ירידה לצורך העלייה: הסטודנטים מגלים את נווה שאנן

הדירות נחטפות, הסטודנטים מתנפלים על מלגות הדיור ומושבת אקטיביסטים קטנה קמה באזור שבין העלייה לצ'לנוב. הכל טוב עד שיורד הלילה

נווה שאנן. צילום: נמרוד סונדרס
נווה שאנן. צילום: נמרוד סונדרס
20 באוגוסט 2015

נווה שאנן בגרסתה הנוכחית מתחלקת לשניים: החלק שממזרח לצ'לנוב מיושב רובו ככולו על ידי מבקשי מקלט, וחלקה המערבי הגובל ברחוב העלייה החל לקלוט בשנים האחרונות כמות בלתי מבוטלת של סטודנטים, רובם, רחמנא ליצלן, בעלי אג'נדה חברתית. היתרון הברור של השכונה ביחס לשפירא או לתקווה הוא הקרבה היחסית למרכז העיר, אותו עיקרון בדיוק שהזניק את מחירי הדירות בגן החשמל לפני כעשור והפך את הרחובות לבונטין וברזילי לנחשקים יותר מכל פינה מאוסה בפלורנטין (לפחות עד שהגיעה אלינו בשורת הרכבת הקלה). לפיכך זו רק שאלה של זמן עד שתיבנה פה מושבה גילמניסטית על פי מודל "הפוליטיאה" של אפלטון.

"המחיר הנמוך הוא רק אחת הסיבות שבגללה עברתי לאזור הזה", מספרת מאיה נחום, הנהנית ממלגת דיור המוענקת לסטודנטים המתגוררים בנווה שאנן, בשפירא, בתקווה ובחלקים מסוימים מיפו, תמורת התנדבות בהיקף של 40 שעות שנתיות בלבד. למרבה האירוניה, כבר לאחר שלושה לילות בשכונה החדשה היא הייתה עדה לשוד. "צעקות מהרחוב הצליחו להעיר אותי בלילה, והבנתי שמישהו הותקף ונשדד. זה היה ממש ליד רחוב העלייה, לא ברחוב קטן, ורק לקראת אחת בלילה. נכון לעכשיו החלטתי שזה לא חכם להסתובב פה אחרי חצות, ואולי אפילו אקנה תרסיס פלפל. מדברים על זה שדרום תל אביב מוזנחת, שהביוב והזבל ברחובות, ועכשיו אני רואה שזה נכון".

"לא כל מי שמגיע לפה מסתדר", אומר יוני מלמד, סטודנט המתגורר בנווה שאנן. "אפשר להגיד שנווה שאנן עוברת היום את הג'נטריפיקציה שפלורנטין התחילה לעבור בתחילת העשור הקודם. לפני שנתיים, בתקופה הזאת בשנה, היו עדיין מקומות למלגות דיור בנווה שאנן. השנה הם אזלו מזמן".

"לפני חמש שנים המחיר לדירת שלושה חדרים היה 600 אלף ש"ח", אומרים בתיווך שי שברחוב לוינסקי. "היום הוא כבר 1,200,000. י.ל פרץ והגדוד העברי הם הרחובות המבוקשים לצעירים".

צילום: נמרוד סונדרס
צילום: נמרוד סונדרס

לאחרונה – בעקבות פסיקת בג"ץ שהורתה למדינה לשחרר את מבקשי המקלט השוהים במתקן חולות יותר משנה – התעורר חשש בקרב תושבי הדרום על הגעתם הצפויה של 1,200 מבקשי מקלט לאזור. עו"ד אסף וייצן ממוקד הסיוע לפליטים ולמהגרים מנסה להרגיע: "מבחינה כמותית, מספר המשוחררים הוא לא מאוד דרמטי.אני מקווה שהפסיקה הזאת היא נקודת התחלה לגיבוש של מדיניות הגירה צודקת יותר ושל השקעה אמיתית של כסף בדרום תל אביב".

צילום: נמרוד סונדרס
צילום: נמרוד סונדרס

הג'נטריפיקציה עלולה להביא את מבקשי המקלט לחפש מקום אחר?

"לא ממש, כי מבקשי המקלט משלמים הרבה כסף על הדירות. הרבה ישראלים לא משכירים להם, ואם כן, הם דורשים עליהן לא מעט. צעירים מגיעים לדרום תל אביב כי המחירים נמוכים, אך גם בשביל קוסמופוליטיות. יש הבדל בין תהליך טבעי של הגירה עירונית לבין התנפלות יזמית נדל״נית".