"יריד הקנאביס הראשון" בסנטר בוטל בעקבות תלונות

הנהלת הסנטר טוענת כי הופעל עליה לחץ ציבורי. מבדיקה עולה כי לפחות פעילה מרכזית אחת קשורה לארגון הסיינטולוגיה

יריד קנאביס בחו"ל (צילום: GettyImages/אימאג'בנק)
יריד קנאביס בחו"ל (צילום: GettyImages/אימאג'בנק)
23 במאי 2019

יריד הקנאביס הראשון בישראל, שהיה אמור להתקיים בתחילת יוני בדיזנגוף סנטר בוטל במפתיע בעקבות מחאה נגד האירוע שהחלה ברשתות החברתיות, בה התבקשו האזרחים המודאגים לפנות להנהלת הסנטר ואף לעיריית תל אביב-יפו. מבדיקה ניתן לראות שפעילה אחת מבין המוחים היא חברה בולטת בתנועת הסיינטלוגיה (שמוגדרת ככת ע"פ המרכז לנפגעי כתות), המתנגדים בתוקף ללגליזציה של קנאביס ובין היתר גם לתרופות פסיכיאטריות כגון ריטלין. לעתים הפעילות שלהם בנושא מתבצעת דרך זרוע חיצונית המוגדרת כתאגיד ללא מטרות רווח בשם "עולם ללא סמים".

האירוע שהיה אמור להתקיים בחלל המעצבים בסנטר היה צפוי לכלול בין היתר הרצאות, סדנת מתכונים, תערוכת אומנים וממכר מוצרים (ללא קנאביס חי). האירוע היה יוזמה של עמותת קאנה, הפועלת לקידום לגליזציה בישראל, והנהלת הסנטר כבר החלה לפרסם אותו, עד שהחליטה במפתיע לבטל אותו, החלטה שנומקה בפניות תושבים להנהלה, שהתלוננה על כך שילדים יהיו חשופים לתכנים.

יו"ר קאנה ויוזם האירוע, פלג פסטיג, אמר כי "הודיעו לנו שיש מתנגדים לאירוע, ולאחר שעתיים הם מחקו את האירוע בפייסבוק. היו שם תגובות של חמישה אנשים. הם טענו שהיו גם טלפונים ומיילים, אבל היה מדובר בגברת אחת שעמדה מאחורי הבלאגן, סיינטולוגית מוצהרת. זה תמוה ומוזר שהסנטר בחר להיכנע לתכתיבים מהסוג הזה. מדובר בהדרה לכל דבר ועניין, לא רואה הבדל בין זה להדרת הומוסקסואלים או ערבים".

הפוסט שפרסמה הנהלת הסנטר, הפך במהרה לזירת התכשתות בין תומכי קנאביס למתנגדיו. במקביל, אותה פעילה שדחפה לביטול האירוע  פרסמה במקביל בדף הפייסבוק שלה פוסט בו התגאתה על כך שמנכ"ל דיזינגוף סנטר שלח לה הודעה אישית על ביטול האירוע. הפעילה הכחישה בתוקף בעימות האינטרנטי בתגובות להודעת הביטול כי היא חברה בסיינטולוגיה וטענה כי "זו השמצה פרועה", אך מבדיקה ניתן לראות כי היא אכן חברה בסיינטולוגיה ישראלית.

מהנהלת דיזינגוף סנטר נמסר כי: ״בעקבות פניות ותלונות רבות שקיבלנו בכל האמצעים האפשריים, החלטנו לבטל  את קיום היריד. בין המתלוננים נמצאים הורים, מתנגדי ליגליזציה ותושבים מודאגים. אנו קשובים ללקוחותינו ולקהילה שאנו פועלים בתוכה והבנו שהקונספט שתוכנן ליריד לקוי ואינו נותן אפשרות לקיום דיון מעמיק בנושא. מכיוון שגילינו שהנושא טעון, מורכב ונפיץ הרבה מעבר למה שחשבנו, אנו נפעל על מנת ליצור את הבמה הראויה לדיון אובייקטיבי ושיוויוני שיאפשר לכל הצדדים לבוא לידי ביטוי". בתגובה לשאלה האם המרכז לסיינטולוגיה היה אחראי לביטול האירוע בפעילות יזומה, דובר כנסיית הסיינטולוגיה ספי פישלר מסר כי "לא. הפעילות הארגונית שלנו מתמצה בחינוך על סמים דרך הארגון העולמי 'עולם ללא סמים' והשלוחה הישראלית שלו 'ישראל אומרת לא לסמים'".