היום: שביתות וחסימות כבישים ביום שיתוק חסר תקדים בתל אביב

מחר יהיה חם ומגניב. מחאת הדמוקרטיה, יום ההתנגדות 16.3.23 (צילום: נועה רטינסקי/שאטרסטוק)
מחר יהיה חם ומגניב. מחאת הדמוקרטיה, יום ההתנגדות 16.3.23 (צילום: נועה רטינסקי/שאטרסטוק)

היום ישתלט יום השיתוק הלאומי על רחובות העיר, כשבמרכז האירועים תעמוד צעדה שנויה במחלוקת בהובלת ארגוני השטח של המחאה דווקא בבני ברק // מאות עסקים וחברות ישבתו, שנקר ובצלאל מצטרפים לשביתה, מוזיאון תל אביב יוחשך // הכבישים החסומים: יותר עדיף שתוותרו // עדכון מתגלגל

יום השיתוק הלאומי שהוכרז על ידי מטה המאבק המשותף של ארגוני המחאה יתחיל מחר בבוקר (חמישי, 23.3), וצפוי לכלול אירועי מחאה בכ-120 נקודות ברחבי הארץ ושיבושים חסרי תקדים בתל אביב. ארגון המחאה "אין חינוך אין דמוקרטיה" קורא להורים בעיר שלא לשלוח את ילדיהם לבית הספר ולהשבית את מערכת החינוך, עסקים פרטיים וחברות רבות יצטרפו למאמץ השבתת המשק, מגוון יוזמות פרטיות צפויות לייצר שיבושים בתחבורה, ושלל הפגנות, צעדות וחסימות כבישים יכבשו את רחובות תל אביב החל מהשעה שמונה בבוקר ועד שעות הערב המאוחרות בהתנגדות מסיבית להפיכה המשטרית של קואליציית העבריינים.

במהלך יום השיתוק יתרחשו מספר אירועים תחת הכותרת "#2024" שמטרתם להמחיש לציבור כיצד תיראה ישראל שאחרי ההפיכה המשטרית בעוד כשנה בלבד, אם חוקי הדיקטטורה אכן יעברו. לאורך היום יתקיימו גם מיצגים באוויר, בים וביבשה, הפגנות מילואימניקים, צעדת להט"ב ושיירות מחאה של רכבים בכבישים הבינעירוניים. פרטים יעודכנו בידיעה זאת בהמשך. ממארגני יום השיתוק הלאומי נמסר: "אנו נכנסים לשבוע הגורלי בתולדות המדינה שיכריע האם ישראל תלך למשבר חוקתי, ממשלת ישראל חייבת לעצור ומיד את ההליך המסוכן. אנו קוראים לכל האזרחים והאזרחיות להגיע לפעילויות השבוע ולהשמיע את קולם נגד הדיקטטורה".

חובה להתנגד. מחאת הדמוקרטיה, 11.3.23 (צילום: גיטי פלטי)
חובה להתנגד. מחאת הדמוקרטיה, 11.3.23 (צילום: גיטי פלטי)

08:00 אין דמוקרטיה אין חינוך

כמדי שבוע בחודש האחרון, גם יום השיתוק הלאומי הנוכחי ייפתח בצעדות הורים וילדים שכונתיות ואזוריות שיצאו מבתי הספר ויתנקזו אל נקודות שיבוש בכל רחבי תל אביב. הפעם מבקשים מובילי ארגוני המחאה להשבית את מערכת החינוך וקוראים להורים שלא לשלוח את ילדיהם את בתי הספר.

הצעדות בעיר יתקיימו השבוע במתכונת דומה לזו של השבועות האחרונים, כשהפעם מתוכננות צעדות דרום העיר ודרום-מזרח העיר להיפגש על גשר לה גארדיה להפגנת עוצמה משותפת, בעוד ביפו צומחת המחאה במאמץ לחבר את הציבור הערבי בעיר, עם ליינאפ נואמים שלא היה מבייש את קפלן. מתופפות החזית הוורודה יצטרפו לכל הצעדות וירימו מאוד. עקב מאמצי ההשבתה והשיבוש צפויות הפרעות קשות לסדר היום במערכת החינוך, בתחבורה הציבורית ובתנועה בכלל.

