אלימות מינית פושעת במדים: שוטר, על מי אתה שומר?

זרקו את ספרי ההדרכה ותתחילו מחדש. שוטרים נגד נשים (צילום: שאטרסטוק)
זרקו את ספרי ההדרכה ותתחילו מחדש. שוטרים נגד נשים (צילום: שאטרסטוק)

השבוע, ופעם אחר פעם, אנחנו רואות שאלימות מינית היא לא חריגה מהנורמה של ההתנהגות שמצופה משוטר. להפך. האלימות המינית והאשמת הקורבן מתחילות במסדרונות המשטרה. ויש כל כך הרבה דוגמאות רק מהזמן האחרון \\ "כולן: השבוע", טור שבועי חדש מחזית המאבק

13 באוגוסט 2021

"משטרת ישראל רואה בחומרה כל חריגה מנורמת ההתנהגות והערכים המצופות משוטר". זאת הייתה הצהרתה של המשטרה בעקבות מקרה אלימות מינית של שוטר. האמת היא שזה מצחיק אותי. זה מצחיק אותי, כי פעם אחר פעם אנחנו רואות שאלימות מינית היא לא חריגה מהנורמה של ההתנהגות שמצופה משוטר. להפך. האלימות המינית והאשמת הקורבן מתחילות במסדרונות המשטרה. האלימות המינית היא הנורמה. טיפול בנפגעות? הוא זה שנתפס כחריג.

המקרים השכיחים, אלו שאף אחד לא סופר, הם כשגורמים במשטרה "רק" משתיקים ומזלזלים בפגיעות ובתלונות של נפגעות אלימות מינית. כולנו יודעות שכשגל גברעם הגיעה לתחנת משטרה כדי להתלונן על שי אביטל, שוטר בתחנה שאל אותה "למה רק עכשיו?", נפנף אותה והראה לה את הדרך החוצה. בהיותה מפורסמת מספיק, היא העלתה את המקרה לרשתות, ורק בעקבות זה המשטרה, המפכ"ל והשר לביטחון הפנים פרסמו התנצלות והבטיחו לתחקר את המקרה. לאחר מכן טענו ש"האירוע שהתרחש הלילה בו נדחתה הגשת תלונתה של גל גברעם הוא רע ולא היה צריך לקרות". אם גל גברעם לא הייתה מפורסמת, סביר להניח שהמפכ"ל לא היה יוצא מפתח ביתו ומייחס לאירוע חשיבות.

מפגינה בלונדון אחרי רציחתה של שרה אבהרד בידי שוטרים, מרץ 2021 (צילום: שאטרסטוק)
מפגינה בלונדון אחרי רציחתה של שרה אבהרד בידי שוטרים, מרץ 2021 (צילום: שאטרסטוק)

שלא תטעו: היחס הזה של המשטרה לנפגעות אלימות מינית ימשיך להיות כשהיה. דרושה יותר מגל גברעם אחת כדי לחולל שינוי. בתחילת השבוע הגיעה נאנסת ישר מסיני כדי להיבדק בחדר 4, ובמקום לטפל בה ברגישות המתבקשת בחרו לתת לה ולחברתה קנס על הפרת בידוד. כי הפרת בידוד חמורה הרי יותר מאונס. אונס זה שום דבר. בשבוע שעבר נאנסת הגיעה לבית חולים עם ארובת עין מרוסקת וסימני אלימות בכל הגוף, ובמקום לגבות ממנה עדות ולפתוח תיק במשטרה, אמרו שהיא היסטרית. בדוק, הרי השוטרים כולם עברו קורס בפסיכולוגיה, ויודעים לנתח באיזה מצב רגשי הנאנסת נמצאת. לכן שני השוטרים שבמהלך משמרת צפו בסרטונים מיניים בניידת משטרה קיבלו רק נזיפה על עבירת תנועה.

מה אפשר לצפות משוטרים כאלה שרואים באישה חפץ? שתגיע מישהי להתלונן על עבירת מין שבוצעה בה והם יפתחו את מגירות החמלה? יהיו אמפתיים וקשובים? כמובן שלא. כשצעירה התלוננה על הטרדות מיניות ברשת בצורה מקוונת, גורמים במשטרה סגרו את התיק בלי לעדכן אותה בכלל בטענה המדהימה ש"יש פעמים בחיים שאי אפשר לקבל את מה שרוצים". אבל כל מה שכל אחת מאיתנו רוצה לקבל הוא יחס הוגן וטיפול בתלונה. 

