התנגדות למופת: מאות אלפים שיבשו את הסדר הציבורי, 22 נעצרו

איילון צפון חסום על ידי מאות מפגינים. יום ההתנגדות, 9.3.23 (צילום: מטה המאבק המשותף)
איילון צפון חסום על ידי מאות מפגינים. יום ההתנגדות, 9.3.23 (צילום: מטה המאבק המשותף)

זה היה יום יפה למאבק בהפיכה המשטרית: יום ההתנגדות הלאומי לדיקטטורה הצליח לשבש באופן דרמטי את סדר היום של נתניהו ושרי ממשלתו, נתב"ג ונמל חיפה נחסמו, האיילון נעצר לשעה וחצי וביפו התקיימה הפגנה משמעותית ראשונה. והיום אפילו לא נגמר

יום ההתנגדות הלאומי השני להפיכה המשטרית עדיין בעיצומו, ולפנינו עדיין המצור על ביתו של יריב לוין בשעה זו (18:00) וצעדת הלפידים והפגנת זעם הערב (19:00) בכיכר הבימה, אבל את השעות הארוכות שחלפו מאז הבוקר כבר אפשר לסכם כיום של נצחון גדול לאסטרטגיית השיבושים של ארגוני המחאה, בהשתתפות מאות אלפי אזרחים בכל רחבי הארץ, מתוכם לא מעט רבבות כאן בתל אביב. בניגוד לאירועי יום רביעי שעבר, הפעם שמרה משטרת ישראל על המפגינים ועל ריסון כוחה, ולמעט מספר מעצרים אלימים באיילון לא נרשמו אירועים קשים ונעצרו עד כה 22 איש בלבד, חלקם כבר שוחררו. מספר אירועים בולטים בכל זאת מצדיקים תשומת לב נוספת:

08:30 הפגנה ראשונה ביפו

בשעה 08:00 בבוקר החלו הורים וילדים להתכנס בשערי בתי הספר בכל חלקי העיר, ויצאו משם בצעדות אל נקודות המפגש האזוריות שהוכרזו מראש. לראשונה בעשרת השבועות האחרונים התארגנה הפגנה משמעותית גם ביפו, שם התרכזו כ-200 הורים וילדים בכיכר השעון וחסמו אותה למשך מספר דקות, מה שהוביל לאיומים באלימות מצד נהגים שנקלעו לפקק ולמעצר של רוכב אופניים שחסם אוטובוס. בהפגנה נכחו לראשונה גם מספר אזרחים ערבים ובין דגלי ישראל הונף לו גם דגל פלסטין אחד. זאת התחלה.

עושים היסטוריה. ההפגנה בכיכר השעון, 9.3.23 (צילום: באדיבות מטה המאבק המשותף)
עושים היסטוריה. ההפגנה בכיכר השעון, 9.3.23 (צילום: באדיבות מטה המאבק המשותף)

>> לא לפחד כלל: נעצרתם בהפגנה? המדריך המלא של מערך עוטף עצורים
>> המאבק על הדמוקרטיה יכול להתיש את הנפש. כך תתמודדו עם זה

10:00 המצור על נתב"ג

באחד ממפגני המרי האזרחי המרשימים ביותר בתולדות המדינה, נהרו אלפים במכוניותיהם אל נמל התעופה בן גוריון כדי ללוות את בנימין נתניהו ורעייתו בדרכם לסופ"ש תענוגות ברומא בעלות של עשרות מיליוני שקלים לאזרחי ישראל. כוחות המשטרה הגדולים שנכחו במקום לא הצליחו לפזר את הפקק, אנשים שהגיעו לטיסה הלכו על הכביש המוביל לטרמינל עם מזוודותיהם, ורק התנהלות אחראית של המפגינים שפינו את אחד הנתיבים לטובת הטסים מנעה פגיעה קשה בטיסות היוצאות. בעקבות המצור נאלץ נתניהו להשתמש בתרגיל הטעייה עם שני מסוקים – תוסיפו את זה לחשבון – ולהזיז את פגישתו עם מפקד הכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב לחדר צדדי עלוב בשדה התעופה, כדי לצאת לרומא באיחור של שעות כמו דיקטטור מנותק אמיתי. מומלץ מאוד לצפות בשידור המצ"ב של אור-לי ברלב מהאירוע כדי לראות מהי נחישות אזרחית עוצמתית.

