למה אנחנו ממשיכים להגיע לירידים ופופ-אפים בעידן אסוס ואינסטגרם?

גל של ירידי מעצבים ואינספור פופ-אפים שוטף את תל אביב. בעולם בו הכל נמצא במרחק גלילה באינסטגרם - מה גורם לתעשיית הירידים להמשיך להתקיים?

הרצון לגעת? יריד דרסקוד. צילום: יח"צ
הרצון לגעת? יריד דרסקוד. צילום: יח"צ
5 במרץ 2019

גל של אירועי אופנה שוטף את תל אביב. חללים יתומים מאדם ברחבי העיר לובשים חג (מתכסים בגרפיטי ותאורת קלאב, הכוונה) ומוסבים לכדי מקדשי שופינג למשך שלושה ימים. מיד אחר כך, כמו בסיפור סינדרלה, חוזרים להיות מיותמים. בעולם של קניות באינטרנט באמצע הלילה כשאתם בפיג'מה, וריבוי של חנויות בוטיק, חללי סטודיו ופופ-אפים לכל מעצב מתחיל, עולה השאלה, מה הטעם? מה ניתן למצוא ביריד שלא תוכלו למצוא תוך גלילה בפייסבוק?

עוד כתבות מעניינות:

מעצב החולצות הכי בועט בתל אביב שעבר לכם מתחת לרדאר
מותג התכשיטים שמוכיח שגם לראפ ישראלי מותר להשוויץ
ביג בלאגן: איך נראה עולם הפלאס סייז המקומי?

במטרה לענות על השאלה, פנינו לשתי אושיות בתחום יזמות האופנה בעיר. הראשון הוא ירון דנוך, שאחראי לכמה מהאירועים הכי גדולים בתעשייה המקומית, ביניהם הטי-מרקט והדרס קוד. השניה היא תמר קרוון, צלמת אופנה ואמנית שיוזמת סדרת פופ-אפים חדשה בגן העיר. בסוף השבוע הקרוב שני היזמים מתכננים להפיק ירידי מעצבים, אך ההסתכלות של שניהם על המאורע שונה.

"חצי הפנינג, חצי מסיבה". יריד דרסקוד. צילום: יח"צ
"חצי הפנינג, חצי מסיבה". יריד דרסקוד. צילום: יח"צ

דנוך יפיק במלון בראון את יריד Overall, שבניגוד לירידים קודמים שלו, מתמקד כולו באופנת רחוב בועטת ומעודכנת. "הטרנד של ירידים מתחזק מאוד בשנים האחרונות. יש בר ודי-ג'יי, המטרה היא ליצור וייב של מינגלינג, חצי הפנינג, חצי מסיבה".

דנוך נמצא כבר שנים עם היד על הדופק, וכמו לוליין בקרקס הוא מאזן בין שני סוגי הלקוחות שלו – הקהל התל אביבי והמעצבים עצמם. לדבריו, היריד הנוכחי נועד עבור באי הטי-מרקט מהעבר שבגרו וגדלו, ומחפשים אופנה אחרת, יום יומית אך איכותית. את המעצבים הוא מצליח למשוך באמצעות הצלחותיו הקודמות ובאמצעות הבטחה לקהל חדש. "הם מקבלים ביריד הזה נקודת גישה פרונטלית לאנשים שלא בהכרח יבואו אליהם לחנות, אלא מתעניינים באופנה, ומגלים אותם ביריד. רוב המעצבים הם אלו שעומדים בדוכן וזה עושה את חוויית הקנייה".

"זו נקודת גישה פרונטלית לאנשים שלא בהכרח יבואו אליהם לחנות". צילום: יח"צ
"זו נקודת גישה פרונטלית לאנשים שלא בהכרח יבואו אליהם לחנות". צילום: יח"צ

בצד השני של הסקאלה נמצאת קרוון, שמונתה באחרונה למנהלת הקריאייטיבית של המרכז המסחרי גן העיר. קברניטי הקניון התלהבו כל כך מרעיון הפופ-אפים, עד שהעניקו לה חלל נכבד מהנכס למשך החודשיים הקרובים כדי ליצור בו שורה של אירועי אופנה. בכל סוף שבוע שני יתארחו מותגים אחרים, כשההקפדה היא על תחושת בוטיק והתאמה אישית. "אני עושה שידוכים בין מותגים, בכל פופ-אפ יש מותג אחד של צעיפים, מותג אחד של בגדים אחד של תכשיטים וכו'. ביניהם מחבר קו עיצובי".

