בשבוע הבא שוב ינרמלו כאן את לואי סי קיי. מי יעמדו מולו?

קורבן מסכן של עולם אכזר? בדיחה טובה. לואי סי קיי בהופעה (צילום: גטי אימג'ס)
קורבן מסכן של עולם אכזר? בדיחה טובה. לואי סי קיי בהופעה (צילום: גטי אימג'ס)

לואי סי קיי חושב שבישראל הוא מצא קהל שבוי שתקוע במאה שעברה, ושפה זה המקום להצדיק אלימות מינית במסווה של סטנד אפ. כנראה שהוא צודק: מאות ישראלים בחרו לנרמל גבר אלים מינית בעמדת כוח על פני עמידה לצד נפגעות

איך קוראים לאישה שעושה הרבה סקס? בשם שלה. אנחנו יודעות, זאת לא הבדיחה המצחיקה בעולם. אחרי הכל, לא כל אחד או אחת יכולה להיות סטנדאפיסטית מוצלחת. אבל כל אחד, אפילו קומיקאי מפורסם, יכול בהחלט לא לתקוף מינית.

לואי סי קיי יגיע בשבוע הבא להופעה שנייה בארץ מאז שהודה שאונן בפני נשים שונות בלי הסכמתן, אי שם ב־2018 הלא מאוד רחוקה. על אף הודאתו, ההשלכות של מעשיו הסתכמו בכמה חודשים של הרחקה מרצון מאור הזרקורים. לפני חודשיים יצא במופע חדש בשם "SORRY", שכולל בין היתר בדיחות על הפחד של גברים מלהיות מואשמים באונס, ועל כך שהקרונה הכריחה את כולם להרגיש את מה שהוא הרגיש כשלא היה יכול לצאת מהבית בעקבות חשיפת מעשיו. נראה שלואי סי קיי לא מנסה יותר להעמיד פנים שהוא מצטער. הוא רק בא לצחוק על הציפייה שיצטער, ולעשות כסף והצלחה מסיפור הפגיעה בנשים. אולי הוא חושב שאם הוא יצחק על כך – זה יהפוך לגיטימי.

מגעיל שצוחק על מגעילותו? עדיין מגעיל. לואי סי קיי בהופעה (צילום: גטי אימג'ס)
מגעיל שצוחק על מגעילותו? עדיין מגעיל. לואי סי קיי בהופעה (צילום: גטי אימג'ס)

אנשים אוהבים לומר שמותר לצחוק על הכל, ואם מישהו נעלב אז מיד אומרים לו "הומור שחור", כאילו ביכולתה של ההגדרה הזאת לפתור הכל. בואו נדבר על זה: קומדיה שחורה, הידועה גם כהומור שחור או קומדיה אפלה, עוסקת בנושאים ואירועים רציניים ביותר: מוות, מלחמה ועוד, בלשון סאטירית, אירונית וביקורתית. כפי שתיארה הקומיקאית האנה גדסבי, כשבדיחה "מכה כלפי מעלה" (punch up) כלומר על חשבון הקבוצה החזקה, היא מאפשרת למתוח ביקורת על ההגמוניה, לפרק את הסדר הקיים ולחתור תחת מוקדי כוח (למשל בדיחות על פוליטיקאים או מיליארדרים). לעומת זאת, כשהבדיחה ״מכה למטה״ (punch down), כלומר לועגת למי ששייכים לקבוצות מוחלשות או מופלות מלכתחילה, הבדיחה מפסיקה להיות קומדיה טובה והופכת להיות לעג כוחני המבטא גזענות, מיזוגניה, הומופוביה, קסנופוביה ושאר מיני גועל.

לעג כוחני שמכה כלפי מטה. לואי סי קיי בהופעה (צילום: גטי אימג'ס)
לעג כוחני שמכה כלפי מטה. לואי סי קיי בהופעה (צילום: גטי אימג'ס)

אז לא רק שלואי סי קיי הפעיל אלימות מינית על נשים ומעולם לא סבל מהשלכות מעשיו, הוא גם מנצל את עמדת הכוח שלו במרכז הבמה כדי לקרוץ לגברים אחרים ולהגיד "SORRY NOT SORRY". בהדגמה מושלמת של להכות כלפי מטה, הוא רוצה שנרגיש ממש רע עבורו ונצחק איתו על הקשיים שהוא חווה, קורבן מסכן של עולם אכזר. הוא רוצה שנצחק מהבדיחות האדג'יות שלו על האלימות המינית שהפעיל ונקבל אותו בחזרה לאותה עמדת הכוח שניצל לרעה. ובכן, נראה שמבחינת לא מעט ישראלים, זאת ציפייה סבירה לגמרי.

לואי סי קיי חושב שבישראל הוא מצא קהל שבוי שתקוע במאה שעברה, ושפה זה המקום להצדיק אלימות מינית בקול רם, במסווה של סטנד אפ כמובן. בפעם שעברה הכרטיסים למופע נמכרו מיד, וכך קרה גם הפעם. מאות ישראלים בחרו לנרמל גבר אלים מינית בעמדת כוח, על פני עמידה לצד נפגעות. מאות ישראלים החליטו ששעה של צחוק שווה יותר מעמדה מוסרית שלא מאפשרת ניצול, ביזוי והטרדה של נשים. מאות ישראלים בחרו לשלם מאות שקלים תמורת הזכות להיות חלק מתרבות אונס שמנרמלת אלימות מינית בכל יום ובכל העולם, תוך התעלמות מההשלכות של החלטה זו על ביטחונן של נשים בעולם.

לואי סי. קיי. נורא רצה לפתוח את סיבוב ההופעות שלו מול קהל אוהד, אז הוא בא לישראל. אנחנו היינו שם להזכיר לו שאנחנו לא…

Posted by ‎כולן – كلهن‎ on Tuesday, November 26, 2019

אפשר גם לבחור אחרת. ב־2019 בחרנו לעמוד לצד הנפגעות וקיימנו משמרות מחאה מחוץ לאולם. השלטים שנשאנו קראו לאנשים לא לתת לגיטימציה לאלימות מינית והביעו תמיכה בנפגעות. משמרת המחאה שלנו סוקרה בהרחבה בתקשורת בישראל ובעולם, והזכירה לסי קיי ולחבריו בפטריארכיה שהעולם לא שייך רק להם. אנחנו דורשות צדק, אנחנו דורשות הכרה בכך שלמעשים יש השלכות. ומבחינת לואי סי קיי, ההשלכה המיידית היא שתהיה מושלך מכאן החוצה ויפה שעה אחת קודם.
גם הפעם, בזמן שמאות ישראלים יצחקו מהבדיחות של הנזלת האנושית, רצוי שיהיו מי שיפגינו מחוץ לאולם. האם תבחרו לשלם כדי להיות חלק מנירמול שיטתי של אלימות מינית? או שתבחרו לעמוד מולו בראש מורם, בסולידריות עם הנשים בהן פגע, בדרישה לחברה שבה מי שפגע נדרש לשלם מחיר ולפעול לתיקון? זו הבחירה של כל אחד ואחת מכם.