מה אסור לפספס ביום המוזיאונים הבינלאומי?

חגיגה לאוהבי האמנות או לסתם חסכנים כרונים: עשרות מוזיאונים ברחבי הארץ יפתחו ביום חמישי (23.5) את שעריהם בחינם

ראשה הערוף של מדוזה. מוזיאון חיפה (עבודה: דמיאן הירסט)
ראשה הערוף של מדוזה. מוזיאון חיפה (עבודה: דמיאן הירסט)
23 במאי 2019

צפון

מוזיאון חיפה לאמנות
למרות הסערות והטלטלות הניהוליות שעברו על המוזיאון בשנים האחרונות, שהובילו לחרם של אנשי אמנות, מוזיאון חיפה מנסה לשמור בכל כוחו על המוניטין שלו עם תערוכות סופר עכשוויות. לאחרונה נפתח אשכול התערוכות השאפתני בנושא הטרנדי במיוחד "Fake News – Fake Truth". בתערוכה מציגים אמנים ישראלים בולטים בהם רועי רוזן, רונה יפמן ויעל ברתנא לצד אמנים בינלאומיים חשובים כגון אלפרדוז'אר, לוק טוימנס, יאסומסה מורימורה, ריצ'רד סרה והקוקלטיב הדני סופרפלקס. גולת הכותרת: דמיאן הירסט, מנציגיה הבולטים של האמנות הבריטית הצעירה של שנות ה־90, עם 14 עבודות מתוך הפרויקט המוקומנטרי "אוצרות הספינה הטרופה שלא תיאמן", שהוצג בביאנלה בוונציה לפני שנתיים.
שבתאי לוי 26 חיפה, שעות פתיחה בחמישי: 10:00־14:00

פסל קוף של דמיאן הירסט
פסל קוף של דמיאן הירסט

 מוזיאון הרמן שטרוק
עוד מוזיאון חיפאי שמתחיל לצבור תאוצה לאחרונה עם חיבור מעניין בין אמנות עכשווית ליצירתו של הרמן שטרוק, מאבותיה המייסדים של האמנות הישראלית בשנות ה־20. בימים אלו מוצגת התערוכה "מיומנו של אמן", שמעמידה במרכזה את אחד הטרנדים הפופולריים בשנים האחרונות: ספרי אמן. עשרות אמנים, בהם אדם יקותיאלי, מאיה אטון, צבי טולקובסקי ואברהם אילת, מציגים יומנים וספרי אמן אישיים ואינטימיים לצד ספריו של הרמן שטרוק, שהתמחה בתחום.
ארלוזורוב 23 חיפה, שעות פתיחה בחמישי: 10:00־19:00

 מוזיאון וילפריד ישראל לאמנות ולידיעת המזרח
מוזיאון ותיק וקטן שלא מקבל את תשומת הלב המגיעה לו. וילפריד מתמחה באמנות מהמזרח הרחוק והקרוב, עם אוספי עתיקות מהודו וסין ותערוכות אמנות מתחלפות לאמנים עכשוויים, ישראלים ואורחים מהמזרח. במוזיאון נפתחה תערוכה חדשה, "קימונומטרקיס", בשיתוף עם סטודנטיות מהמחלקה לעיצוב טקסטיל במכללת שנקר, שעיצבו דגמי קימונו יפניים. ביום חמישי יתקיימו סדנאות לילדים ולמבוגרים שיוזמנו לעצב דגם קימונו משלהם.
קיבוץ הזורע, שעות פתיחה בחמישי: 9:00־14:00

תל אביב והמרכז

מוזיאון תל אביב לאמנות
12 תערוכות מחכות לכם במוזיאון תל אביב, בהן "הדוב הנרגן" של הכוכב הצרפתי לוריס גראו; התערוכה המדוברת של הצלם היפני הנודע הירושי סוגימוטו; התערוכה הזוגית של גיל יפמן ודב אור־נר, שעוסקים בזיכרון השואה באופן פרובוקטיבי למדי; ותערוכת העשור לפרס חיים שיף לאמנות ריאליסטית. בחמישי ייערכו סיורים מודרכים באוספי המוזיאון וכן הדרכה מיוחדת בנושא ספרי אמן (17:00, 19:00).
שד' שאול המלך 27 תל אביב, שעות פתיחה בחמישי: 10:00־21:00

