צינה טאון: למה השיפוצים בכיכר דיזנגוף תקועים ומתי הם יסתיימו?

בינואר 2017 הרסה העירייה את כיכר צינה דיזנגוף והבטיחה לעסקים ולתושבים: תסבלו עד סוף השנה - תקבלו כיכר ירוקה ופורחת. חצי שנה אחרי הדדליין, הם עדיין נחנקים תחת האבק והנזק הכלכלי, ולא ברור עד מתי

כיכר דיזנגוף המשתפצת (צילום: שלומי יוסף)
כיכר דיזנגוף המשתפצת (צילום: שלומי יוסף)
13 במאי 2018

 

שנה וארבעה חודשים חלפו מרגע ההריסה הדרמטית של אחד האייקונים הבולטים בעיר –  כיכר צינה דיזנגוף. התחושות כלפי גוש הבטון הזה והמזרקה שמעליו היו מעורבות, אך לבסוף גם המתנגדים השלימו עם דבר הריסתה, ובלבד שיסתיים כבר שלב הביניים. העירייה הבטיחה כיכר בגובה הקרקע שתהפוך למקום מרבץ למשפחות וילדים, תמשוך לסביבה הולכי רגל ותקל על רוכבי האופניים. מרבית המתנגדים היו בעלי העסקים והדיירים בבניינים הסובבים את הכיכר, שחששו בעיקר מתקופת השיפוצים הקשה, הרועשת, המאובקת והמעיקה, שהובטח להם שתימשך כשנה – מתחילת העבודות בינואר 2017 "עד סוף 2017 ", כפי שאמרו אז בעירייה. חמישה חודשים ממועד הסיום המתוכנן, הכיכר עדיין נראית כמו אתר בנייה, ולא ברור עד מתי. לפי הערכות בעלי העסקים והשמועות שהם ניזונים מהן, לא בטוח בכלל שזה יקרה לפני 2019.

>> איך מתמודדים העסקים בכיכר דיזנגוף עם עבודות הבנייה באזור? 
>> לאן הפאנק עף כשכיכר דיזנגוף נסגרה? 
>> כך זה נראה ביום ההריסה

"אף אחד לא מתחייב על מועד סיום או מעדכן על השינויים בלוחות הזמנים, בטח לא בכתב", אומרת גלית אילן, מנכ"לית מלונות סינמה וסנטר שיק, שמשקיפים אל הכיכר ומחכים ליום שבו יוכלו להציע חדרים עם נוף יותר אטרקטיבי מטרקטורים צהובים. "אנחנו מנסים לתכנן קדימה והתחושה היא שאין עם מי לדבר. חוסר הוודאות והתקשורת מקשים את החוויה כאן, שהיא סיוט ממילא".

זה לא הפרויקט הגדול היחיד של העירייה שלא מצליח לעמוד בזמנים – בצדו עומדים שיפוץ הטיילת ובניית בלומפילד המחודש – אבל בלי ספק מדובר בזה שמפריע יותר מכל לחיים התקינים בעיר, גם לתושבים שרק מנסים לעבור בכיכר בתחבורה הציבורית ונתקעים בפקקים על דיזנגוף. למרות הנזק העירייה ממאנת לתת הסברים. בתגובה לפנייתנו רק דאגו להזכיר שם שמדובר ב"אחד הפרויקטים המורכבים בלב הסואן של העיר", וציינו בעמימות ש"העבודה מואצת לצד מורכבות הבנייה, השיפוץ, התשתיות והפיתוח של הכיכר וסביבתה, הכוללת גורמי חוץ רבים". בעלי העסקים, שסחבו את השנה על הגחון רק כי הובטח להם שמדובר בתקופה זמנית, מסתפקים בשמועות. "מה לא אמרו לנו? פעם יש סלע שנתקע, פעם אחרת חברת החשמל לא עונה, זה תמיד בגדר השערות שעוברות מפה לאוזן, אף אחד לא נותן דין וחשבון מסודר", אומר ניר לוי, ממקימי ועד בעלי העסקים בכיכר. "כן ייאמר לזכותם שהם משתדלים לעמוד בהתחייבויות מולנו, כמו בניית ריצוף והתקנת גדרות נמוכות. יש רצון טוב להתקדם, אבל זה מתקדם לאט מדי".

כיכר דיזנגוף המשתפצת (צילום: שלומי יוסף)
כיכר דיזנגוף המשתפצת (צילום: שלומי יוסף)

בעלי העסקים ידעו לאן זה הולך עוד לפני שהשיפוץ התחיל. הם ראו את הקולגות שלהם באזור עבודות הרכבת הקלה, שקרסו בזה אחר זה ושחלקם העדיפו לסגור. הם ניסו להפיק לקחים – הקימו ועד מסודר ומנהלים דיאלוג עם העירייה. "ראיתי חברים שלי, עם עסקים סביב הרכבת, שפשטו רגל ונאלצו לסגור אז התאגדנו כדי לצמצם נזקים", טוען יוסי חמני, בעל מכולת בכיכר. התקשורת בין העסקים לעירייה נתמכת על ידי חברת קשרי קהילה, שאמורה לתאם בין העסקים והרשויות, אבל זה לא תמיד עובד. "אני שומע על דברים כבדרך אגב", אומר דן אוריאלי, בעל קפה נחת ברחוב ריינס. "מודיעים על שעות עבודה ואז משנים אותן. זו פגיעה כלכלית בממדים שקשה לתאר. אני מזמין סחורה לפי המידע שאני מקבל, ויש ימים שרובה הולך לפח".

