יס פלוס נכנסה לעולם הסטרימינג עם מחירים של פעם. מה זה שווה?

האפליקציה החדשה של יס היא העתיד שלה, עם תכנים מקוריים, HBO וגם ערוצים ליניאריים. אבל לא בטוח שהמילניאלס ישמחו לשלם

דניאלה פיק מפרסמת את יס פלוס. בנג בנג (צילום: רותם לבל)
דניאלה פיק מפרסמת את יס פלוס. בנג בנג (צילום: רותם לבל)
8 בדצמבר 2019

אי שם בשנת 2000, כמה חודשים אחרי שכולנו חשבנו שנהיה מושמדים על ידי מחשבי-על, הגיעה אלינו הטלוויזיה בלווין – וחברת יס פתחה את מסכיה לקהל הרחב. עד אז נשלט שוק הטלוויזיה הרב ערוצית בישראל בידי חברות הכבלים, ולפתע קמה להם מתחרה אמיתית – גם בתשתית וגם בתוכן. זה נראה מהפכני בזמנו: במקום כבלים הפרושים מתחת לאדמה, הגיע ממיר המחובר לצלחת לווין שיושבת על גג הבית וקולטת שידורים הישר מהחלל החיצון.

היום הטכנולוגיה הזאת, התלויה בקו טלפון פעיל, כבר מיושנת, אבל 20 שנה עברו מאז ושוק הטלוויזיה הישראלי נשלט על ידי דואופול שבו חברה אחת (הוט) נהנית מתשתית יקרת ערך וחברה שנייה (יס) מנסה להתאחד עם חברה אחרת (בזק), על מנת להגדיל את כוחה. בזמן הזה יס דיממה המון כסף, ומנכ"ל אחד (שאול אלוביץ') הכפיף את האתר שבבעלותו (וואלה) לראש ממשלה (נתניהו), כך על פי כתב האישום שהוגש בתיק אחד (4000).

ובתוך הפוליטיקה המשונה הזאת, יס השיקה בשבוע שעבר את השירות החדש שלה – אפליקציית יס פלוס, שפותחה עבור אפל טיוי. זהו הפרויקט הגדול והמשמעותי של יס מזה שנים, והוא מספק הצצה לעתיד שלה. בתוך כמה שנים מקווים בחברה שכל לקוחותיה כבר לא יזדקקו לממיר וצלחת לווין, אותם תחליף האפליקציה שיושבת במכשירי אפל (בינתיים) ומעבירה את כל התוכן בסטרימינג. ממש כמו נטפליקס. שלום הווה טכנולוגי, נעים לפגוש אותך.

אפליקציית יס פלוס
אפליקציית יס פלוס

יס פלוס מציגה תפריט בעיצוב נקי ומצוחצח עם סדרות, סרטים ואפילו אוספים. היא למדה הרבה מהמתחרות שלה

אלא שהחידוש הזה הוא כבר ממש לא חדש. המילניאלס כבר מזמן הפסיקו לשלם מאות שקלים עבור תוכן בטלוויזיה. הם מעדיפים לשלם כמה דולרים לנטפליקס ולצרוך את שאר הסדרות שלהם באופן פיראטי, בחינם. הרבה מהתוכן שמציעות יס והוט כבר לא רלוונטי עבור הדור הזה, והשירות של החברות האלו הפך לכמעט מיותר. הטלוויזיה הליניארית היא עבורנו שריד פרה-היסטורי.

לכן היה כל כך מוזר לפתוח את יס פלוס בפעם הראשונה ולגלות שהאפליקציה קודם כל מציעה ערוץ ליניארי. נקודת ההתחלה שלה, ממש כמו יס, היא לשדר תוכן ישירות. לא משנה מה, העיקר שיהיה משהו שמתנגן ברקע. וואלה, לא התגעגעתי. ערוצים ליניארים יכולים להיות שימושיים מדי פעם, כשיש אירוע גדול שמשודר בלייב, משדר ספורט כלשהו, נאום או חדשות מתפרצות. אבל ביום יום אין לי צורך לפתוח את הטלוויזיה ולגלות שמישהו צועק עליי באמצע משפט.

מעל השידורים הרגילים מסתתר התפריט של יס פלוס. שם כבר מתחיל הכיף האמיתי – במקום התפריטים המיושנים והמכוערים של הממיר, יס פלוסה מציג תפריט בעיצוב נקי ומצוחצח, וקל מאוד להבין איפה אתה נמצא בכל שלב. ישנו תפריט סדרות, סרטים, דוקו וגם אוספים שמרכיבים לך אנשי יס או שחקנים מפורסמים (יש גם אחד של דניאלה פיק, למי שמעוניין). רעיון האוספים מבריק, ולגמרי נותן טאץ' מיוחד. יס למדה הרבה מאוד מהמתחרות שלה – בסיום צפייה בפרק מופעל שעון לאחור הסופר את הזמן עד לפרק הבא בעונה, וסדרות שהתחלתם לראות יצוצו בתפריט כשיגיעו פרקים חדשים. ככה צריך להראות שירות טלוויזיה ב-2020.

האם נרצה לשלם 209 ש"ח בחודש עבור השירות הזה? אמנם ספריית התכנים המקוריים שלה עשתה קפיצה מרשימה, אבל היי, גם לנטפליקס יש תוכן מקורי והיא עולה רבע מזה

אבל נשאלת השאלה: האם נרצה לשלם 209 ש"ח בחודש עבור השירות הזה? יס נכנסה למשחק מאוד מאוחר. אמנם ספריית התכנים המקוריים שלה עשתה קפיצה משמעותית ומרשימה, אבל היי, גם לנטפליקס יש תוכן מקורי והיא עולה רבע מזה. יס (וגם הוט) מתחרה על הארנק שלנו גם מול דיסני פלוס, אפל טיוי ובקרוב גם HBO MAX, ולא בטוח שזה מספיק.

נכון לרגע זה יס פלוס מספקת שלושה דברים עיקריים: תכנים מקוריים של יס, תכנים של רשתות מחו"ל כמו showtime או HBO, וערוצים ליניארים עם אפשרות לקנות ערוצים מיוחדים כמו ערוצי הספורט. מהפכת הסטרימינג עוד לא באמת הגיעה לישראל, כך שהתחרות אולי לא גדולה כמו בארה"ב ואנחנו לא צריכים לבחור בין HBO להולו. יס מציעה חלק מהשירותים האלה, מה שאולי מצדיק איכשהו את המחיר הגבוה. אבל לא ברור כמה זמן המצב הזה יימשך: כשהשירותים האלה ירצו להיכנס לישראל בצורה עצמאית, התכנים שלהם יישארו בלעדיים וליס לא יהיה מה להציע בתחום.

יס פלוס היא צעד בכיוון הנכון, אבל היא רק צעד אחד שמגיע מאוחר מדי למשחק. היא כבר לא חצי מדואופול, והיא צועדת בין מתחרות רבות מחו"ל. האפליקציה מוכיחה שיש לה את הטכנולוגיה – זאת אפליקציה מצוינת, מעוצבת היטב, אינטואיטיבית ואפילו עולה מבחינות מסוימת על זו של נטפליקס. אבל האם נסכים לשלם עליה 209 שקל בחודש? על השאלה הזאת תצטרכו לענות בעצמכם.