עושים סדר: אז איזה יין שותים עם הגפילטע?

הגפילטע המתקתק אוהב לבנים חצי יבשים, הכבד החייתי זקוק ליין ארומטי, את שוק הטלה העשירה כדאי ללוות עם יינות מתובלים, וקציצות הפראסה יבואו טוב עם יין צעיר וקל – התאמנו עבורכם יינות למנות החג

גפילטע פיש. איור: אלוני פלוסקי
גפילטע פיש. איור: אלוני פלוסקי
29 במרץ 2018

גפילטע פיש

לדגים נאים, או דגים בתנור, יתאימו בדך כלל יינות לבנים חמצמצים או אדומים קלים, אבל הדג הממולא המסורתי יהיה ברוב המקרים מתוק יותר. בימי חול הייתי מצמיד לו כוסית של וודקה קפואה, אבל אפשר להחליף אותה ביינות לבנים וורודים חצי יבשים. רק שימו לב שהם לא יהיו יותר מתוקים מהמנה עצמה.

כרמל, אזורית גוורצטרמינר 2017
יין מאופק יחסית עם ריחות פרחוניים מתובלים ונגיעה מינרלית, מתיקות מאוזנת ומבנה קליל. נכון, לא הבקבוק הכי מורכב במקרר, אבל הרעננות, שמחת החיים והמחיר הנוח שלו מצליחים לחפות על זה. 50 ש"ח.

רמת הגולן, ירדן, גוורצטרמינר 2017
מלוטש וידידותי, כמו שאפשר לצפות מגוורצטרמינר מסחרי, עם ריחות רעננים של פירות טרופיים, הדרים, פרחים, מי ורדים ותבלינים. המבנה מוצק, המרקם נעים והחמיצות הטובה מאזנת את הטעמים העשירים ומונעת ממנו ליפול למתיקות יתר. 80 ש"ח. 

טוליפ, ווייט פרנק 2017
השנה הוא יצא יותר פינק מאשר ווייט, והאמת, זה די מתאים לו. יין קליל ומתקתק עם ריחות של פירות אדומים טריים, פרחים ועשבי תיבול טריים. הטעמים מלאי החיים שלו ישתלבו יפה עם המתיקות של הגזר, והחמיצות תשטוף בקלות את השמנוניות של הציר. 80 ש"ח.

רקנאטי, פרנץ' בלנד 2017
אם יש משהו שאני לא מצליח להבין בקשר ליין הזה זה איך הוא עדיין לא הפך לרב מכר. בלנד ארומטי של פרנץ' קולומבר, סוביניון בלאן ומוסקט, שאם תקררו אותו כמו שצריך יוכל להתמודד בקלות אפילו עם חזרת קיצונית במיוחד. 85 ש"ח.

כבד קצוץ. איור: אלוני פלוסקי
כבד קצוץ. איור: אלוני פלוסקי
  1. כבד קצוץ

המתיקות של הבצל המטוגן והטעמים החייתיים של הכבד מזמינים יינות לבנים מתקתקים וארומטיים או יינות לבנים מעודנים. טעמי הפרי של יינות ריזלינג יבשים או חצי יבשים, יתחברו לצדדים המתוקים של המנה, החמיצות שלהם תרענן את החך בין ביס לביס, והמינרליות תוסיף עניין.

תבור, שחר 2016
ריזלינג מהרי יהודה עם ריחות נעימים של פירות לבנים, הדרים, פרחים ומעט מינרלים. המבנה החד והחמיצות המרעננת יאפשרו לו להתמודד בקלילות יחסית גם על מנות כבדות ומתוקות יותר. 70 ש"ח.

בר מאור, בקעת הנדיב בלאן 2016
הבלנד הלבן של רמי בר־מאור נעשה ברובו מענבי שרדונה, עם תוספת קלה של סוביניון בלאן. כולם גדלו בכרמים ברמת הנדיב. זהו יין עשיר, מתובל ומרתק, עם מרקם מלטף, חמיצות נהדרת ומליחות מקסימה בסיומת. 95 ש"ח.

ספרה, ריזלינג 2016
ריזלינג חסר מעצורים עם ריחות מינרליים בולטים, שבהם משולבים ניחוחות דבש, פרחים, פירות בשלים ותבלינים. המרקם עסיסי, הטעמים מרוכזים, המבנה רך והסיומת ארוכה, מורכבת ומרשימה. האם הכבד שלכם בנוי ליין כזה? 110 ש"ח.

