יש כיוון: 9 מקומות ירוקים שלא הכרתם בתל אביב

חורשת דרזנר (צילום: נמרוד סונדרס)
חורשת דרזנר (צילום: נמרוד סונדרס)

עזבו אתכם מגן מאיר, זה הכי אולד ניוז. אספנו בשבילכם את 9 השטחים הירוקים השווים ביותר שיש לתל אביב להציע ושכנראה לא ידעתם על קיומם

16 בספטמבר 2019

הכי רומנטי

כיכר היל

פחות מדקת הליכה מאבן גבירול מסתתרת אחת הגינות המפתיעות שיש לתל אביב להציע, כיכר היל. הכיכר הפסטורלית נמצאת במקום שעד שנות ה־80 שכן בו בית המטבחיים העירוני. הצמחייה הסבוכה והתאורה המינימלית יבטיחו שפע של פרטיות בדייט, ופכפוך מפל המים יתרום לאווירה הרומנטית. אם אתם חובבי היסטוריה תופתעו לגלות את מערות הקבורה העתיקות המסתתרות בכיכר ואת האנדרטה שהוצבה בה בידי הבריטים לאחר צליחת הירקון ב־1917 כחלק מקרבות מלחמת העולם הראשונה (רומנטי או לא?).

על המפה: בין רחוב שמעון התרסי לרחוב יוחנן הורקנוס

פסטורליה באמצע העיר. כיכר היל (צילום: נמרוד סונדרס)
פסטורליה באמצע העיר. כיכר היל (צילום: נמרוד סונדרס)

הכי קול

החצר של בית צעירות מזרחי

המבנה הציבורי הענק הנמצא בין רחוב פרוג לרחוב דב הוז, חמש דקות הליכה מכיכר דיזנגוף, עלה לכותרות במחאה החברתית של שנת 2011 לאחר שפעילים חברתיים השתלטו עליו, בין היתר, במחאה על כך שעמד מוזנח ונטוש במשך שנים. בקרוב עיריית תל אביב תסיים את השיפוץ המקיף של המבנה, שישמש ככיתות גן וכמרכז קהילתי. בינתיים אתם יכולים להגיע ולהנות מחצר הבניין ששופצה גם היא, עם מקומות ישיבה, תאורה, גינון.

על המפה: דב הוז 16

הכי חו"ל

זיקת ההנאה במושבה האמריקאית ביפו

באמצע המאה ה־19 הגיעה ליפו חבורה של נוצרים אידיאליסטים וחדורי מוטיבציה כדי להתיישב בארץ הקודש, להתחיל בה פעילות חקלאית ולהביא לקירוב הגאולה. אחרי שנתיים בלבד הם הבינו שחקלאות זה פחות הם והחליטו לעשות אחורה פנה. בארץ הם השאירו בתי עץ (שהובאו בשלמותם ממיין) ואת כנסיית עמנואל הלותרנית. בשנים האחרונות נבנו במושבה כמה פרויקטי יוקרה למגורים, והעירייה הטילה על היזמים להקים זיקת הנאה עם שטח ציבורי פתוח שאליו כולכם מוזמנים.

על המפה: נחמה 15, המושבה האמריקאית, יפו

כיוון לירוק. זיקת ההנאה במושבה האמריקאית ביפו (צילום: נמרוד סונדרס)
כיוון לירוק. זיקת ההנאה במושבה האמריקאית ביפו (צילום: נמרוד סונדרס)

הנוף הכי שווה לים

תל רקית

אחת מנקודות התצפית המוצלחות והבלתי מוכרות בתל אביב נמצאת בתל רקית, אתר ארכיאולוגי מתקופת הברונזה הקדומה. המצוק הדרמטי והמרשים הממוקם לא רחוק משכונת אזורי חן מעניק ניתוק מהעיר ונוף מושלם לים, והשמועה אפילו אומרת שכדאי להגיע לכאן בשעות הלילה כדי לנצל את החושך לצפייה בכוכבים.

על המפה: דרך כביש הגישה היוצא מרחוב מס' 2040

הכי טיול שנתי

חורשת דרזנר

אם וכאשר העירייה נאלצת לכרות עץ במרחב ציבורי כלשהו בעיר, היא מעבירה אותו זמנית לכאן, לחורשת דרזנר, הנמצאת צפונית לשכונת רמת אביב ג'. החורשה הגדולה מאכלסת כ־700 עצים, וכאן הם עוברים תהליך שיקום אינטנסיבי. במרחק הליכה קצרה, בפי גלילות, נמצאים עמק הנרקיסים ומערות אפקה – מקבץ מערות קבורה של יישוב שומרוני קדום. בימים אלה מקודמת תוכנית בנייה חדשה שעלולה לפגוע בערכי הטבע והנוף במקום, אז קחו מימייה וכובע ונצלו את ההזדמנות לבקר באחד השטחים הירוקים הפתוחים האחרונים שמקיפים היום את תל אביב.