דמוקרטיה לכולם? זה רעיון. מחאת הדמוקרטיה בכיכר השעון
דמוקרטיה לכולם? זה רעיון. מחאת הדמוקרטיה בכיכר השעון

07:30 הכפר הירוק: הורים וילדים מבתי הספר של הכפר הירוק והסביבה יתאספו מוקדם בבוקר לפני כולם מתחת לגשר
08:00
 צעדת הצפון הישן: כמו בימי ההתנגדות הקודמים, גם השבוע צפויה צעדת ההורים והילדים של הצפון הישן להוביל מספרית את העיר כולה, והיא תתכנס החל מ-08:00 על יהודה המכבי-נמיר ולצעוד משם אל נקודת ההתכנסות ברוקח.
08:00 גם בצפון-מזרח העיר יצעדו מחר, עם נקודת התכנסות בצומת בני אפרים-שטרית וצעדות שיתנקזו אל צומת הפיל ב-10:00
08:30 צעדות רמת אביב מבתי הספר השונים יתכנסו החל מ-08:30 בקניון רמת אביב ומשם יצעדו אל רוקח ויחברו אל שאר בתי הספר הצפוניים.
08:30 מחאת יפו: מספר צעדות מבתי הספר ביפו יתכנסו בכיכר השעון, שם צפויים לנאום חברת הכנסת לשעבר אבתיסאם מרעאנה, הזמרת איה כורם ופרופ' דרור ורמן (נשיא המכללה האקדמית ת"א-יפו).
08:30 צעדת דרום העיר: נפגשים בסלמה/מסילת ישרים וצועדים אל גשר לה גוארדיה
09:00 צעדת דרום-מזרח העיר: נפגשים בבית ספר בלוך (ביצרון) וצועדים אל גשר לה גוארדיה
10:00 צעדות הדרום מתאחדות על גשר לה גארדיה

כל העיר צעדות צעדות. יום ההתנגדות להפיכה, 16.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק)
כל העיר צעדות צעדות. יום ההתנגדות להפיכה, 16.3.23 (צילום באדיבות מטה המאבק)

08:00 שביתת סטודנטים ארצית

מובילי מחאת הסטודנטים ינסו להשבית את הלימודים בכל מוסדות החינוך הגבוה בארץ, ללא סיוע התאחדות הסטודנטים שעברה לטענתם פוליטיזציה מלאה בשירות השלטון. במקום לימודים, ייערכו בחמישי משמרות מחאה בכניסות לקמפוסים והצטרפות ליום השיתוק הארצי בצעדות ובהפגנות שיצאו מכל הקמפוסים בעיר. להצטרפות לקבוצות הווטסאפ המקומיות של מחאת הסטודנטים – קליק ואתם שם.

08:00 פרויקט מדינה בדרך

אוקיי, הנה דבר גאוני למדי שרץ ברשת: "מדינה בדרך הוא פרוייקט מחאה שנועד לאפשר לעצור את התנועה במדינה לאורך זמן ללא עימות עם המשטרה. הוא מבוסס על עקרון גלי ההלם בתחבורה, ו'פקקי פאנטום', הרעיון אומר דבר פשוט: מעט מאוד רכבים, בתזמון נכון, יכולים לייצר פקקים שנמשכים זמן ארוך ומתקדמים אחורה על פני קילומטרים". לא צריך להכביר יותר מדי מילים על היוזמה, פשוט להקליק כאן ולקרוא עליה, ולהפנים מהי התנגדות לא אלימה במיטבה.

