה במרץ 2022. צילום: Taylor Hill/Getty Images

"אנשים מתנהלים כאילו המלחמה החלה עכשיו, אבל היא החלה ב-2014 ואם להיות יותר מדויק – הסכסוך הזה הולך אחורה מאות שנה. עבורי זה לא דבר חדש", הוא אומר לי בראיון טלפוני מניו אורלינס, יעד נוסף בסיבוב ההופעות הצפוף שלהם.

בנוסף להופעות, הלהקה מגייסת את מירב משאביה עבור תמיכה בעם האוקראיני, ולא חריג להיתקל בעמודיהם ברשתות בבקשות ממוקדות לציוד הומניטרי. הוץ עצמו הקליט שיר הערצה עם לס קלייפול מפריימוס לנשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי בשם "האיש עם ביצי הברזל". מה ששמעתם.

מי שהיה בהופעות קודמות של גוגול בורדלו בישראל יודע שמדובר במסיבה צוענית משמחת ומקפיצה. פעם, לפני שנים, כתבתי שזו המסיבה הטובה בעיר. גם המצב הנוכחי לא משנה את זה. "כמובן שאפשר להמשיך לעשות שמח", עונה הוץ בהחלטיות לשאלתי, "אם אתה עוקב אחר הרשתות החברתיות אתה יכול לראות עד כמה החיילים האוקראינים מחוברים עמוקות למוזיקה שלהם. יש המון פעילויות מוזיקליות כל הזמן. מה שמעניין שזה לא מאולץ, אלא פשוט חלק מהמהות האוקראינית; מהדי-אן-איי של העם".

גוגול בורדלו.בהופעה בארץ צילום: ניר עמוס
גוגול בורדלו.בהופעה בארץ צילום: ניר עמוס

בשולי ההתעסקות המאסיבית במלחמה עצמה, להוץ יש הרבה מה לומר על הניכוס התרבותי מצד רוסיה. "בחרתי בשם גוגול (ניקולאי גוגול, ס"ק) ללהקה כי הוא היה סופר אוקראיני שהוגדר כרוסי, וזה היה אז סיפור מושלם לספר. העולם עדיין צריך לגלות על כל הדברים המתויגים כרוסים אבל מגיעים ממקומות אחרים – מפינלנד ועד ליפן (כך למשל המטריושקות המפורסמות, ס"ק).

עולם התרבות מתייצב לצד אוקראינה, אבל האם זה מספיק?
"אני לא חושב שעולם התרבות זועק מספיק. אולי זה קורה במקומות מסוימים אבל אנחנו לא בשנות ה-60 כשאנשים כמו בוב דילן וג'ואן באאז נקטו עמדה ברורה. אנשים מתעסקים בהצלחה שלהם ואין להם רצון להביע עמדה בנושאים כאלה. אני מרגיש שכרגע ישנה הרבה מאוד עייפות לגבי המצב באוקראינה ואנשים כבר לא מעבדים את המידע בצורה כל כך יעילה. הם נשחקים". באותה נשימה, מונה הוץ שורת אמנים שלא מרפה, בין השאר: פינק פלויד, פטי סמית', מיניסטרי, חלקים בסצינת ההארד קור בניו יורק ועוד.

ההפגנה למען אוקראינה, בתל אביב (צילום: גטי אימג'ס)
ההפגנה למען אוקראינה, בתל אביב (צילום: גטי אימג'ס)

האם יש לקח כלשהו שניתן ללמוד כאן בישראל מהמצב באוקראינה?
"אני לא יודע. אני חושב שהמצב באוקראינה הוא מאוד ייחודי וספציפי, אתה מבין? ברמה מאוד מלאכותית אנשים אולי מייצרים השוואות אבל המצב שונה בצורה דרסטית. אולי יש כמה לקחים אבל זו שאלה שמתאימה לפרשנים ולמומחים".

הוץ וגוגול בורדלו היו אמורים לנגן עם איגי פופ ב-15 ביולי בקייב. "איגי הוא המנטור שלי והיינו מאוד שמחים לגבי זה. זו היתה אמורה להיות הפעם הראשונה שלו באוקראינה ואנשים תכננו להגיע ממקומות רחוקים במדינה. המצב השתנה באופן טבעי אבל בטוח שניתן את ההופעה הכי טובה שנוכל כשיתאפשר". לדבריו, "אנחנו בקשר רציף עם כל החברים שלנו שם ועם המארגנים וזו רק שאלה של פרקטיות".

בינתיים ההרכב מאגד סביבו קהילות אוקראיניות בכל מקום שאליו הוא מגיע וביחד הם עושים רבה רעש, עם דגלים וכל מה שצריך. סביר להניח שגם כאן זה לא יהיה שונה. בכלל, חצי הכוס המלאה מבחינתו של הוץ היא החשיפה הגדולה כתוצאה מהמצב למוזיקה אוקראינית. כך למשל נוצרו שיתופי פעולה בין מוזיקאים מקומיים לשמות בינלאומיים, בין השאר: פינק פלויד שהוציאה שיר לאחר נצח עם אנדיי חליבניוק מ-Boombox האוקראינית.

"הקטסטרופה הזו איחדה הרבה אנשים טובים – וכמו בפעמים רבות בעבר הראשונים להגיב הגיעו מעולמות הפאנק וההארד קור". באשר לגוגול בורדלו הוא אומר: "תמיד היה לנו היבט מולטי-תרבותי שאיגד בתוכו מינים וגזעים שונים. כולם מוזמנים וכך זה ימשיך להיות. זו המוזיקה שמאחדת בין אנשים במטרה להילחם בדיכוי. זה פאנק רוק, בנאדם".
גוגול בורדלו יופיעו בבארבי ב-24.6 (סולד אאוט) ובאמפי שוני ב-25.6. לפרטים נוספים