"אין דיג'יי ואין אלכוהול". תמר קרוון. צילום פרטי
"אין דיג'יי ואין אלכוהול". תמר קרוון. צילום פרטי

לקרוון גישה הפוכה מזו של דנוך במישור העסקי. לשיטתה, הפקה של אירוע פופ-אפ שכזה היא מלאכת אוצרות לכל דבר, כמו בגלריה. "אין דיג'יי ואין אלכוהול. אני מאמינה ב- Less is more", היא מסבירה. "המשותף למעצבים ולמעצבות שאני אוספת היא שהן פועלות רק אונליין, כי הן לא יכולות לעמוד בתעריפי הקונסיגנציה והעמלות של חנויות הבגדים. אני מעלה את המילה אידיאולוגיה. אופנה יכולה להיות שני דברים – משהו מאוד שטחי שלא אומר כלום חוץ מצרכנות ושואו-אוף, והיא יכולה להיות משהו שיש בו עומק".

צעיפים של דיקלה לבסקי. צילום: מיכאל טופיול
צעיפים של דיקלה לבסקי. צילום: מיכאל טופיול

הערך המוסף מבחינת קרוון מגיע מתוך נחת נוסטלגית. "קודם כל, אני שייכת לדור שמעדיף למשש את הבגדים לפני שהוא רוכש אותם. ודבר שני, לכולם יש אתרים, הם כולם מוכרים באתרים, ואני חושבת שיש משהו נורא כיפי בזה שאתה יכול לבוא ולראות ממש את כל הקולקציה ואת המעצבים".

קולקציית צמידים C's cuff. צילום: נייל כהן
קולקציית צמידים C's cuff. צילום: נייל כהן

גם דניאל ויינברג, מעצבת ובעלת המותג SORRY, שתגיע לשני האירועים, רואה את האינטראקציה כערך מוסף אינטגרלי בבחירה שלה להגיע לירידים. "בגלל שיש לנו רק חנות אונליין אנחנו כל הזמן מחפשים מקומות לצאת לפגוש קהל. בכל פופ-אפ שמוקם במקום אחר, אנחנו מרחיבים את הקהלים שלנו לאנשים שבמקרה מגיעים לאזור ומכירים אותנו". ויינברג בוחרת בקפידה את האירועים שאליהם תגיע, ומחפשת בדרך כלל את הקהל שיתלהב מאופנת רחוב באיכות גבוהה.

מותג הביגוד SORRY. צילום: אורית פניני
מותג הביגוד SORRY. צילום: אורית פניני

נראה שבדיוק בנקודה בה הטכנולוגיה הצליחה לפתור את כל הבעיות שהיו לעולם הready-made, התעשייה דוחפת לרגרסיה מסוימת. גם אצל דנוך וגם אצל קרוון קיימת יראת כבוד ליצירה המשתלבת באידיאולוגיה האישית שלהם: הראשון מדמיין מסיבה, והשנייה רואה גלרית אמנות. תעשיית האופנה מוצאת את עצמה רודפת אחרי מה שהרשת לא יכולה לתת. בעידן של אינפלציה מבחינת אפשרויות הרכישה, כולם מנסים ליצור "חוויית קנייה". מה לא תוכלו להשיג באסוס? צלילים, מראות, קולות וטעמים – הפנטזיה על  אצבעות שרצות על הבד, על עיניים בורקות של לקוח ומענה נלהב של מעצב שמציג את מרכולתו.

אינטראקציה. לא ניתן להשיג באסוס. צילום יריד דרסקוד: יח"צ
אינטראקציה. לא ניתן להשיג באסוס. צילום יריד דרסקוד: יח"צ

יריד OVERALL | שישי (8.3) 11:00־18:00, שבת (9.3) 10:00־19:00 | מלון בראון, קלישר 25 תל אביב

פופ אפ גן העיר | חמישי (7.3) 10:00־20:00, שישי (8.3) 10:00־15:00 | אבן גבירול 71 תל אביב