מחר: צעדות, הפגנות ושיבושים ביום ההתנגדות הלאומי בתל אביב

לצאת לקפלן פעמיים בשבוע? בואו נצא כל יום. חסימת האיילון ביום השיבוש, 11.7.23 (צילום: לירון רודיק)
לצאת לקפלן פעמיים בשבוע? בואו נצא כל יום. חסימת האיילון ביום השיבוש, 11.7.23 (צילום: לירון רודיק)

אחרי שהוציאו מהבית יותר כ-200 אלף איש בתל אביב שלוש פעמים בשבוע אחד, הכריזו ארגוני המאבק בהפיכה המשטרית על קיומו של יום ההתנגדות הלאומי מחר (18.7) ובמרכזו הפגנת ענק בבוקר מול בניין ההסתדרות בארלוזרוב והפגנת ענק נוספת בערב בקפלן

תנועות המאבק בהפיכה המשטרית מתארגנות על עצמן לקראת יום ההתנגדות הלאומי שיחול מחר (שלישי, 18.7), שיפתח שבוע רצוף של אירועי מחאה, שיבוש והתנגדות מסיביים לקראת ניסיון החקיקה של ביטול עילת הסבירות, חוק המהווה נתח מרכזי בניסיון ההפיכה ויכשיר כל בתור התחלה מינוי ו/או פיטורין בידי הממשלה, החל מפיטורי היועמ"שית והמפכ"ל ועד להימנעות מכינוס הוועדה לבחירת שופטים. לאחר שביום השיבוש בשבוע שעבר יצאו מאות אלפים להפגין ולשבש ברחבי הארץ, מצפים מובילי המאבק כי גם מחר ישבתו המונים מעבודתם ויצאו מבתיהם כדי להגן על הדמוקרטיה.

בשלב זה מקפידים ארגוני המאבק לשמור את הקלפים קרוב לחזה ומבטיחים "הרבה הפתעות", לאורך היום נפרסם את האירועים והפעולות שיתרחשו במהלך היום ואותן ניתן לחשוף מראש. ידיעה זו תתעדכן ביממה הקרובה במידת הצורך.

06:30 בוקר מחאה בכיכר הבימה

המארגנים מבטיחים "אירוע שיבוש ייחודי ומפתיע שיוציא את הקואליציה מאיזון". אותנו כל דבר שקורה בשש וחצי בבבוקר מוציא מאיזון. האירוע מתקיים בשיתוף כל ארגוני המחאה המובילים וצפוי להסתיים בצעדת ענק.

08:00 צעדות אזוריות   

כמדי יום שיבוש, הבוקר יתחיל במגוון צעדות שכונתיות ואזוריות בכל רחבי העיר. הפעם המטרה היא לנקז את ההמונים הצועדים בכיוון בניין ההסתדרות ברחוב ארלוזרוב, שם צפויה להתרחש בבוקר הפגנת ענק נגד יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד, שהפר את הבטחתו לעמוד מול חוקי ההפיכה ולהשבית את המשק במידה ויעברו ללא הסכמות רחבות.

11:00 מחאת ההייטקיסטים בשרונה

אחד המוקדים המרכזיים במחאה ובימי השיבוש הוא הפגנת ההייטקיסטים בשרונה, וגם הפעם היא צפויה למשוך אלפים מעובדי חברות ההייטק והסטארטאפים שיצעדו יחדיו אל ההסתדרות ויחברו להפגנה הגדולה שתתרחש שם.

11:00 הפגנה בהסתדרות

האירוע המרכזי של שעות הבוקר בתל אביב, נכון לשעה זו, אליו יתנקזו צעדות מחאה מכל רחבי העיר בניסיון ללחוץ על יו"ר ההסתדרות ולגרום לו לעמוד במילתו, כפי שהבטיח בסוף חודש מרץ, לפיה ישבית את המשק מול כל ניסיון חקיקה חד-צדדי של חוקי ההפיכה ללא הידברות.

16:00 הפגנות בתחנות הרכבת

אחר הצהריים יזרמו מפגינים בעיר בכיוון תחנת השלום, תחנת סבידור ותחנת האוניברסיטה, כחלק מאירוע מחאה ארצי שאמור להתקיים בכל תחנות הרכבת בישראל. כמו ההפגנה בנתב"ג בשבוע שעבר, גם ההפגנה הזו צפויה לעורר אנטגוניזם תקשורתי נרחב, אבל כבר התרגלנו שלתקשורת לא ממש אכפת מדמוקרטיה.

20:00 הפגנה בקפלן וסביב הקרייה

שיאו של יום השיבוש מחר יגיע שוב בשעות הערב, רבבות על גבי רבבות ינהרו לקפלן כדי להביע התנגדות לחקיקה הדיקטטורית, והפעם יכוון להט המפגינים אל משרד הביטחון שבקרייה, מקום משכנו של השר יואב גלנט שעצר את החקיקה במרץ כשהבין שצה"ל הולך להתפרק לו בידיים. ובכן, הנה זה הולך לקרות שוב, גלנט. מה אתה הולך לעשות בקשר לזה?