מרגלית, ריזלינג 2016
אחרי כמה בצירים של ניסוי וטעייה מצא יקב מרגלית את הדרך לעשות בישראל ריזלינג בסגנון אירופי. הענבים מזכרון יעקב, אבל הריחות, הטעמים ובמיוחד המבנה הדחוס והמרקם השמנוני יזכירו לכם ריזלינג ממקומות הרבה יותר קרים. 120 ש"ח.

חריימה. איור: אלוני פלוסקי
חריימה. איור: אלוני פלוסקי
  1. חריימה

דגים ברוטב חריף זקוקים ליינות לבנים בעלי חמיצות גבוהה, טעמים קרירים ונוכחות שתצליח לכבות את השרפה. ההתאמות הקלאסיות הן סוביניון בלאן בשל וטרופי או ריזלינג יבש וחד, אולם עם כל הכבוד לקלאסיקה – ארוחת החג היא גם הזדמנות לא רעה בכלל להתנסות ביינות קצת אחרים. 

הרי גליל, סוביניון בלאן 2017
יין חביב ומרענן עם ריחות של פירות לבנים וכתומים, פרחים ותפוחים ירוקים. טעמי הפרי הבשלים יחסית שלו נשענים על חמיצות שמוסיפה להם חיים, והסיומת מוצקה ועשירה בטעמי פרי מתקתקים. 60 ש"ח.

טפרברג, אינספייר, פמיטאז' 2017
משילוב לא שגרתי בין ענבי דבוקי, סוביניון בלאן וגוורצטרמינר נוצר יין לא שגרתי ומאוד מהנה. יש לו ריחות טהורים של פרחים, פירות לבנים, גיר ותבלינים, מרקם עסיסי אך לא מכביד וסיומת רכה ומעודנת. 60 ש"ח. 

אמפורה, בלאן דה נואר 2016
יין ורוד חיוור שנעשה מענבים אדומים: קברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק. יש לו ריחות מתקתקים של דבש, פירות אדומים בשלים ופירות טרופיים. המרקם רך ועשיר, יש בו טעמי פרי טריים שמלווים במרירות קלה, והסיומת ארוכה ומוצקה. 73 ש"ח. 

יתיר, ויונייה 2016
יש לו ריחות של פירות לבנים וכתומים, פירות טרופיים ומינרליים, עם נוכחות יפה של חביות ומבנה מהודק שתופס את החך בדיוק איפה שצריך. טעמי הפרי הרעננים והחמיצות הנהדרת מובילים לסיומת חדה מרעננת. 80 ש"ח.

מרק קניידלך. איור: אלוני פלוסקי
מרק קניידלך. איור: אלוני פלוסקי
  1. מרק עוף עם קניידלעך

בגדול יין לא כל כך מסתדר עם מרקים, בעיקר מפני שהם חמים. מרק עוף הוא אחד היוצאים מן הכלל ואפשר למזוג לידו יינות לבנים ורצוי מהסוג העסיסי יותר. לגימה של יין לבן, חמצמץ ועשיר בין כף לכף תנקה את החך מהשמנוניות של המרק ותתמוך בטעמים העשבוניים של הירקות.

ברקן, ספיישל רזרב, שרדונה 2016
יש לו ריחות של פירות יבשים, דבש, פרחים מיובשים ושילוב של גיר וקלמנטינות שקצת מזכיר כיתה בבית ספר יסודי. הטעמים בשלים ומאוזנים, המרקם חלקלק והסיומת ארוכה ומורכבת. 65 ש"ח.

כישור, כרם כישור לבן 2016
בלנד של סוביניון בלאן וויונייה מהגליל המערבי, עם ריחות מורכבים של פרחים, הדרים, מינרלים ועשבי תיבול, טעמים מאופקים וחמיצות דקה. מהבולטים בקטגוריית המחיר שלו בכל מה שקשור לעניין ומורכבות. 75 ש"ח.

מדבר, שרדונה ללא עץ 2016
שרדונה קליל, מאוזן ומהנה, עם ריחות מעודנים של מנטה ופירות לבנים טריים, מגע מלטף, טעמים מאוזנים וסיומת מינרלית ארוכה. הוויתור על נוכחות העץ מבליט את המאפיינים של הפרי המדברי ומשאיר את היין רענן וחד. 90 ש"ח.