שוטרים מונעים ניסיון לחסימת האיילון ביום ההתנגדות, מחאת הדמוקרטיה 16.3.23 (צילום: שאטרסטוק)
שוטרים מונעים ניסיון לחסימת האיילון ביום ההתנגדות, מחאת הדמוקרטיה 16.3.23 (צילום: שאטרסטוק)

09:00 הפרדה מגדרית בתחבורה הציבורית

מיצגים במסגרת אירועי "#2024" ימחישו לנוסעי התחב"צ כיצד יראו אוטובוסים ורכבות בהפרדה מגדרית. מיקום וזמן מדויק של האירועים לא נמסר, ואירועים דומים צפויים להפתיע את המרחב הציבורי לאורך היום.

10:00 נפרדים מנתניהו בנתב"ג

אירוע מחאה עצום מתגבש סביב המראתם של נתניהו ושרתו ללונדון, ואם למדוד על פי ההתארגנות בשטח הוא צפוי להיות גדול ומשמעותי יותר מהמצור שהוטל על נתב"ג בגיחותיו לאירופה בשבועיים הקודמים. המחאה תפגוש את נתניהו מחוץ לביתו ברחוב עזה כבר ב-08:30, ואלפי רכבים צפויים לעשות את דרכם לנתב"ג משעות הבוקר. אם אתם טסים ביום חמישי – מומלץ לנסות להגיע ברכבת או להקדים הגעה לשעות הבוקר. עם המראתו של נתניהו מתוכננים כלי הרכב מנתב"ג להתקדם בשיירה בכיוון הכנסת בירושלים. הצטרפות לקבוצות הטלגרם של המחאה הרכובה כאן.

לכל מי שמרגיש לפעמים שהמחאה האדירה והחקיקה הדוהרת הם שני קווים מקבילים שלא נפגשים…בואו נכריח אותם להיפגש!!בכח…

Posted by Crime Minister on Sunday, March 19, 2023

11:00 צעדת הסטודנטים

הסטודנטים והמרצים של אוניברסיטת תל אביב יצאו לצעדה מכיכר אנטין שבכניסה לאוניברסיטה, ולכו תדעו לאן יגיעו משם (ניחוש מושכל: צומת נמיר-רוקח ומשם על דרך נמיר עד קפלן). מחאת הסטודנטים צוברת בשבועות האחרונים תאוצה רצינית, על רקע הפוליטיזציה של התאחדות הסטודנטים, ומספר רב של מוסדות אקדמיים הודיעו על הצטרפותם ליום השיתוק, ביניהם אקדמיית בצלאל, שנקר והטכניון.

11:00 הפגנת ההייטק

מחאת "אין דמוקרטיה אין הייטק" ממשיכה להיות כוח מוביל בין ארגוני המאבק, וגם השבוע ישביתו סטארטאפים וחברות גדולות את עבודתן ויצאו אל רחובות שרונה ואזור יגאל אלון בהמוניהם לקראת המפגש בקפלן. לידיעת מחפשי הכבישים החסומים: אין מה להתקרב עם רכב לאזור.

מחאת ההייטקיסטים בשרונה, ינואר 2023 (צילום: אמיר לוי/גטי אימג'ס)
מחאת ההייטקיסטים בשרונה, ינואר 2023 (צילום: אמיר לוי/גטי אימג'ס)

11:00 מחאת השפחות בקפלן

"בונות אלטרנטיבה" חוזרות לקפלן עם המיצג הסופר-אפקטיבי של נשות "סיפורה של שפחה", כשביום ההתנגדות שעבר הגיעו התמונות עד לסופרת מרגרט אטווד שכתבה את הספר, והיא עצמה פרסמה אותן בטוויטר למיליוני עוקבים ברחבי העולם ומשם לכל רשתות החדשות הבינלאומיות הגדולות. אין מחאה שמטריפה יותר מזאת את הקיצונים המשיחיים, בואו לשמור עליהן ולחזות בעצמכם בקסם.

11:00 צעדות ארגוני השטח והלהט"ב

כמדי שבוע בימי ההתנגדות, גם ביום השיתוק יצעדו בתל אביב ארגוני השטח של המחאה וארגוני הלהט"ב, בהובלת מתופפות החזית הוורודה, לקראת המפגש ההמוני בצומת קפלן-עזריאלי בשעות הצהריים. פרטים על מיקומי הצעדות יבואו.

