שתהיה שנה זולה: לשתות בחג בסטייל בלי לקרוע את הארנק

לחיים נשמות, שתהיה שנה פחות גרועה (צילום: שאטרסטוק)
לחיים נשמות, שתהיה שנה פחות גרועה (צילום: שאטרסטוק)

תכלה שנה וקללותיה, תחל שנה ותביאו מלא יין טעים לשתות כי המצב חרבנה. כדי להקל עליו במעט אספנו עבורכם יינות טובים לחג במהדורת משבר כלכלי בכ-50 שקל לבקבוק. תתחילו ללגום

13 בספטמבר 2020

בזמן כתיבת שורות אלה עוד לא ברור איזה ארוחת חג תהיה לכם ואם היא תיערך בפורמט משפחתי חגיגי או בסגר אינטימי, אבל עד שהממשלה תתאפס על עצמה יגיע ראש השנה הבא ובינתיים חייבים לשתות משהו. ראש השנה הוא החג שבו היקבים והיבואנים פורסים את הנוצות הצבעוניות ומציגים את המשקאות הטובים והמושקעים ביותר שלהם, לטובת סעודות עשירות ומסחררות, אלא שהשנה המשבר טרף את הקלפים והמצב הכלכלי מחייב איפוק וצניעות. לכן קבענו רף הגיוני של 50 שקלים לבקבוק (יש גם בפחות ובטיפה יותר) ואספנו שלל משקאות שיעזרו לפתוח את השנה החדשה בראש קליל ומבוסם ובמינימום נזק לכיס. מה נאחל? שהשנה הבאה תהיה כמו היינות האלה, זה יספיק.

יינות אדומים

מרלו יקב הרי גליל

היקב הגלילי משיק בציר חדש למרלו – יין יבש עם גוף בינוני וארומות עשבי תיבול, ציפורן וטבק נעים לשתייה ולא כואב בכיס. לפתיחת השנה במוד אופטימי כדאי לשקול רכישת מארז מתנה – אותו מרלו בתוספת מפת שולחן חגיגית שנתפרה במפעל "המשקם", המעסיק בעלי מוגבלויות. 40/139 ש"ח.

מרלו ומפה באותו צבע להעלמת הכתמים (צילום: מנחם רייס)
מרלו ומפה באותו צבע להעלמת הכתמים (צילום: מנחם רייס)

קברנה סוביניון אדמה מיקב תבור

12 חודשי יישון בחביות עץ אלון העניקו לקברנה סוביניון 2016 הקלאסי מיקב תבור גוף בינוני וארומות פירות אדומים ותבלינים. יש לו סיומת ארוכה ומורכבת יחסית שמתאימה לכל חומר גלם והרכב, ממנות הפתיחה ועד לקינוח. לכבוד החג תוכלו לצוות לו שרדונה מבציר 2018 מאותה סדרה, וליצור במחיר נגיש המשכיות לאורך כל הארוחה (2 ב־100 ש"ח). במחיר קצת יותר גבוה תוכלו כבר לקבל את הבלנדים החדשים מסדרת eco – אדום מבציר 2016 מענבי קברנה סובניון, מרלו, סירה וקברנה פרנק ולבן 2018 מענבי ויונייה, רוסאן ושרדונה מכרמים אקולוגיים, שמקיימים איזון בין האדמה החי והצומח (85 ש"ח). התקווה לעתיד טוב יותר מצדיקה את ההשקעה והטעם הוא עוד בונוס.

קברנה סובניון אדמה (צילום: סטודיו מיכל סודאי)
קברנה סובניון אדמה (צילום: סטודיו מיכל סודאי)

קברנה סוביניון התססה פראית SEGAL

תסיסה פראית היא האיט גירל של עולם היין ולכן התוספת הקטנה במחיר מוצדקת. מדובר בתהליך שבו שמרים נותרים מחוץ למשחק והתסיסה מתרחשת בעזרת שמרי בר. הענבים לקברנה סוביניון 2018 מסדרת התססה פראית נבצרו מכרם בהרי ירושלים, הותססו בשיטה זו, התיישנו שנה בחביות והניבו יין בגוון סגול עמוק וארומות פירות יער ותבלינים. הקברנה מחמיא למנות מורכבות, למשל נתחי אונטריב בבישול ארוך בבהרט ויוגורט ממכולת האחים שתוכלו לראות בהפקת החג שלנו. 60 ש"ח.