יום התנגדות לדיקטטורה: החסימות בנתב"ג – שידור חי—עיתונות עצמאית במימון הציבור, להצטרפות ????????https://beactive.co.il/project/69820

Posted by Or-ly Barlev on Thursday, March 9, 2023

12:00 חסימת נתיבי איילון

בזמן שהמשטרה ריכזה את רוב הכוחות שלה בצומת עזריאלי-קפלן-השלום כדי למנוע ירידה לאיילון מעשרות אלפי המפגינים שהתנקזו לשם מהצעדות ברחבי העיר, הצליחו שתי דבוקות מפגינים לחסום את האיילון משני צדיו סמוך למחלף ארלוזרוב. כוחות משטרה הגיעו למקום במהירות, אך למרות איומים בפינוי בכוח, המפגינים באיילון צפון התיישבו על הכביש, קיימו צעדה קצרה על האיילון וחסמו אותו במשך כשעה וחצי בסך הכל.

חבל על כל טיפה של מים. מפגינים חוסמים מכתזית על גשר שיפמן (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)
חבל על כל טיפה של מים. מפגינים חוסמים מכתזית על גשר שיפמן (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)

המכתזית המשטרתית, על פי דיווחי מפגינים, נתקעה בפקקים שנוצרו בגלל השיבושים ברחבי העיר ולא הצליחה להגיע אל המקום. לאורך מרבית האירוע נהגו השוטרים במקום באיפוק ובאחריות, ואחרוני המפגינים שהתפנו וולנטרית מהכביש הודו להם בשירת "השוטרים אחים" המסורתית.

14:30 עוצרים את שמחה רוטמן

עוד לא נרגענו מהחסימה של האיילון, והופ, ליד לשכת עורכי הדין ברחוב וייצמן התלקחה הפגנה סוערת של אלפים, בציפייה לבואו של סוכן הכאוס שמחה רוטמן לפגישה במקום לצורך דיון בהפיכה המשטרית. ח"כ גלעד קריב, שהיה אמור להתעמת במפגש עם רוטמן, יצא אל המפגינים והרים להם, ובמקביל הרימו ממשטרת ישראל טלפון בהול לקצין הכנסת כדי שיורה לרוטמן לוותר על הגעתו ולהצטרף למפגש המתוכנן רק בזום. גם בצלאל סמוטריץ' ביטל את השתתפותו בכנס נדל"ן שבו היה אמור להתארח היום מחשש המפגינים. מירי רגב, לעומת זאת, לא ויתרה על טקס פתיחת מחלף, אליו הגיעו מאות מפגינים רועשים ששיבשו את נאומה החגיגי. יום יפה לבכירי ההפיכה בסך הכל.

17:00 הפגנות ספונטניות ברחבי העיר

במקום ללכת הביתה ולנוח כמה שעות עד להפגנת הערב (19:00) בכיכר הבימה וצעדת הלפידים שתבוא אחריה, המשיכו המוני מפגינים צעירים ומבוגרים לשוטט ברחובות העיר עם שלטים ודגלים ובכל פינת רחוב במרכז העיר פרצו הפגנות רגעיות ספונטניות. אחת הגדולות שבהן בהובלת אנשי מחאת הסטודנטים הצליחה לחסום את צומת שאול המלך-נמיר למשך זמן רב בטרם הגיעו שוטרים למקום. אין מה לעשות, העיר הזאת חולה על הפגנות.

מפגינים חוסמים את צומת נמיר-שאול המלך. יום ההתנגדות, 9.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק)
מפגינים חוסמים את צומת נמיר-שאול המלך. יום ההתנגדות, 9.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק)