איך מתמודדים העסקים בכיכר דיזנגוף עם עבודות הבנייה באזור?

ארבעה חודשים להריסת כיכר צינה דיזנגוף, ולמרות הרעש, הלכולך והגדר הגבוהה, נראה שהעסקים עדיין שוקקים, והרחוב עדיין הומה. איך זה נראה כל כך יותר טוב מהעבודות על הרכבת הקלה?

קפה ג'קיל אנד הייד בכיכר דינגוף (צילום: אלי אטיאס)
קפה ג'קיל אנד הייד בכיכר דינגוף (צילום: אלי אטיאס)
4 במאי 2017

 

לימודי עסקים: לפני כארבעה חודשים אמרנו יפה שלום לכיכר דיזנגוף, האהובה והשנואה כאחד, שאחרי 40 שנות גובה ירדה אל העם. בהשפעת מה שראו הקולגות שעובדים סביב הרכבת הקלה – אזור שנדמה שננטש מקונים ומעוברי אורח והפך לעיר רפאים – חששו בעלי העסקים שסביב הכיכר מנטישה המונית של הלקוחות את אתר הבנייה הענקי. עכשיו, כשאבק ההריסה שכך, מבט בלתי מזוין על דיזנגוף המיושר להפליא מראה שלכאורה גם החששות התפוגגו. האם זה נכון ומה עשו שם אחרת? "הפקנו לקחים, זה הכל", טוען יוסי חמני, בעל מכולת באזור וחבר ועד העסקים בכיכר. "ראיתי חברים שלי, עם עסקים סביב הרכבת הקלה, שפשטו רגל ונאלצו לסגור. לכן כשאנחנו שמענו על התוכניות להנמכת הכיכר מיד התאגדנו במטרה לצמצם נזקים".

כיכר דיזנגוף (צילום: אלי אטיאס)
כיכר דיזנגוף (צילום: אלי אטיאס)

תום מניס, הבעלים של סניף לג'נדה בכיכר, מסביר שההתאגדות נוצרה עקב לקחים ממקרים קודמים בעיר. "עברנו על פסקי דין מעבודות דומות, כמו הרכבת הקלה ושדרות ירושלים ביפו, והבנו שאחת הבעיות המרכזיות הייתה שלא נוצרה התאגדות חזקה לפני תחילת הפרוייקט". ניר לוי, מיוזמי הקמת הוועד, טוען שבלעדיו גורל העסקים היה זהה לאלה שסביב תחנות הרכבת הקלה. "בתוכניות המקורית של העירייה, לפני שנכנסנו לתמונה, תוכננה גדר קבועה בגובה שלושה מטרים ובמרחק של שני מטרים מקו הבניין, כמו העירייה הבנו שזה לא יקרה, ואכן עשרה ימים מהריסת הכיכר הרחיקו את הגדר והנמיכו אותה. זה הכוח של יחידה אחת שפועלת, מה שברכבת לא הצליחו לעשות".

עוד כתבות שיעניינו אתכם:
לאן נעלמו הכספומטים בתל אביב?
סדרות מומלצות: הסדרות הכי טובות שאולי לא ראיתם
איך ייראה קו הרקיע של תל אביב בעוד עשור?

מערכת היחסים מול העירייה נתמכה על ידי חברת "קשרי קהילה", שמציעה פתרונות הסברתיים לפרוייקטים כאלה. בעלי העסקים נמצאים בקשר שוטף עם החברה ועם ועד הסוחרים, לתיאום פריקת סחורות. לפי העירייה, העסקים גם מתעדכנים על הנעשה בשיחות פרטניות. "יש תחושה שבעירייה מנסים למצוא פתרונות, ובסך הכל, כולנו מרוצים שהכיכר, שהיא בבחינת מפגע תברואתי ונראותי לכל הדעות, הורדה", מודה חמני. גם בעירייה עושים מאמץ שלא לפגוע בעסקים, וכל צעד מצדם נבחן בקפידה, ומועלה לדיון בקבוצת הווטסאפ של הוועד.

