העיר שנותקה לה יחדיו: מה קרה לתחבורה הציבורית ביפו?

לא להאמין: כבר עשרה ימים שאין תחבורה ציבורית ביפו, לראשונה בתולדות תל אביב ולמרות שהשקט חזר לרחובות העיר המעורבת. הרשויות מפנות את האשמה אל פיקוד העורף, התושבים ימשיכו לסבול

על המשמר. יפו בשביתה הכללית של ערביי ישראל, מאי 2021 (צילום: גדעון מרקוביץ\AFP\גטי אימג'ס)
על המשמר. יפו בשביתה הכללית של ערביי ישראל, מאי 2021 (צילום: גדעון מרקוביץ\AFP\גטי אימג'ס)

המהומות ביפו בשבוע שעבר קרעו את פסאדת הדו-קיום שהונחה בעשור האחרון על הרובע התל אביבי המעורב, אחרי שנים של ג'נטריפיקציה מואצת ואפליה מתמשכת נגד ערביי העיר. בימים שחלפו מאז נאלצים תושבי יפו להסתגל לתופעה חדשה: אין יותר תחבורה ציבורית שמחברת את יפו עם שאר חלקי העיר.

הפסקתה של התחבורה הציבורית ביפו לא תוקשרה עם הציבור המתגורר בה, ותלונות רבות זרמו בימים האחרונים אל מערכת "טיים אאוט" מאזרחים שגילו זאת רק כשעמדו והמתינו לשווא לאוטובוס. "אני פשוט בהלם מוחלט, חיכיתי שעה וחשבתי שאולי קרה משהו ברחוב יפת, אבל לא העליתי על דעתי שפשוט ביטלו את התחב"צ", אומרת מ' שמתגוררת במתחם נוגה. "כבר עברנו כאן מהומות, מתיחויות ושאר מצבי חירום אבל דבר כזה לא קרה כאן אף פעם ולא חשבנו שעשוי לקרות".

יפו הייתה משותקת לחלוטין השבוע ביום שלישי, לרגל שביתת המחאה הארצית של ערביי ישראל, אך מאז סוף השבוע שעבר חזר שקט מתוח לשרור ברחובותיה גם בלילות. הקושי בהפעלת התחבורה הציבורית ביפו נובע בין היתר מעבודות הרכבת הקלה שחוסמות מזה שלוש שנים את שדרות ירושלים, כך שכל הפגנה ברחוב יפת המקביל – ציר התנועה המרכזי היחיד שנותר ביפו – משתקת את התחבורה הציבורית כליל.

"זה בלתי נתפס שמנתקים אותנו ככה מתל אביב", אמר ל"טיים אאוט" הבוקר ר', בעל עסק מוכר ביפו, "זה תורם אך ורק לתחושה שאנחנו לא חלק מהעיר ולא מקדם בשום צורה את הביטחון של התושבים. העסק שלי פתוח בשעות היום אבל אם אין תחבורה ציבורית אז חלק גדול מהלקוחות שלי לא יכולים להגיע. חבל שהעירייה לא נכנסת בוואקום הזה עם היפואיות ומחברת את יפו לעיר מחדש".

לא בתמונה: תחבורה ציבורי. רחוב יפת ביפו (צילום: Shutterstock)
לא בתמונה: תחבורה ציבורי. רחוב יפת ביפו (צילום: Shutterstock)

ממשרד התחבורה, האחראי על הפעלת התחבורה הציבורית ברחבי העיר והמדינה, הופנתה אצבע מאשימה אל פיקוד העורף. גם עיריית תל אביב-יפו מסרה בתגובה ש"ראוי לזכור כי ההנחיה על שינוי מסלולי קווים, במציאות של אירועים אלימים כמו אלו שהתרחשו במוקדים שונים בארץ לרבות יפו, היא של פיקוד העורף שמנחה את משרד התחבורה בנושא. העירייה מצרה על המצב ופועלת מול משרד התחבורה ופיקוד העורף כדי שיאפשרו להחזיר את הקווים למסלולם בהקדם".