איך זה שאחד מעז: אייל שני זכה בכוכב מישלן ראשון בקריירה

האחד והיחיד. אייל שני. צילום: מתוך אינטסגרם הפרס thebestchefawards
האחד והיחיד. אייל שני. צילום: מתוך אינטסגרם הפרס thebestchefawards

יש לנו קצת חדשות טובות! מסעדת "שמונה" הניו יורקית של השף הישראלי זכתה בכוכב מישלן ראשון. כן, זה אומר שמלך העגבנית המקומי שלנו הפך לשף הישראלי הרביעי שזוכה בכבוד. נו טוב, אם לא נצליח לנצח בהסברה, לפחות ננצח באוכל

8 בנובמבר 2023

סוף סוף קצת בשורות טובות לישראל, ובמיוחד לשף אייל שני: כוכב מישלן ראשון הוענק למסעדת שמונה של השף בניו יורק. בטקס שהסתיים לפני שעות אחדות, ובו הושק מדריך מישלן לשנת 2023 לערים ניו יורק, וושינגטון ושיקגו, זכתה המסעדה של שני ושותפו הבמאי שחר סגל בתואר הנחשק המוגדר כ"בישול ברמה גבוהה" (high quality cooking).

על פי נימוקי השופטים, המתארים אותה כמטבח ניאו-לבנטיני, "מסעדות רבות מתרברבות בחומרי גלם טריים, אך שמונה לוקחת את הפילוסופיה הזו לשלב הבא כשהיא יוצרת תפריט חדש מדי יום (על אף שמנות מסוימות חוזרות על עצמן)". בישול שנשען על שימוש בגריל מצוין כנקודת חוזק של המסעדה, תוך איזכור קינוח תאנים צלויות על קרם שנטילי.

סוף סוף: כוכב מישלן ראשון לאייל שני (צילום מתוך עמוד האינסטגרם eyaltomato@)
סוף סוף: כוכב מישלן ראשון לאייל שני (צילום מתוך עמוד האינסטגרם eyaltomato@)

המנות מתוארות ככאלו שמשאירות חותם, למשל פרוסות המאצ'י (אינטיאס) דקיקות או שיפוד סטייק וואגיו שכולו "רכות מעושנת". "טעמים מרשימים", "ארוחה נגישה באופן מפתיע וצנועה" ועיצוב שיש בו אווירה חגיגית – והנה לנו, מלך העגבניות הישראלי מרוויח כוכב מישלן ראשון מעבר לאוקיינוס.

שני עצמו הגיב לידיעה בפוסט פייסבוק, בו כתב על הדיסוננס המופרע של הזכיה: "היום בלילה, בשעה שמסעדת שמונה זכתה בניו יורק בכוכב מישלן, הפכתי סטייקים על המנגל בחזית הלחימה בדרום. התמונה שאולי אזכור ביותר מכוכב האור הזה בתוך ים העצב, היא את נדב גרינברג השף ומיקה זיו שותפתי, עולים על הבמה הדומה לקבל את הכוכב כשהם עונדים על דש בגדיהם את דגל ישראל".

שמונה, שנפתחה בחודש מאי שעבר בגריניץ' ווילג', עשתה היסטוריה כבר בחודש ינואר השנה כשנכנסה לרשימה המורחבת של מדריך מישלן הניו יורקי. כעת שני הוא השף הישראלי הרביעי המחזיק בכוכב מישלן – אחרי אסף גרניט עם "שבור" בפריז, מושיק רוט באמסטרדם וגל בן משה בברלין.

המדריך היוקרתי היה צפוי להגיע לישראל ולחלק כמה כוכבים למסעדות מקומיות (היי רז רהב) בעקבות הסכם שהושג בחודש ספטמבר בין משרד התיירות ועיריית תל אביב, אלא שכנראה שגם כאן תירשם דחייה בעקבות המלחמה. ובינתיים, עד שזה יקרה, "החבר'ה היותר טובים" – שם הקבוצה של שני וסגל – כבשו את ניו יורק והביאו לנו כוכב. בשבילנו הכוכב זה אייל.