עם זאת, אחרים מודים שלמרות המאמץ הם עדיין נפגעים מהעבודות. בימים הראשונים לעבודות נחסמה הכיכר כליל, וקווי אוטובוס רבים שעוברים בציר המרכזי נאלצו לנדוד ממנו. גם כעת, טוענים העסקים, התחבורה הציבורית לא חזרה לסדרה והם סופגים הפסדים. "גם עכשיו עדיין חסמו קטע משמעותי", טוען מניס. "אנחנו שורדים, אבל לכולנו יש פגיעה מסויימת ברווחים, של 20 אחוז בערך. אין מה לעשות, יש פחות עוברי אורח. אנחנו לא מרוויחים, אבל גם לא נמצאים בהפסד".

עסקים כרגיל? כיכר דיזנגוף (צילום: אלי אטיאס)
עסקים כרגיל? כיכר דיזנגוף (צילום: אלי אטיאס)

אף שהמצב כרגע סביר, אנשי הוועד עדיין חוששים מהשינויים הצפויים בהמשך השיפוץ, שיימשך עד לתחילת השנה הבאה. "אנחנו מפחדים מכל שלב ושלב ונמצאים בדריכות שיא כדי למזער נזקים. כרגע עיקר העבודות מתבצע במרכז הכיכר, אבל ברור לכולנו שמתישהו הן יתרחבו לכיווננו", אומר חמני. ומה הם דורשים מהעירייה מעבר לתיאום? "הכי חשוב לנו שהעירייה תתאמץ לשדר עסקים כרגיל מהאזור. לעשות יותר פעילויות, להביא קהל, להאיר את הרחובות", אומר מניס. "אנחנו רוצים להישאר פה, ליהנות מפירות השיפוץ ולגזור את הסרט בתחילת השנה הבאה, בהרכב מלא".

יש להודות שבין עבודות הרכבת הקלה לבין אלה שבכיכר הבדלים מהותיים, שמשפיעים גם על העסקים מסביב. העבודות בדרום העיר הן בהיקף גדול יותר, באזור יוקרתי פחות ולא בלב השכונות השוקקות של העיר כמו כיכר דיזנגוף. נוסף על כך, תנועת כלי הרכב נחסמה כאן בכיכר רק לפרק זמן קצר, ועל כן ההגבלה הייתה צנועה יחסית. גם אלה, לצד ההתארגנות והתמיכה מהעירייה, עזרו כנראה לעסקים בכיכר לשמור על החיוך.

"החבר'ה בדיזנגוף עשו דברים נכונים, אבל בכל זאת מבחינה גיאוגרפית לנו יש יותר קשיים", אומר יהודה ברינקר מחומוס אבו אדהם בדרום העיר. "אצלנו העוברים והשבים נעלמו. זה לא דינזגוף, המעברים מורכבים ואף אחד לא רוצה להשקיע זמן בהגעה לעסק". התוצאות, בהתאם, שונות. "מי מאיתנו שנשען על לקוחות קבועים הצליח לשרוד. היתר בסכנה מתמדת".

פעם היתה כאן כיכר. העבודות בכיכר דיזנגוף (צילום: אלי אטיאס)
פעם היתה כאן כיכר. העבודות בכיכר דיזנגוף (צילום: אלי אטיאס)

מהעירייה נמסר כי חברת אחוזות החוף שאמונה מטעמה על הפרויקט, רואה לנגד עיניה בכל הפרויקטים בעיר את העסקים ואת תושבי האזור ופועלת בכל דרך כדי לסייע ולמזער את ההפרעה, ושצוות קשרי קהילה פועל גם מול הסוחרים באזור הרכבת הקלה ומול התושבים באזור בכל פניותיהם".

[interaction id="590b0c5e32e5cd871b29fa4f"]