על המפה: גישה נוחה משביל העפר שיוצא מהמרכז הקהילתי רוזין, רחוב דרזנר 2, רמת אביב ג'

מחלקת שיקום. חורשת דרזנר (צילום: נמרוד סונדרס)
מחלקת שיקום. חורשת דרזנר (צילום: נמרוד סונדרס)

הכי אורגני

הגינה הקהילתית בשכונת שפירא

אחת התופעות שצברו הכי הרבה תאוצה בתל אביב מאז המחאה החברתית של שנת 2011, תאמינו או לא, הן הגינות הקהילתיות – בהן תושבי השכונה מגיעים ומגדלים את הירקות שלהם לבד. אחת מהגינות השוקקות מבין 30 הגינות הקהילתיות הפועלות היום בעיר היא הגינה הקהילתית בשכונת שפירא, המסתתרת בחצר המרכז הקהילתי השכונתי. אם אתם רוצים לחסוך לעצמכם את הקניות לסופשבוע בשוק הכרמל ולהצטייד בשלל ירקות אורגניים לחלוטין בחינם – אתם מוזמנים להגיע בכל שישי בצהריים למפגש העבודה השבועי של צוות הפעילים המקומי.

על המפה: מרכז קהילתי שפירא, ישראל מסלנט 27. לפרטים נוספים בקרו בקבוצת הפייסבוק של הגינה

הכי אקטיביזם סביבתי

נחל פרדסים

עד לא מזמן נחל האכזב הקטן ומוקף הפרדסים ליד שכונת נווה שרת היה אתר מוזנח ובלתי חוקי להטמנת פסולת. תושבי השכונה החליטו לקחת את העניינים לידיים, ועם אדריכל הנוף ליאב שלם וחניכי חוגי הסיירות של החברה להגנת הטבע התחילו בעבודות שיקום אינטנסיביות שכללו ייצוב גדות הנחל ושתילה של פקעות, זרעים ושתילים של צמחייה מקומית לאורכן. אם אתם בקטע של פיקניק עם המשפחה והחברים ביום חורף שמשי או מחפשים מסלול הליכה זמין לשרפת הקלוריות שתקעתם בשוק צפון, הגעתם למקום הנכון.

על המפה: כניסה נוחה לנחל מרחוב כורזים 10, שכונת נווה שרת

אחרי מייק אובר. נחל פרדסים (צילום: נמרוד סונדרס)
אחרי מייק אובר. נחל פרדסים (צילום: נמרוד סונדרס)

הכי מקריפ

בית הקברות הפרוטסטנטי ביפו

במרחק של דקה הליכה מאבולעפיה ומשוק הפשפשים מסתתרת אחת הפינות האפלות והמסתוריות בעיר: בית הקברות הפרוטסטנטי ביפו. מחפשים בית קברות נטוש ומנותץ
עם מצבות בצורת צלב שכמו יצאו הרגע מסרט דרקולה? בבקשה. בבית הקברות הקטן קבורים כ־20 איש, חלקם חברים חסרי מזל מהמושבה האמריקאית (כן, זו מתחילת הכתבה) שמצאו את מותם. בית הקברות גובל בבית פרטי ובגן ילדים (קריפי כבר אמרנו?) בקצה סמטה קטנה שיוצאת מרחוב יפת. קצת קשה למצוא אותו, אבל אנחנו סומכים עליכם ועל גוגל.

על המפה: בקצה הסמטה בין הבתים ברחוב יפת 19־21, יפו

רק אל תביאו לכאן את סרט הסטודנטים שלכם. בית הקברות הפרוטסטנטי ביפו (צילום: נמרוד סונדרס)
רק אל תביאו לכאן את סרט הסטודנטים שלכם. בית הקברות הפרוטסטנטי ביפו (צילום: נמרוד סונדרס)

הכי רטוב

בריכת הלוחמים

נמאס מבריכת גורדון? לא יכולים להתקרב יותר לג'ימי? נצלו את העונה הגשומה ולכו לבקר בבריכת חורף אמיתית. בבריכת הלוחמים הממוקמת בסמוך למחלף חולון תוכלו לגלות את אחד מבתי הגידול הטבעיים האחרונים של תל אביב, עם מגוון ביולוגי עשיר של צומח, עופות, זוחלים ויונקים. ההגעה לאתר איננה מוסדרת ומומלצת למרחיקי לכת.

על המפה: דרומית למחלף חולון, הכניסה דרך מכון הרישוי בחולון