מפגינים מתאספים בכיכר הבימה. מחאת הדמוקרטיה 9.3.23 (צילום: מטה המאבק המשותף)
מפגינים מתאספים בכיכר הבימה. מחאת הדמוקרטיה 9.3.23 (צילום: מטה המאבק המשותף)

12:00 זורמים לקפלן

זה כבר כמעט אוטומטי: בשלב מסוים של יום ההתנגדות כולם זורמים אל רחוב קפלן וצומת קפלן-עזריאלי, ואיכשהו דווקא הגיהנום האורבני של הצומת הכי נוראית בעיר הפך למוקד המחאה ולנקודת חיכוך שבה המשטרה נערכת בכוחות גדולים במיוחד כדי למנוע את חסימת האיילון, ולאחרונה גם לנקודה אליה מגיעים כהניסטים-ביביסטים שמקללים ומאיימים על המפגינים. האמת, אין גיהנום אורבני מתאים מכך.

מפגינים בצומת קפלן עזריאלי, יום ההתנגדות לדיקטטורה 9.3 (צילום באדיבות מטה המאבק)
מפגינים בצומת קפלן עזריאלי, יום ההתנגדות לדיקטטורה 9.3 (צילום באדיבות מטה המאבק)

18:00 עצרת מחאה וצעדה בבני ברק

למרות התנגדות נרחבת וביקורת פנימית קשה, החליט מטה המאבק המשותף כי הפגנת הערב המרכזית מחר תתחיל בעצרת שתתכנס בקניון איילון ב-18:00 ותצעד אל תוך בני ברק ב-19:00. אנחנו היינו ממליצים להימנע מהפגנות שאינן מופנות ישירות כלפי נבחרי ציבור.

מטעם מארגני הצעדה נמסר: "אמש בוועדת החוקה ניהל חבר הכנסת פינדרוס את הדיון בבריונות וביצע מחטף שיאפשר לממשלה להמשיך לדהור לעבר הדיקטטורה. נזכיר כי האיש הצהיר לאחרונה כי הוא 'חולם לפוצץ את בית המשפט העליו'.  לא מדובר באירוע מקרי. בשבועות האחרונים ניצבים חברי הכנסת החרדים בחזית ההפיכה המשטרית, לא פחות מרוטמן ומלוין. חבר הכנסת גפני, מאדריכלי ההפיכה, כבר חשף את כוונותיו ליום שאחרי פסקת ההתגברות וריסוק בגצ – בתי דין רבניים, חוקי חמץ, הפרדה מגדרית, ועוד שורה של יוזמות כפייה המהוות הכרזת מלחמה על הציבור הליברלי בישראל. כל אלה לצד חוק מיוחד להחזרת העבריין דרעי לשולחן הממשלה, הנצחת אי השוויון בנטל והמשך עושק הקופה הציבורית.

"נראה שאחרי שנים של סטטוס קוו, ההנהגה החרדית הכריזה עלינו, הציבור הליברלי, מלחמה. על כן, נגיע מחר בהמונינו לבני ברק, העיר בו גרה מרבית ההנהגה החרדית כדי לומר להנהגה – עד כאן! ההפגנה היא לא נגד הציבור. אנחנו באים להשמיע את קולנו כדי שההנהגה החרדית היושבת בבני ברק תעצור. כשם שאנו דורשים מחברי הכנסת של הליכוד לעצור. אנחנו, הנושאים בנטל, משלמי המיסים הכורעים תחת יוקר המחייה, אומרים בקול ברור – הדמוקרטיה היא ציפור נפשנו. לא נעמוד מנגד אל מול כפייה בחסות ההפיכה! גם לנו יש קווים אדומים ואנו פונים ישירות למנהיגי הציבור לשקול שוב לפני שהם חוצים אותם. אם הכפייה תגיע אלינו, המחאה תגיע אליכם".