ואיזה מסכנים התושבים

לפי הערכות, הנזק לעסקים נאמד בכ־ 20% בממוצע. "אנחנו לא יכולים למשוך עוד הרבה", אומר אוריאלי, "העסקים פה מושקעים במאות אלפי שקלים, ואף אחד לא הולך לפצות אותנו על הנזקים האדירים, אפילו הנחה באגרות השלטים לא אישרו לנו. מי בכלל צריך שלט? הכל מוסתר!". אמיר אביטן, בעלי חנות הבגדים ברנדה, מסביר את הקושי: ״אנחנו נשענים על חוויית קנייה וכרגע היא לא קיימת. אני רק רוצה שדברים יתקדמו, על זה אני נלחם״. ומה לגבי תושבי האזור? גם הם סובלים מפגיעה באיכות החיים, והם יכולים לשכוח מהנחות. גלי, שדירתה נושקת לאתר הבנייה על שם צינה, טוענת שאם בחודשים הראשונים העירייה הייתה ערנית למצוקות התושבים, היום גם זה כבר לא קיים. "בהתחלה עוד טרחו לעדכן ולענות לטלפונים, עכשיו כבר הרבה פחות. ואנחנו מדברים על ימים של קדיחות ללא הפסקה, כן? בתקופת מבחנים ברחתי מפה, אבל שילמתי ארנונה כרגיל. הזוי". דור, שגר ברחוב ריינס עם אשתו ושני ילדיו הקטנים, מתאר מציאות דומה: "איכות החיים שלנו צנחה לרצפה עם בדלי סיגריות ולכלוך שמקיפים את הכניסה לבניין, אבל התשלומים קפאו במקומם. בעלי הדירות יודעים שאין לנו מוצא, ואף אחד לא אומר מתי זה ייגמר".

כיכר דיזנגוף המשתפצת (צילום: שלומי יוסף)
כיכר דיזנגוף המשתפצת (צילום: שלומי יוסף)
כיכר דיזנגוף המשתפצת (צילום: שלומי יוסף)
כיכר דיזנגוף המשתפצת (צילום: שלומי יוסף)
כיכר דיזנגוף, שנת 1938 (תמונה: לע"מ)
כיכר דיזנגוף, שנת 1938 (תמונה: לע"מ)

כשם שסיבות העיכוב לא ידועות, כך גם מועד הסיום. אל העמימות של העירייה מצטרפות החברות המעורבות בפרויקט, שהקשר ביניהן "מורכב" ומסביר את העיכוב, כפי שטוענת העירייה. "זה עניין של כמה חודשים, ממש בקרוב", אומר בכיר בחברת י.ה.ל הנדסה, מפקחת העבודות. "כולנו בדריכות, ושיתוף הפעולה עם בעלי העסקים ועם התושבים חשוב לנו מאוד. יש למה לצפות". בהיעדר עובדות ותשובות, העסקים והתושבים ניזונים משמועות. האם העיכוב מתמשך מפני שמדובר במבנה ישן ומוזנח, האם זו שאננות העירייה, או שמא הקבלן אשמים? יש תושבים שבכלל טוענים שעניינים פליליים גורמים לעיכוב. בראש חברת הקבלן מגנזי תשתיות, שמעורבת בפרויקט, עומד גבי מגנזי, ששמו עלה לאחרונה בהקשר חקירות פליליות וכתבי אישום ורישיונו נשלל.

"אומרים שאחת הסיבות לעיכוב היא בכלל הקבלן והסיבוכים שלו", אומרת א', תושבת העיר. "ראינו שהרשיון נשלל והנחנו שיש קשר בין המקרים". בינתיים, בין הבטחות העירייה לרעש ולהמולה שבפועל, מנסים יושבי הכיכר המשתפצת לשמור על אופטימיות, בתקווה להרוויח ביום שאחרי, אם יגיע אי פעם. "בטירונות אומרים שרק הנושם אבק דרכים יזכה לשאוף אוויר פסגות", אומרת גלי. "אז וואלה, אני פיתחתי אסתמה".

הריסת כיכר דיזנגוף. צילום: בן קלמר
הריסת כיכר דיזנגוף. צילום: בן קלמר
כיכר דיזנגוף המשתפצת (צילום: שלומי יוסף)
כיכר דיזנגוף המשתפצת (צילום: שלומי יוסף)

נוסף לדברים בגוף הכתבה נמסר מהעירייה: "המיזם כולל את הריסת הכיכר המוגבהת ובניית כיכר חדשה שתספק מרחב עירוני פתוח וירוק, החלפת התשתיות התת קרקעיות, התקנת תאורה, שיקום ושיפוץ הכבישים והמדרכות, הצבת פסל אגם במרכז הכיכר וסלילת שביל אופניים. הפרויקט נמצא בשלבי ביצוע מתקדמים וצפוי להסתיים בחודשים הקרובים. באשר למגנזי – לפני כשנה הוגשה בקשה מטעם רשם הקבלנים שלא להאריך רישיון מגנזי אחזקות, אך בית המשפט אפשר להמשיך בפרויקטים שכבר החל בעבודתם. על כן פעילותו בכיכר ממשיכה כרגיל".

את תגובתו של גבי מגנזי לא הצלחנו להשיג, וזו תפורסם באתר Time Out לכשתתקבל.