יום ההתנגדות בתל אביב: האיילון נחסם מספר פעמים. מפגינים הותקפו

מאות מפגינים חוסמים את איילון דרום, יום ההתנגדות 16.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)
מאות מפגינים חוסמים את איילון דרום, יום ההתנגדות 16.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)

יום ההתנגדות הלאומי לדיקטטורה יצא לדרך, שבוע שלישי ברציפות, עם שלל אירועי מחאה ושיבוש בכל רחבי העיר והארץ. בשעות הבוקר נחסמו כבישים בכל רחבי העיר, מפגינים הותקפו במספר אירועים כולל ניסיון דריסה בגבעתיים. הפעם גם עולם התרבות צפוי להצטרף בהמוניו עם עצרת חירום בכיכר המוזיאון // עדכון מתגלגל

***עדכון 14:00, 16.3***

בסביבות השעה 12:00 החלו מפגינים לחסום לסירוגין את איילון דרום, כשלקראת השעה 13:00 כבר הצטברו במקום יותר מאלף איש. פרשי משטרה דהרו על האיילון לעבר המפגינים והחלו לנסות לפנות אותם לצדי הכביש בסיוע כוחות מג"ב. למקום הגיע רכב עצורים גדול ומעצרים כבר מתבצעים בשטח.

מפגינות ומפגינים יושבים על איילון דרום, יום ההתנגדות 16.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)
מפגינות ומפגינים יושבים על איילון דרום, יום ההתנגדות 16.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)

***עדכון 12:00, 16.3***

יום ההתנגדות הלאומי השלישי להפיכה המשטרית יצא לדרך בשעות הבוקר המוקדמות עם צעדות הורים וילדים בכל רחבי העיר, חסימות כבישים מרכזיים ופעולה של מחאת המילואימניקים בבני ברק שהקימו "לשכת גיוס" מאולתרת מול בניין העירייה. אלפים צועדים בעיר בשעה זו והם צפויים להתנקז בכיוון צומת קפלן עזריאלי לקראת השעה 12:00 בצהריים. בסביבות השעה 12:00 הגיעו דיווחים ראשונים על חסימת איילון דרום.

בשעות הבוקר המאוחרות החלו להירשם תקריות אלימות של תקיפת מפגינים: בדרך נמיר רוססו מפגינים בגז פלפל על ידי עובר אורח, בגבעתיים ניסה נהג לדרוס מפגינים ושבר בקבוק על ראשו של אחד מהם, ובסביבות השעה 11:00 הותקפו מפגינים סמוך לשגרירות בריטניה ברחוב הירקון, כשנהג זועם יצא מרכבו (מרצדס על פי הצילומים) ותקף את המפגינים בריסוס ספריי כימי ובמהלומות מפחית הספריי עצמה. מפגינים השתלטו על התוקף וריתקו אותו עד להגעת שוטרים למקום שעכבו אותו להמשך חקירה. מפגין אחד נפצע ופונה באמבולנס להמשך הטיפול. בסרטון המצורף תועד הרגע שבו המפגינים השתלטו על התוקף:

המאבק נגד ההפיכה המשטרית עולה מדרגה: אחרי שבשבועיים האחרונים התקיימו ימי התנגדות לאומיים עוצמתיים שהרעישו את הארץ ושיבשו את סדר היום לאורכה ולרוחבה, הודיעו מובילי המאבק בדיקטטורה כי בחמישי הקרוב יערך יום התנגדות נוסף, תחת הכותרת "יום החרפת ההתנגדות". יותר מ-150 אירועי מחאה ושיבוש מתוכננים ברחבי ישראל, רבים מהם בתל אביב ששוב תעמוד במוקד ניסיונות דיכוי המחאה של סוכן הכאוס איתמר בן גביר ומאבק הכוחות שהוא מנהל נגד בכירי המשטרה.

במרכז האירועים השבוע תעמוד עצרת החירום של עולם התרבות בכיכר המוזיאון (11:00), הפגנות מול השגרירויות הגדולות (10:00) מפגש צעדות המחאה בקפלן-עזריאלי (12:00) וההפגנה המרכזית ב-19:00 בעבר בכיכר הבימה, שתתפתח גם השבוע לצעדת לפידים שתחולל חסימות ושיבושים במרכז העיר. ידיעה זו תתעדכן לאורך היום.

