יום הפליט: האירועים שכדאי לפקוד (ועדיף עם חברים ומשפחה)

איך חווים ילדי מבקשי המקלט את חיי היום יום? איך נשמע "סליחה על השאלה" עם פליטים? ומה יהיה עם האלימות המשטרתית? שני אירועים עונים על כל השאלות

מבקשי מקלט ממתינים בתור ללשכת רשות האוכלוסין בפלורנטין (צילום: אורן זיו)
מבקשי מקלט ממתינים בתור ללשכת רשות האוכלוסין בפלורנטין (צילום: אורן זיו)

משנה לשנה קיומו של יום הפליט הבינלאומי הופך להיות אקוטי, לפחות עבור אלה שפתוחים לתקן את התודעה שלהם. התעמולה הגזענית של שפי פז צוברת תאוצה לתוך המיינסטרים ומתקבלת בחום אצל שרי ממשלה, מאי גולן הקיצונית הפכה לחברת כנסת ודחיית מתווה האו"ם מוכיחה שהפוליטיקה גדולה מהאנושיות. בסוף השבוע הקרוב יצויין יום הפליט בשני אירועים מרכזיים בתל אביב.

פסטיבל יום הפליט יתקיים ביום חמישי (18.6) ויועבר בשידור חי באיוונט ובעמודי הפייסבוק של המארגנים – המרכז לאמנות ופוליטיקה והמרכז לקידום פליטים אפריקאים, כמו גם בעמוד הפייסבוק של Time Out. לוח השידורים, שיחל בשעה 20:00 תחת הכותרת "I Can't Breathe", יורכב משיחות על אלימות משטרתית בישראל, מוזיקה אריתראית ופאנל מיוחד על זכויות אזרח, פוליטיקה ואמנות במרחב הציבורי. בין המשתתפים: עבד אבו שחאדה, חבר מועצת עיריית תל אביב-יפו, הפעיל החברתי ברק כהן, עו"ד אפרת ברגמן ספיר, מנהלת המחלקה המשפטית של הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, עיתונאי הארץ בר פלג ועוד. אחרי הפאנלים יוקרן "מנפאואר", סרטו של נועם קפלן מ-2014, על היחסים בין מבקשי המקלט למשטרה בדרום תל אביב.

מתוך התערוכה הדיגיטלית של עמותת אליפלט ליום הפליט
מתוך התערוכה הדיגיטלית של עמותת אליפלט ליום הפליט

האירוע השני גם הוא בחר בכותרת המרפררת לרצח ג'ורג' פלויד על ידי שוטרים במיניסוטה. עמותת אליפלט יזמה תערוכה שתיפתח ביום שישי (19.6-21.7) בחלל הגלריה בדיזנגוף סנטר, תחת הכותרת "Black Lives Matter גם אצלנו" (ותתקיים גם דיגיטלית). התערוכה כוללת צילומים וציורים שיצרו שישה ילדים מקהילת מבקשי המקלט – תלמידי יסודי המגיעים מדי יום למועדונית של אליפלט בשפירא.

התערוכה נועדה להמחיש בצורה ויזואלית את החיים דרך עיניהם של ילדי מבקשי המקלט. אדיר סלוצקי ויוני רווה, מהמחלקה לתקשורת חזותית בבצלאל, חילקו לילדים מצלמות חד פעמיות וביקשו מהם לתעד נקודות שונות במסלול ההליכה הקבוע שלהם מהבית לבית הספר ובכלל. השיחות שנערכו איתם לאחר מכן היו מטלטלות. קנדי, לדוגמא, בחרה לצלם בניינים חדשים בקרבת ביתה ואמרה: "בית מאורגן, אם יש טילים נראה לי יש מקלט". על בית אחר אמרה: "בית יפה ומאורגן. אם יורד גשם וברד לא יכול להיכנס". לצד התערוכה תעלה עמותת אליפלט לעמוד הפייסבוק שלה שלושה סרטונים בסגנון "סליחה על השאלה" עם אנשים מהקהילה.