מוקדם יותר השבוע:

כמעט 200 אלף איש הגיעו במוצ"ש לרחוב קפלן וגדשו את צומת עזריאלי בהפגנת כוח מסיבית ובכמויות שלא נראו מאז חודש מרץ האחרון, הישג אדיר לתנועות המאבק בהפיכה המשטרית על רקע ניסיונות תקיפה, הסתה ודה-לגיטימציה בלתי פוסקים של קואליציית העבריינים של בנימין נתניהו ותומכיה. שעה קלה לפני שההמונים התאספו בכל רחבי הארץ – כמעט 400 אלף מפגינים בסך הכל – הפתיע מטה המאבק והכריז על דחיית יום ההתנגדות הלאומי שתוכנן ליום שני הקרוב ועל קיומו למחרת (שלישי 18.7).

היי שופרות, אז מה אמרתם, המחאה דועכת? צומת קפלן-עזריאלי, 15.7.23 (צילום: אמיר גולדשטיין)
היי שופרות, אז מה אמרתם, המחאה דועכת? צומת קפלן-עזריאלי, 15.7.23 (צילום: אמיר גולדשטיין)

"שינוי המועד של יום ההתנגדות הלאומי מגיע לאחר הערכת מצב שהתקיימה ביממה האחרונה, שבה הוחלט לייצר רצף ימים של אירועי מאבק ופעולות מגוונות ונחושות עד לבלימת החקיקה הדיקטטורית", הסבירו במטה המאבק והוסיפו כי "ארגוני המחאה קוראים לממשלת ישראל: עצרו את הרס צה"ל, ריסוק הכלכלה והקרע בעם. החורבן והקרע הוא על ראשכם וילווה אתכם כאות קין לדיראון עולם".

אם לא יהיה שוויון, נחסום ת'איילון. יום השיבוש, 11.7 (צילום: לירון רודיק)
אם לא יהיה שוויון, נחסום ת'איילון. יום השיבוש, 11.7 (צילום: לירון רודיק)

מובילי המאבק הבהירו כי פעולות התנגדות נחושות ואירועי מחאה יתקיימו ברציפות לאורך כל השבוע וככל שיידרש עד למועד החקיקה המתוכנן של ביטול עילת הסבירות בקריאה שנייה ושלישית בשבוע לאחר מכן. הבוקר כבר הכריזו תנועות המחאה כי יקיימו משמרות מחאה בכנסת לאורך השבוע כולו, החל מהיום ובכל בוקר בו תתכנס ועדת החוקה בנושא (הצרפות לקבוצת הווטסאפ של משמר המחאה בכנסת כאן). ביטול עילת הסבירות, למי שפספס, יפתח שער רחב לגל של מינויים מושחתים לתפקידים הבכירים ביותר בשלטון, כמו גם לפיטורי עובדי ממשל שאינם נאמנים לנתניהו, ומהווה פרוסה עבה מאוד של סלמי בדרך לדיקטטורה.

המשטרה מנסה למנוע את חסימת איילון, יום השיבוש, 11.7 (צילום: לירון רודיק)
המשטרה מנסה למנוע את חסימת איילון, יום השיבוש, 11.7 (צילום: לירון רודיק)

יום השיבוש שהתקיים בשבוע שעבר סימן עליית מדרגה מבחינת עוצמת המחאה, אך גם מבחינת האלימות המשטרתית שהופנתה נגד המפגינים כדי לדכא את המחאה ולהלך עליה אימים. היום הסתיים עם יותר מ-100 עצורים וכ-14 פצועים קל עד בינוני, ולווה בהסתה שקרית בלתי פוסקת של הנהגת ממשלת העבריינים. מפגינים בתל אביב דיווחו על אלימות נרחבת מטעם שוטרי יס"מ ומג"ב ופרשי משטרה, והרשתות החברתיות התמלאו בסרטונים שבהם אפשר להיווכח כיצד היא מופנית רנדומלית נגד מוחים לא אלימים שלא עשו דבר. במציאות המחרידה הזאת היציאה המתמדת במספרים גדולים היא קריטית מבחינת מובילי המחאה.

מי רוצה לממן דיקטטורה? לא אנחנו. מחאת ההייטקיסטים בקפלן, 11.7.23 (צילום: יעל שטוקמן)
מי רוצה לממן דיקטטורה? לא אנחנו. מחאת ההייטקיסטים בקפלן, 11.7.23 (צילום: יעל שטוקמן)

בתל אביב צפויים להתקיים ביום שלישי, לפיכך, אירועי מחאה רבים בפורמט שכבר הפך לשגרה – צעדות, הפגנות וחסימות כבישים מזדמנות – לצד "הפתעות" שמכינות תנועות ההתנגדות ויפורסמו ברגע האחרון. פירוט אירועי המחאה בעיר יובא כאן עם פרסומו.