איילון צפון חסום על ידי מאות מפגינים. יום ההתנגדות, 9.3.23 (צילום: מטה המאבק המשותף)
איילון צפון חסום על ידי מאות מפגינים. יום ההתנגדות, 9.3.23 (צילום: מטה המאבק המשותף)

08:00 אין דמוקרטיה אין חינוך

כמו בשבועות הקודמים, הבוקר של יום ההתנגדות הלאומי יתחיל עם מחאת "אין דמוקרטיה אין חינוך" שתוביל צעדות של הורים וילדים בכל רחבי תל אביב (וגם בשאר חלקי המדינה), יחד עם אנשי מחאת הסטודנטים וסתם אזרחים שמעוניינים להתחיל את היום בהפגנה. בשבועות הקודמים הובילו צעדות מהסוג הזה לחסימתם הזמנית של צירים ראשיים בעיר כמו רוקח, נמיר, אבן גבירול, קיבוץ גלויות ויפת-השעון. עדכונים נוספים יבואו

08:30 צעדת הצפון הישן: כמו בשבוע שעבר, גם הפעם יצאו צעדות משערי בתי הספר בשכונה אל נקודת המפגש בכיכר מילאנו, ומשם אל נקודת המפגש עם שאר צעדות צפון העיר בגשר רוקח-נמיר
08:30 מחאת יפו: כיכר השעון, שם הפגינו בשבוע שעבר לראשונה מאז פרוץ המחאה, תארח את מפגיני יפו מבתי הספר הדמוקרטיים ומהמכללה האקדמית (ינאמו: אפרת גוש, חברת מועצת עיריית ת"א-יפו אמיר בדראן ויובל קרמניצר).
08:30 צעדת דרום תל אביב:
חבורות אמיצות וצוהלות של הורים וילדים מפלורנטין, שפירא, קריית שלום ונווה עופר ייפגשו במסילת ישרים/סלמה ויצעדו יחדיו להפגין בגשר קיבוץ גלויות
09:00 מחאת הסטודנטים והסטודנטיות:
 התכנסות בכיכר אנטין בכניסה לאוניברסיטת תל אביב, השבתת לימודים וצעדת מחאה
09:00 צומת הפיל: הורים וילדים שיצאו בצעדות מבתי הספר באזור יתכנסו בצומת הפיל, אם יהיו מספיק מהם הצומת תיחסם

מפגינים צועדים אל צומת עזריאלי. מחאת הדמוקרטיה 9.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק)
מפגינים צועדים אל צומת עזריאלי. מחאת הדמוקרטיה 9.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק)

10:00 הפגנות בשגרירויות

לראשונה במסגרת ימי ההתנגדות להפיכה המשטרית, יערכו הפגנות מול השגרירויות של ארבע בעלות הברית הגדולות של מדינת ישראל, במטרה להגביר את הלחץ הבינלאומי על ממשלת הדיקטטורה. בשבוע שעבר כבר הפגינו ישראלים בעלי אזרחות אמריקאית מול שגרירות ארצות הברית, וברחבי העולם נערכות הפגנות הולכות ומתעצמות

10:00: שגרירות ארה"ב, הירקון 71, ת״א
10:00: שגרירות בריטניה, הירקון 192, ת״א
10:00: שגרירות צרפת, הרברט סמואל 112, ת״א
10:00: שגרירות גרמניה, השלושה 2, ת״א

10:00 הפגנת ציונים דתיים דמוקרטים

אחת מהקבוצות האהובות והחשובות של המחאה הנוכחית תתכנס לקרוע קריעה, עם שקים ואפר וכל השבאנג, מול תחנת רכבת השלום ולקרוא פרקי תהילים וקינות. זה הולך להיות מרגש.

11:00 מחאת ההייטקיסטים

ההייטקיסטים ימשיכו להיות הקטר שמוביל את המחאה גם מחר, עם הפגנות בכל מעוזי ההייטק המרכזיים בארץ ובעיקר בשרונה. עובדי ההייטק בשרונה ישביתו את העבודה החל מהשעה 10:00, ובשעה 11:00 יערך מיצג מיוחד מול הכניסה למתחם שרונה. בסופ"ש מתוכנן אירוע האקתון חירום לחיזוק הדמוקרטיה תחת הכותרת "דמוקרתון", מרתון פיתוח אפליקציות וכלים למחאה שמאורגן בהתנדבות על ידי קבוצה של יזמים ומנהלים בהייטק (האירוע יתקיים במשרדי Lool Ventures בתל אביב. עוד פרטים כאן).