עבודה של קלימט במוזיאון תל אביב
עבודה של קלימט במוזיאון תל אביב

מוזיאון פתח תקווה לאמנות
במוזיאון פתח תקווה מוצגת בימים אלו התערוכה הקבוצתית "לשמור מרחק", שעוסקת בנושא הפופולרי לאחרונה של הציור. בתערוכה מציגים כמה מהציירים הבולטים בשנים האחרונות, בדגש על האמנות הריאליסטית שצוברת תאוצה: יערה אורן, ארם גרשוני, בעז נוי, נורית דוד ועוד. בשעה 12:30 ייערך סיור פעיל בתערוכה.
ארלוזורוב 30 פתח תקווה, שעות פתיחה בחמישי: 10:00־14:00

מוז"א (מוזיאון ארץ ישראל)
במוזיאון ייערכו שיחי גלריה כל שעה עגולה בתערוכות המוצגות בימים אלו, בהן התערוכה המדוברת של ז'קלין כהנוב "הלבנט כמשל" (11:00), התערוכה הזוגית החדשה של עדי נס ואלי שמיר "מיתולוגיות ארצישראליות" (19:00) ו"אמת דיברתי" של דוד רובינגר (17:00).
חיים לבנון 2 תל אביב, שעות פתיחה בחמישי: 10:00־20:00

ירושלים

 מוזיאון ישראל
במוזיאון מוצג מבחר מצוין של תערוכות שבהחלט שוות קפיצה לירושלים. בין השאר: "מניפסטו" של האמן הגרמני יוליאן רוזפלדט, תערוכת האוונגרד הרוסי המדוברת "הניצחון על השמש" ותערוכת היחיד המצוינת של גיל מרקו שני שבנה תחנת אוטובוס במוזיאון, שתיהן אוטוטו ננעלות; עוד מחכה לכם תערוכה חדשה על עולם הצומח עם מבחר משובח של אמנים בהם משה גרשוני, שרון פוליאקין ולארי אברמסון. שני שיחי גלריה (12:30 ,15:00) ייערכו בתערוכה החדשה שתיפתח בשלישי בשיתוף סוכנות החלל הישראלית, "חי בחלל: יומן אילן רמון ומגילת חנוך מקומראן", שבה יוצגו דפי יומן החלל של אילן רמון.
שד' רופין 11 ירושלים, שעות פתיחה בחמישי: 10:00־17:00

שווה לעלות על ההר. "מניפסטו", מוזיאון ירושלים (עבודה: ג'וליאן רוזפלדט)
שווה לעלות על ההר. "מניפסטו", מוזיאון ירושלים (עבודה: ג'וליאן רוזפלדט)

מוזיאון על התפר
ב־2009 דורג המוזיאון ברשימת אתרי האמנות האלטרנטיביים הטובים בעולם של הניו יורק טיימס, אבל הישראלים עדיין לא כל כך מכירים את המוזיאון הקטן, ששמו ניתן לו בשל מיקומו על התפר שבין מזרח למערב ירושלים. המוזיאון מציג תערוכות בניחוח פוליטי ואקטיביסטי, ובמהלך השנים אירח כמה שמות גדולים בהם אנסלם קיפר, גורדון מאטה קלארק וסופי קאל. לאחרונה נפתחה במוזיאון תערוכה חדשה, "אפילו העצים מדממים", שמציגה את המציאות הגיאופוליטית באמצעות דימויים מהטבע והצומח. גם כאן יש רשימת אמנים מצוינת, כולל יעל ברתנא, משה גרשוני, דנה לוי והאמנית הבריטית הנודעת סאם ג'ונסון טיילור.
חיל ההנדסה 4 ירושלים, שעות פתיחה בחמישי: 10:00־17:00

עבודה של ג'וזפה ליקארי במוזיאון על התפר
עבודה של ג'וזפה ליקארי במוזיאון על התפר

מוזיאון ארצות המקרא
אם אתם בעניין של עתיקות מהמזרח הקדום, תוכלו לקפוץ למוזיאון ארצות המקרא הסמוך למוזיאון ישראל. במוזיאון יערכו בחמישי פעילויות לכל המשפחה בדגש על חדשנות טכנולוגית, בין היתר עם אפליקציה מוזיאונית של מציאות רבודה שהושקה לאחרונה, המקימה לחיים את גלריות המוזיאון.
שמואל סטפן וייז 21 ירושלים, שעות פתיחה בחמישי: 9:30־17:30