רואים עליו שהוא פרוע. קברנה סוביניון מיקב סגל (צילום:יח"צ)
רואים עליו שהוא פרוע. קברנה סוביניון מיקב סגל (צילום:יח"צ)

איתן Assemblage יקב ברקן

"תבלינים מתקתקים, קפה קלוי ונגיעות וניל כאילו מציגים את הפרי באור אחר, שלם יותר. טאנינים מורגשים אך מעודנים, מלווים בחמיצות טובה", מעידים אנשי יקב ברקן על היין שנקרא על שם הר איתן הסמוך לירושלים, האזור בו נבצרו הענבים. באותה הזדמנות כדאי לבחון את אחיו לסדרה – ריחן (פטיט סירה, קברנה סוביניון ופטי ורדו) ועלמון (שרדונה, סוביניון בלאן וויוניה). 60 ש"ח. 

איתן אסמבלאז' (צילום: יח"צ)
איתן אסמבלאז' (צילום: יח"צ)

Private Collection מיקבי כרמל

היקב הוותיק מקבל את פני השנה החדשה ביינות אדומים מבציר 2019 בסדרת Private Collection: קברנה סובניון בעל גוף מלא, סיומת מאוזנת וארומות שזיף בשל ודובדבנים, ושיראז עשיר ומתובל בארומות פלפל שחור, שוקולד ותבלינים. שניהם ילכו טוב עם תבשילי בשר ועוף שתגישו למנה עיקרית. 40 ש"ח.

בצירים אדומים חדשים מסדרת פרייבט קולקשן (צילום: יח"צ)
בצירים אדומים חדשים מסדרת פרייבט קולקשן (צילום: יח"צ)

Pavolino טוסקנה רוסו וקיאנטי

לא כל יין אדום חייב להיות גדול ויקר. מיקב פאבולינו מטוסקנה מגיעים לחג יין קיאנטי בארומה פירותית מודגשת, ויין טוסקנה רוסו צעיר וקליל. את שניהם מומלץ לצנן מעט לטמפרטורת 13־16 מעלות ולהגיש עם מנות בסגנון איטלקי כמו הלזניה הים תיכונית של מסעדת הס 4 מהפקת החג שלנו. 38 ש"ח. להשיג בסניפי טיב טעם ובחנויות מתמחות.

פאבולינו קיאנטי מבית ישרקו (צילום: אסף לוי)
פאבולינו קיאנטי מבית ישרקו (צילום: אסף לוי)

יינות רוזה

ברקן Reserve Gold Edition 2019

ענבים מכרם עלמה שבמרום הגליל העליון נבחרו על ידי הייננים של יקב ברקן כמתאימים לרוזה קליל ורענן. לריזרב גולד אדישן 2019 יש גוון ורוד־כתום עמוק, ארומות פרחוניות וחמיצות נעימה שמתאימה ללוות דגים, אפילו אם קוראים להם גפילטע פיש. 40 ש"ח.

רוזה מכרם עלמה יקבי ברקן (צילום: יח"צ)
רוזה מכרם עלמה יקבי ברקן (צילום: יח"צ)

יינות לבנים

שרדונה אימפרשן מיקב טפרברג

גוון צהוב־ירוק חיוור ועדין וארומת הדרים ופירות טרופיים מאפיינים את השרדונה מיקב טפרברג. פריכות נעימה וחמיצות מאוזנת הם תוצר של חמישה חודשים בחביות עץ אלון צרפתיות חדשות, תכונות שבגללן היין משתדך היטב לדגים מטוגנים ועוף צלוי. רק אומרים שאצלנו הוא עבד מצוין עם איקרה, פלפלים קלויים וחלה לניגוב. 40 ש"ח.