הקטר של ההייטק הגיע לשרונה. יום ההתנגדות, 09.03 (צילום: אור אדר)
הקטר של ההייטק הגיע לשרונה. יום ההתנגדות, 09.03 (צילום: אור אדר)

11:00 עצרת החירום של עולם התרבות

לראשונה מאז תחילתה של ההתנגדות להפיכה המשטרית לפני עשרה שבועות, תיערך בחמישי הקרוב (16.3) במסגרת יום ההתנגדות לדיקטטורה עצרת חירום של עולם התרבות הישראלי, בהשתתפות מרבית ארגוני האמנים והיוצרים המשמעותיים, תחת הכותרת "תרבות, חירות, דמוקרטיה". על הבמה ינאמו ויופיעו גילה אלמגור, מיקי גבריאלוב, חמי רודנר, ינץ לוי, רננה רז ועוד רבים. היוזמה משותפת למחאת הסופרות.ים והמשוררות.ים שפעילה מאוד בהפגנות מדי שבוע, יחד עם פורום מוסדות התרבות וארגוני יוצרים, והיא תשתלט על רחבת בית אריאלה והמוזיאון בין השעות 11:00 ל-13:00.

11:00 צעדת ארגוני השטח

החזית הוורודה, קומי ישראל, הדמוקרטים ושאר ארגוני השטח שמרימים מדי מוצ"ש את המחאה בקפלן, יחממו מנועים בצעדה שתצא מכיכר הבימה אל צומת עזריאלי. בימי ההתנגדות הקודמים זה היה המקום הנכון להיות בו בשעות הבוקר וכך צפוי להיות גם הפעם: חם בכל מזג אוויר.

אנרגיות של התנגדות. צעדה בדיזנגוף, 1.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק)
אנרגיות של התנגדות. צעדה בדיזנגוף, 1.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק)

12:00 צומת קפלן

צעדות מכל רחבי העיר צפויות להתחיל להתכנס בצומת קפלן-עזריאלי החל מהשעה 12:00, וכמו שיודע כל מי שנכח במקום בשני ימי ההתנגדות הקודמים, מכאן הכל יכול לקרות, והקרב על חסימת האיילון צפוי למשוך תשומת לב תקשורתית גם השבוע. כזכור, בשבוע שעבר הכילה המשטרה את חסימת האיילון למשך כשעה וחצי ללא אלימות ובמינימום מעצרים, מה שהוביל להדחתו הלא חוקית של ניצב עמי אשד, מפקד מחוז תל אביב, בטרם משך אותה המפכ"ל בחזרה בהוראת היועמ"שית. אנחנו נהיה שם עם כל העדכונים.

איזה יפים אתם. מפגינים בצומת השלום, יום ההתנגדות לדיקטטורה 9.3 (צילוןם באדיבות מטה המאבק)
איזה יפים אתם. מפגינים בצומת השלום, יום ההתנגדות לדיקטטורה 9.3 (צילוןם באדיבות מטה המאבק)

12:30 צעדת החלוקים הלבנים

אל ההמון המתקבץ בצומת השלום-עזריאלי-קפלן תצטרף גם מחאת החלוקים הלבנים שתצא מאזור איכילוב בשעות הצהריים. לפני הצעדה יתקיים אירוע מחאה שצפוי לחסום את האזור כפי שקרה גם בשבועות הקודמים.

מחאת החלוקים הלבנים בקפלן, 4.2.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)
מחאת החלוקים הלבנים בקפלן, 4.2.23 (צילום באדיבות מטה המאבק המשותף)

19:00 הפגנת ענק וצעדת לפידים

אחרי שכל היום הפגנתם, חסמתם, שיבשתם וצעקתם, מה יותר טבעי מלפגוש אלפי אנשים כמוכם להפגנת זעם נוספת וצעדת לפידים סוחפת? כלום. אחד מאירועי השיא של יום ההתנגדות יתחיל בשעה 19:00 בכיכר הבימה כמיטב המסורת, ולכו תדעו היכן וכיצד יסתיים. כזכור, יום ההתנגדות הראשון התלקח במפתיע בשעות הערב בהפגנה המבדחת מול המספרה של שרה נתניהו, ובשבוע שעבר התפזרו צעדות מחאה בכל רחבי העיר אחרי הפיגוע בדיזנגוף. נשמח לקבל שבוע בלי הפתעות כאלה.