התנהגות חריגה? טיפול נאות בנפגעות הוא זה שחריג (צילום: שאטרסטוק)
התנהגות חריגה? טיפול נאות בנפגעות הוא זה שחריג (צילום: שאטרסטוק)

וישנם גם מקרים מורכבים יותר, אלו שנמצאים בדרגת אלימות גבוהה (כאילו שיש דבר כזה בכלל), כשגורמים במשטרה הם־הם אלה שמפעילים אלימות. מדובר במקרים מצמררים שמאלצים את המשטרה לצאת בהצהרות על חריגה מהנורמה ומהערכים שמצופים משוטרים. רק בשבוע האחרון עלו שלושה סיפורים כאלה לכותרות.

צעירה ששירתה בתחנת משטרה הגישה תלונה על הטרדה ואונס בידי שוטר בכיר בתחנה. היא סיפרה שהוא הטריד אותה במילים ובמגעים, על אף שביקשה ממנו להפסיק ופנתה לממונים עליה. לדבריה, האחראית עליה במשטרה ידעה על מה שקרה ושתקה. כשהצעירה החליטה להתלונן, השוטרים האחרים הפעילו נגדה חרם כדי לנסות לגרום לה לבטל את התיק. במח"ש ביקשו ממנה לרחם עליו והתיק נסגר "מחוסר ראיות". כששוטרים מאמצים את מדיניות המשטרה, פירוש הדבר שהמסר כבר חלחל עמוק, עד לאחרון השוטרים: אל תתרגשו מאלימות מינית. תעבירו את זה הלאה. 

מה אפשר לצפות משוטרים שרואים באיש חפץ?. מחאת הנשים בתל אביב, 2018 (צילום: שאטרסטוק)
מה אפשר לצפות משוטרים שרואים באיש חפץ?. מחאת הנשים בתל אביב, 2018 (צילום: שאטרסטוק)

מקרה נוסף הוא של צעירה שהתלוננה במשטרה על אונס שעברה. תוך כדי מתן עדות ובמקום להפנות אותה לבדיקה בחדר אקוטי כדי לתעד את הסימנים הכחולים שעל גופה, החוקר הזמין אותה לדייט. כי אין מקום טוב יותר לרומנטיקה מאשר בתחנת משטרה על חשבון נפגעת אונס, מי יודעת מה עבר לו בראש, אולי הוא קסם של בחור שרק רצה לשפר לה את מצב הרוח. הוא הגדיל לעשות והתקשר אליה כדי "לבדוק לשלומה". ובמח"ש? שם סגרו את התיק נגד השוטר בטענה להיעדר חשד לעבירה פלילית, התיק בעניין האונס עבר לפרקליטות – וגם הוא נסגר בלי שבכלל חקרו את החשודים. 

סגן ניצב עודד שרעבי, שאחראי על המשמעת במשטרה, הורשע בהתנהגות שאינה הולמת הגובלת בהטרדה מינית של שתי שוטרות. הוא הזמין שוטרת אחת אליו לחדר במהלך נופש, וכשנודע לו ששוטרת אחרת נפרדה מבן זוגה, הוא הציע לה טיפים ושיעורים על "איך הראש של גבר עובד". אין לי ספק שהוא לא חשב שהוא עובר על חוקי המשמעת או שהוא מטריד. הוא פשוט התנהג כמו שהוא רגיל להתנהג, כמו שבעיניו גברים מתנהגים. במסגרת הסדר הטיעון נקבע כי הוא יורד בדרגה למשך חצי שנה, ויפצה אותן בכמה מאות שקלים.

אל תנסו להרגיע אותנו עם "חידוד הליכים". מחאת הנשים בתל אביב, 2018 (צילום: שאטרסטוק)
אל תנסו להרגיע אותנו עם "חידוד הליכים". מחאת הנשים בתל אביב, 2018 (צילום: שאטרסטוק)

ואז גורמים במשטרה הוציאו את ההצהרה העלובה ההיא ש"משטרת ישראל רואה בחומרה כל חריגה מנורמת ההתנהגות והערכים המצופות משוטר", והוחלט להעביר אותו למכללה הלאומית לשוטרים – שם הוא ילמד את השוטרים לעתיד מה הן נורמות ההתנהגות ומהם הערכים המצופים משוטר: אלימות, ניצול כוח, זלזול בנפגעות והשתקה. משטרת ישראל, אל תנסו להרגיע אותנו עם "חידוד הליכים" ו"רענון נהלים". תזרקו את כל ספר הדרכה לפח, ותתחילו מהתחלה.