אימפרשן שרדונה מיקב טפרברג (צילום: יח"צ)
אימפרשן שרדונה מיקב טפרברג (צילום: יח"צ)

סוביניון בלאן פומה מיקב דלתון

עבור היין הזה תצטרכו להוסיף 10 ש"ח אך ההשקעה משתלמת. סוביניון בלאן פומה אסטייט 2019 פומה בלאן מכיל ענבי סוביניון בלאן ממספר כרמים, כשכל חלקה נבצרה בבציר ידני ותססה בנפרד כדי לשמר את האיכות הארומטית. שלוש שיטות ייצור (תסיסה ספונטנית בחביות עץ אלון צרפתי, חמישה חודשי יישון ותסיסה במכלי נירוסטה) יוצרים יין קל לשתייה בארומת מלון ופירות קיץ. המתיקות העדינה ממתנת טעמים חריפים, למקרה שהחלטתם לחגוג את ראש השנה בסגנון תאילנדי. 60 ש"ח.

סוביניון בלאן פומה דלתון (צילום: יח"צ)
סוביניון בלאן פומה דלתון (צילום: יח"צ)

יינות מתוקים

הר חרמון מוסקטו יקב רמת הגולן

אי אפשר שלא לחייך לנוכח האריזה הצבעונית והקונספט החמוד. הר חרמון מוסקטו מגיע במארז עם שתי כוסות פלסטיק שקוף אלגנטיות ופותחן, כל מה שצריך לפיקניק שקיעה בשפת הים. יש לו טעם מתוק עדין ובועות קלילות, ואם תצוותו לו לחם טוב, גבינות ופירות תקבלו ארוחה רומנטית מושקעת. 49 ש"ח.

מארז מוסקטו יקב רמת הגולן (צילום: חגית גורן)
מארז מוסקטו יקב רמת הגולן (צילום: חגית גורן)

ריברטינלו מוסקטו

עוד מוסקטו והפעם מצפון איטליה. מלבד שם שמתגלגל על הלשון יש לריברטינלו ארומות קלילות של ורדים והדרים, שיבואו טוב עם עוגת דבש ואפילו עם כבד קצוץ לפתיחת הארוחה. 49.90 ש"ח. להשיג בבלעדיות ברשת בנא משקאות.

ריברטינלו מוסקטו (צילום: יח"צ)
ריברטינלו מוסקטו (צילום: יח"צ)

Cordon Negro 

מיקב Freixenet (פרקשנט) הספרדי המתמחה ביינות מבעבעים מגיע קורדון נגרו ברוט, יין מבעבע בחמיצות עדינה וארומת פירות קלילה. הוא הולם במיוחד את שלב הברכות, במיוחד תפוח בדבש, ומגיע בבקבוק נאה שיתאים כמתנה למארחים. היבואנית חברת אנוטקה בבעלות משפחת חינאווי מציעה לכבוד החג מבצע 2 ב־100.

פרקשנט קורדון נגרו ברוט (צילום: יח"צ)
פרקשנט קורדון נגרו ברוט (צילום: יח"צ)

סנגריה Mia

אם יין אינו כוס התה שלכם נסו את הסנגריה הזו, שמגיעה מאותו יקב פרקשנט מקטלוניה. הגרסה האדומה־קלאסית מענבי טמפרניו מתאימה לפתיחת הארוחה בנימה קרירה ומתובלת. מחיר: 39.90, ובמבצע לחגים תוכלו לצרף סנגריה לבנה וסנגריית מוחיטו/דקירי ב־100 ש"ח לשלושה בקבוקים.

סנגריה מיה, יבוא אנוטקה (צילום: יח"צ)
סנגריה מיה, יבוא אנוטקה (צילום: יח"צ)