איך מלמדים טרול: צעדת השרמוטות נתנה לי את הכוח לשנות

אנחנו יכולות ליצור עולם טוב יותר יחד (צילום באדיבות "כולן")
אנחנו יכולות ליצור עולם טוב יותר יחד (צילום באדיבות "כולן")

בזכות הכוח שהיא קיבלה מצעדת השרמוטות, מרגלית לנק החליטה שהיא מתעקשת לענות להייט והטרדות מיניות ברשת. בדרך כלל אותם מגיבים אלימים לא משנים את דרכם, אבל הנה סיפור על פעם אחת שכן. צעדת השרמוטות 2021, מחר (שישי) ב-09:00 בכיכר אתרים

14 באוקטובר 2021

כשאומרים לנו בתוכחה ש"אף אנס לא יראה את צעדת השרמוטות ויחליט להפסיק לאנוס", אני בדרך כלל מסבירה שהאקטיביזם שלי הוא לא בשביל האנסים, אלא בשביל הנפגעות והנפגעים. כשאנחנו עומדות יחד בהפגנות שונות ובמיוחד בצעדת השרמוטות, אנחנו תומכות ומחזקות זו את זו, ומזכירות לעצמנו שאנחנו לא אשמות באלימות מינית שהופעלה כלפינו. אבל האמת היא שמבקביל להתחזקות הזו שלנו – אנחנו גם מראות שאנחנו לא מוכנות שיתייחסו אלינו כך. בזכות הכוח שקיבלתי מצעדת השרמוטות החלטתי שאני מתעקשת לענות להייט והטרדות מיניות ברשת. בדרך כלל אותם מגיבים אלימים לא משנים את דרכם, אבל לפעמים…

לפני שנה היה מישהו שהגיב על סרטוני הטיקטוק שלי תגובת הייט אלימה כל כך, עד שרעדתי מכעס יומיים: "לחלק מהנשים כן מגיע להיאנס ואת יודעת מה, על הזין שלי ועל כל מי שרואה את התגובה הזאת". העליתי סרטון תגובה שמסביר בקול ברור שלאף אחת ואחד לא מגיע להיאנס ושאני מקווה שהוא מתבייש בעצמו. הסרטון הפך ויראלי, עם עשרות אלפי צפיות, ומאות תגובות שיוצאות נגדו, ותגובה אחת שונה: "היי, אפשר לדבר בפרטי? מדובר בקטין שלא יודע על מה הוא מדבר אפילו. אשמח אם תצרי איתי קשר, אני רוצה לדבר איתך ולהתנצל בשמו".

צעדת השרמוטות 2019 (צילום: שיר חכים)
צעדת השרמוטות 2019 (צילום: שיר חכים)

וכך היה. היא ביקשה שאמחק את הסרטון והסבירה שהמגיב הוא ילד בן 11, להורים אוהבים ופמיניסטים שעוד מנסים להתרגל לעולם הקורונה והלימודים מרחוק, ולא הצליחו לקלוט עד כמה הבן שלהם נהיה מושפע מהדיבור הנגוע ומהאלימות ברשתות החברתיות. היא אמרה שבמהלך כל היום הוא ישב בחדר שלו ובכה מתגובות ההייט שהוא קיבל, והבין כמה שהאמירה שלו הייתה נוראית והצדיקה את אותן התגובות המזעזעות. היא הוסיפה שהוא ישמח להתנצל בפני בטלפון, ושככה או ככה היא מוחקת לו את חשבון הטיקטוק, ומעכשיו היא תפקח על התוכן שהוא צורך ברשתות האחרות ותלמד אותו על כבוד, הסכמה וההשלכות של אלימות מינית.

שמחתי, העברתי את הסרטון לפרטי, כדי לשמור אותו ליום שבו יהיו לי את הכוחות הנפשיים לכתוב על זה פוסט ואז שכחתי ממנו. היו עוד טרולים, בריוני רשת, ומיזוגנים אלימים להתעסק איתם. ואז, באחד הימים השבוע קמתי להודעה ממנה: "היי יקירה, עברה מעל שנה מאז שדיברתי איתך בקשר לבן שלי. רציתי לעדכן אותך, ואני מקווה שזה ישמח אותך"; התברר שהוא הקדיש את הזמן שהיה מבזבז בתגובות אלימות בטיקטוק ללימודים לקראת בר המצווה, לקח אחריות על המעשים שלו והחל להתעניין באקטיביזם חברתי כדי ליצור עולם מכבד ובטוח יותר. היא המשיכה והודתה לי על זה שהעליתי את הסרטון –  כדי להכריח אותו לעמוד בהשלכות של המילים שלו, ועל זה שהסכמתי להוריד את הסרטון ולתת לו הזדמנות ללמוד, להתבגר ולהשתפר.

צעדת השרמוטות 2019 (צילום: אורן זיו)
צעדת השרמוטות 2019 (צילום: אורן זיו)

זה התפקיד שלנו בתור מבוגרים ומבוגרות: ללמד את הדור הצעיר איך ראוי להתנהג. עלינו לשים לב איך הילדים מתייחסים לחבריהם ולכאלה ששונים מהם, לדרך שבה הם מתנהגים בהפסקות וברשתות החברתיות, לתוכן שהם צורכים על בסיס יומי ולדברים שאנחנו מלמדים אותם במכוון ועל הדרך. עלינו להציג איך נכון להתמודד עם כאב וטראומה ואיך נכון להגיב לסיפורים על כאב וטראומה, איך נכון לבקש הסכמה ואיך נכון לקבל סירוב. זה התפקיד שלנו להציב גבולות ולהעיר כשיש התנהגות בלתי הולמת. זה התפקיד שלנו לחזק ולתמוך ולהאמין לנפגעים ונפגעות. זה התפקיד שלנו להילחם למען עתיד טוב יותר בשבילם ובשבילן, ובשביל עצמנו.

יש לכל אחד ואחת מאיתנו את היכולת להשפיע על א.נשים אחרים, לטוב ולרע. יש לנו את הכוח לשנות את החברה סביבנו. זה קורה לאט, אבל אנחנו יכולות ליצור עולם טוב יותר יחד. אותה אימא אמרה שהיא תנסה להביא את הבן שלה, יחד איתה ועם הבת שלה לצעדת השרמוטות ב-15.10, לסגירת מעגל. אלינו יצטרפו עו אלפי נשים ונערות, גברים ונערים, ויחד נצעד נגד אלימות מינית והאשמת קורבן. מוזמנים ומוזמנות להצטרף אלינו מחר בשעה 9:00 בכיכר אתרים.