כלבים, סרטים ובשביס זינגר: 6 אירועי תרבות ליום השואה

מה בשביס-זינגר היה אומר? ערן צור (צילום: שרון דרעי)
מה בשביס-זינגר היה אומר? ערן צור (צילום: שרון דרעי)

הערב ומחר יתקיימו ברחבי העיר אירועי תרבות רבים לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה. ערן צור שר שימבורסקה נשמעת לנו כמו אופציה מושלמת לערב החשוב הזה, אבל מצאנו לכם מגוון נאה של אפשרויות נוספות לזכור ולא לשכוח

תרבות זה לא רק בידור, תרבות זה גם זיכרון וגם התמודדות עם מכאובי העבר, ולמרות הנטייה להתייחס לימי הזיכרון הלאומיים כסוג של יום כיפור לחילונים, מדובר בימים שמכילים תפקיד חשוב עבור התרבות הישראלית והיהודית. הערב (רביעי) יתקיימו ברחבי העיר מגוון אירועי תרבות לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה. ליקטנו עבורכם את המיטב שבהם.

1. שואה סינית בתיאטרון בית ליסין

רבות עסקו וחקרו לאורך השנים את השפעת השואה על בני הדור השני, אך כיום ידוע שהשפעתה ניכרת גם על בני הדור השלישי. המחקרים כיום מתמקדים גם בבני הדור השלישי ובטראומה והכאב שהמשפחות ממשיכות לשאת איתן, מדור לדור. האם השואה היתה נוכחת בחיי היום-יום בבית ילדותם של בני הדור השלישי, כפי שהיתה אצל הוריהם? האם הסבים דיברו? האם ההורים שיתפו? האם רצו להקשיב? האם הם מרגישים אחריות לדאוג להמשך זיכרון השואה? האם טראומת הסבים, שעברה להוריהם, עברה גם אליהם? האם השפעת השואה עוברת מדור לדור? תיאטרון בית ליסין ע"ש ברוך איבצ'ר יציין את יום השואה באירוע מיוחד: ההצגה "סינית אני מדברת אליך" מאת סביון ליברכט, שבסיומה יתקיים פאנל בנושא דור שלישי לשואה, בהנחיית ליאור אשכנזי. משתתפים: מאי קשת, יהונתן וילוז'ני, אילאיל סמל וגיא פינס – בני הדור השלישי. הערב (רביעי), 20:30.  כרטיסים ופרטים נוספים כאן

לימור גולדשטיין ושירי גולן ב"סינית אני מדברת אליך" (צילום: כפיר בולוטין)
לימור גולדשטיין ושירי גולן ב"סינית אני מדברת אליך" (צילום: כפיר בולוטין)

2. כלבים בשואה. כן כן, כלבים בשואה

תהיו איתנו רגע: זה נשמע נושא מעט משונה תחילה, אך מאחורי הכותרת מסתתר סיפור מרתק על ההיסטוריה הלא מוכרת של יהודים שניצלו בשואה בזכות כלבים. מדובר בהרצאה שתעסוק בנושא המחקר הייחודי של תמי בר יוסף, חוקרת יחסי אדם וכלב בישראל ומומחית לחקר התחום כלבים ושואה אודות כלבים. בר יוסף תסקור כיצד הגיעה לחקור בעבודת התזה שלה סיפורים על יהודים שניצלו בשואה בזכות כלבים והקשר עימם, מדוע הנאצים השתמשו בכלבים נגד יהודים וכיצד השפיעה הטראומה מכלבי הנאצים על התפתחות היחסים שבין אדם וכלב בישראל. כל זאת ועוד מחר (חמישי), 18:30 בבית התאחדות הכלבנים, המסגר 6, אור יהודה. פרטים? כאן. ההשתתפות פתוחה לקהל ללא צורך ברישום מוקדם

תמי בר יוסף והכלבים (צילום: גיל אליהו)
תמי בר יוסף והכלבים (צילום: גיל אליהו)

3. יורים ובוכים בסרטי מלחמת העולם השנייה

לכבוד יום הזיכרון לשואה ולגבורה הגו בפרטנרTV ליין-אפ שידורים מיוחד המורכב מהמשובחים שבסרטי מלחמת העולם השנייה, ביניהם "הפסנתרן" של ג'יין קמפיון, "חיים נסתרים", "ממזרים חסרי כבוד", "הבן של אלוהים" ועוד, החל מהערב (רביעי) בערוץ פרטנר סרטים.

אדריאן ברודי, "הפסנתרן" (צילום: יחסי ציבור)*
אדריאן ברודי, "הפסנתרן" (צילום: יחסי ציבור)*

4. יום הזיכרון לשואה ולגבורה בדיזנגוף סנטר

דיזנגוף סנטר אהובנו מקדיש את עצמו השנה לענייני פרויקט "זיכרון בסלון", כשלאורך השבוע כבר הוצבו בסנטר מספר מיצבים בנושא, כולל פסנתר שמנגן בעצמו, תצוגה של סלון ובו עדות שמתנגנת מרדיו קטן, ארבעה סלוני-זיכרון שיתקיימו שם הערב ומיצג של שורד השואה מרדכי צ׳כנובר שאומר  "אולי בשנה הבאה אני לא אהיה כאן, אבל אתם כן, ואתם יכולים להמשיך ולספר את סיפורנו".
מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: Git Photography)
מתוך אירועי "זיכרון בסלון" בשנים עברו (למצולמים אין קשר לכתבה. צילום: Git Photography)

5. "אירוע שיוצא מרשות היחיד" // צוותא

השנים חולפות, הניצולים מתמעטים, והשואה עצמה נשארת רחוק מאחור בהיסטוריה ומותירה אותנו עם פחות ופחות עדויות ממקור ראשון. ובצוותא מסבירים: "עכשיו יותר מתמיד, חשוב לזכור ולא לשכוח: העדות, הופכת לסיפור שהופקד בידיהם של  הבנים והבנות, הנכדים והנכדות שממשיכים לספר". מנחה: שירי ארצי; בהשתתפות: שהרה בלאו, כרמל נצר וטל בשן, איימי ועדן שפנר ועוד. חמישי, 20:30, צוותא1. פרטים נוספים כאן.

6. "נמס בגשם, רועד ברוח" // מרכז תרבות מנדל

לא מעט ספרים, סרטים, עדויות אישיות, מוזיאונים ואנדרטאות ניסו וממשיכים לנסות לתאר את שאירע בשואה. האם באמת ניתן להבין: מהם מחנות הריכוז? מהו רצח עם? מהם תאי הגז? מהם שישה מיליון שכבר לא איתנו? במופע זה ינסו ערן צור ויולי שפירא בעזרת השירה של ויסלבה שימבורסקה, השירים והתפילות של לאונרד כהן, המחשבות של בשביס זינגר, והשתיקה, להתקרב אל אותה החוויה שאינה ניתנת להעברה בעזרת מילון השפה האנושית. רביעי, 19:15, מרכז תרבות מנדל. פרטים נוספים כאן.

ערן צור (צילום: שרון דרעי)
ערן צור (צילום: שרון דרעי)