"כולם יודעים" הוא הסרט הכי טוב של פנלופה קרוז וחווייר בארדם

הזוג המלכותי מככב בדרמת המתח של הבמאי האיראני אסגאר פרהאדי. סצנות החתונה נכנסות בקלות לרשימת הגדולות, רק חבל שסצנת הסיום נפגמה

פנלופה קרוז וחווייר בארדם ב"כולם יודעים"
פנלופה קרוז וחווייר בארדם ב"כולם יודעים"
11 באפריל 2019

במאים אירופאים שזוכים להצלחה פונים לא פעם לביים סרטים באמריקה. קולנוענים איראנים שעשו לעצמם שם (כדוגמת עבאס קיארוסטאמי ומוחסן מחמלבף) פונים לאירופה. זה יותר מעשור ששמו של אסגאר פרהאדי שגור בפיהם של חובבי קולנוע חוץ הוליוודי. סרטיו משתבחים בתסריטים מדוקדקים הבוחנים משפחות במצבי לחץ, ולכן על אף הלוקאליות של "פרידה" ו"הסוכן" זוכי האוסקר, ניכר היה שלא יתקשה ליצור סרטים מעניינים גם בשפות אחרות ובארצות אחרות. ב־2013 הוא יצר בצרפת את "העבר", דרמה על התפרקות היחסים בין אישה צרפתייה לבעלה האיראני. הפעם הוא כתב וביים דרמה כל־ספרדית בכיכובו של הזוג המלכותי פנלופה קרוז וחווייר בארדם, וגם אם הסרט פחות שלם מהמיטב שלו, כשרונו של פרהאדי ניכר לכל אורכו.

כמו "הסוכן", גם כאן מדובר בדרמת מתח, אך הפעם נוספו לה פיתולים מלודרמטיים, בעוד שהנושא החברתי מפותח פחות, ונדמה שהוא נוסף לשולי העלילה רק כדי לנקות את המצפון. עם זאת המיומנות של פרהאדי בבניית דמויות ומערכות יחסים מרבדת את המכניקה העלילתית. הסרט מתחיל עם שובה של לאורה (קרוז) מארגנטינה לעיירת הולדתה בספרד לרגל חתונת אחותה. בעלה אלחנדרו (ריקרדו דארין מ"הסוד שבעיניים") לא התפנה לבוא איתה. מפגש חם עם פאקו (בארדם) רומז לנו שלשניים יש עבר משותף. פאקו בעל הכרמים נשוי עכשיו באושר, והמתח היחיד באוויר מגיע דווקא מצידו של אביה השתיין של לאורה, שמאשים את פאקו במיני האשמות. אבל אלה אינן מעיבות על השמחה, וסצנות החתונה מבוימות ביד אמן – הן מלאות חיים וסוחפות ועושות חשק להצטרף לחוגגים. תורם לכך הצילום החם והאלגנטי של חוזה לואיס אלקיינה, שצילם רבים מסרטיו של אלמודובר.

נדמה שכל קולנוען גדול בוחר בשלב מסוים בקריירה לביים סצנת חתונה שמאפשרת לו להפגין את הווירטואוזיות שלו בהנעת שלל דמויות וחוטי עלילה על המסך, ושליטה במנעד עשיר של תמות ורגשות. חתונות זכורות במיוחד נראו ב"הברדלס", "הסנדק" ו"צייד הצבאים", ופרהאדי מוסיף את שמו לרשימת במאי החתונות הגדולים. אבל החגיגה נפסקת כשבתה של לאורה נעלמת, והסרט מחליף טון. רמזים שנשתלו קודם לכן כלאחר יד נטענים עכשיו במשמעות, סודות ומתחים ישנים נחשפים, והגיבורים עומדים בפני מבחנים קשים ונדרשים להחלטות מהותיות. כאמור, בעלילת המתח משולבים אלמנטים מלודרמתיים משומשים, אבל פרהאדי יודע איך לשלב אותם באופן שמייצר שאלות חדשות, וקרוז ובארדם שחקנים כל כך טובים שהם לוכדים את תשומת ליבנו לכל ניואנס בהופעותיהם. הבחירה של פרהאדי להשאיר חלק מהדמויות אחרות לא מפותחות מעוררת תהיה, ופוגמת בעוצמתה של סצנת הסיום שנועדה להיות מהדהדת. מה שכן, כולם כל כך יפים שזה כמעט מוגזם.

סרט על: היעלמותה של בת עשרה מעלה על פני השטח סודות ישנים

ללכת? כן. הטוב שמבין חמשת הסרטים שבארדם וקרוז עשו יחד