בן חיים, שרדונה רזרב 2016
שרדונה במשקל כבד שעשרה חודשי התיישנות בחביות עץ חדשות העשירו בריחות של אגוזים ותבלינים מתוקים, שמשולבים בניחוחות שמרים. הטעמים בשלים מאוד, אבל החמיצות הטובה והמבנה המוצק הופכים אותו למרשים ומהנה. 95 ש"ח.

שוק טלה. איור: אלוני פלוסקי
שוק טלה. איור: אלוני פלוסקי
  1. שוק טלה

הטעמים העשירים והמובחנים של בשר הטלה זקוקים ליינות עשירים ומתובלים שיצליחו להתבטא לצדם בלי ללכת לאיבוד. יינות מוצקים עם טעמי פרי מודגשים, חמיצות שאי אפשר להתעלם ממנה, טעמים מתובלים ומורכבים, ואם אפשר גם ירקרקות קלה שתתכתב עם הרוזמרין שבמתכון. 

פסגות, מרלו 2016
כרמי המרלו של הר ברכה הוכיחו את עצמם יותר מפעם אחת כחומר גלם ליינות מרשימים במיוחד. המרלו של פסגות, שנעשה מענבי ההר והתיישן עשרה חודשים בחביות, הוא יין מרוכז, מורכב ועוצמתי שיתחבר נהדר לתבשילים עשירים בבישול ארוך. 100 ש"ח. 

וורטמן, קריניאן 2014
רך וחייתי ממש כמו הטלה שלכם, עם ריחות של אדמה, פרחים, פטריות, עשבי תיבול ותבלינים מתוקים. יין בעל טעמים בשלים שיושבים על מבנה מוצק, חמיצות מרעננת, חדה כמו סכין קצבים וסיומת ארוכה ומרתקת. 120 ש"ח.

דומיין סרור, סירה 2014
ריחות מרוכזים ונקיים של פירות כהים משולבים בניחוחות תבלינים, בשר צלוי, עור, פטריות ופירות יבשים. המבנה מוצק וחד, החמיצות מדויקת והסיומת מרעננת. מרשים ומורכב ועם זאת קומוניקטיבי להפליא. 200 ש"ח.

המערה 2014
הבקבוק הכבד ותג המחיר יעשו את הרושם שלהם, אבל במקרה הזה גם מה שיש בתוך הקנקן – בלנד של קברנה סוביניון, מרלו ופטי ורדו שהתיישן בחביות כמעט שלוש שנים – מרשים במיוחד. יין מורכב ומתובל עם מרקם מלטף וסיומת שאינה נגמרת. 250 ש"ח.

קציצות פרסה. איור: אלוני פלוסקי
קציצות פרסה. איור: אלוני פלוסקי
  1. קציצות פראסה

היינות שיתאימו לקציצות פראסה ולעוד כמה מנות שמכילות בשר טחון מתובל יהיו אדומים, צעירים וקלילים יחסית, בלי יותר מדי עץ או בלי עץ בכלל, ועם מבנה רך וטעמי פרי מודגשים שמתאימים כל כך למזג האוויר הים תיכוני. את המשפחה הזו אין טעם להגביל לקציצה כזו או אחרת, הם יתאימו כמעט לכל מנה שתגישו לידם.

סגל, פרי ראן, מרלו 2016
יין בסיסי, עשוי היטב, שמציע ריחות שופעים של פירות אדומים רעננים, פרחים ותבלינים מתוקים, מגע רך, חמיצות טובה וטעמים עסיסיים שלא ילכו לאיבוד גם בסביבה מתובלת במיוחד. 65 ש"ח.

מאיה, מארה אדום 2016
אדום קליל וחד שנעשה מענבי קריניאן, סירה, מורבדר וארגמן. יש לו ריחות של פרי אדום טרי, פרי שחור, אדמה ופרחים, חמיצות טובה וטעמים עשירים, שיתאימו כמעט לכל מה שתגישו לידו. 80 ש"ח.

קסטל, לה וי אדום 2016
בלנד רענן ופירותי של זנים אדומים מהרי יהודה, שהתיישן במכלי בטון – שיטת יישון שמעמיקה את טעמי הפרי ומרככת את היין. הריחות רעננים ומעוררי תיאבון, המרקם נעים והסיומת חמצמצה ועשירה. 80 ש"ח.

להט אדום 2016
אחד היינות האישיים הכי מרתקים ואיכותיים שהושקו השנה. בלנד של סירה וקברנה סוביניון מצפון רמת הגולן, עם ריחות פרי מעושנים ומתובלים, חמיצות חדה וסיומת יבשה, מוצקה ורעננה. 120 ש"ח.