פחד קהל: פיקוד העורף מנע את הקמת "כיכר החטופים" בתל אביב

"כיכר החטופים והנעדרים" (צילום באדיבות מטה החטופים והנעדרים)
"כיכר החטופים והנעדרים" (צילום באדיבות מטה החטופים והנעדרים)

פיקוד העורף מנע ברגע האחרון את הקמת פרויקט "כיכר החטופים והנעדרים" בכיכר המוזיאון, שהייתה אמורה להפוך למוקד ציבורי ותקשורתי עבור משפחות החטופים והנעדרים, מתוך חשש להתקהלויות של הציבור במתחם. בינתיים הוצב בכיכר מיצב "ארוחת שבת" מצמרר עם שולחן חגיגי וערוך שממתין לחטופים

20 באוקטובר 2023

אתמול בערב (חמישי) היה אמור לצאת לדרך בכיכר המוזיאון בשדרות שאול המלך פרויקט "כיכר החטופים והנעדרים", במסגרתו התכוונו יוזמיו להקים בכיכר מוקד שהייה מאורגן ומרכזי למשפחות החטופים והנעדרים שיושבות מול הקריה, אך בשעות הצהריים המוקדמות הודיע פיקוד העורף כי הוא אוסר על הקמת המתחם מחשש להתקהלויות. היום (שישי, 15:30) תיערך בכיכר קבלת שבת עם בני משפחות החטופים והנעדרים שיקבלו יחדיו את השבת לצד שולחן ארוך וסביבו 203 כיסאות ריקים הממתינים לבואם של החטופים באירוע שאינו פתוח לקהל הרחב.

התוכנית להקמת כיכר החטופים והנעדרים נולדה שלשום, מתוך הצורך להפריד בין משמרות מחאה נגד הממשלה בקפלן ובין משמרות המחאה להחזרת החטופים, לאחר שבני משפחות החטופים הותקפו מדי יום בידי ביביסטים וכהניסטים מוסתים. תחילה התכוונו להקים בפארק שרונה את "עיר החטופים", מאהל מסודר ומאורגן יותר שיהפוך גם למוקד תקשורתי וציבורי, ואף גייסו כ-150 מתנדבים להקמת "עיר אוהלים במרכז תל אביב שתשמש כמוקד למשפחות החטופים, למפגשים עם אזרחים שרוצים לתמוך בהן, וכמרכז הסברה ותקשורת".

מחכים להם. מיצב ארוחת השבת ב"כיכר החטופים והנעדרים" (צילום באדיבות מטה החטופים והנעדרים)
מחכים להם. מיצב ארוחת השבת ב"כיכר החטופים והנעדרים" (צילום באדיבות מטה החטופים והנעדרים)

השגות בטיחותיות של פיקוד העורף הובילו לשינוי התוכנית תוך כדי התקדמות, ובמקום עיר אוהלים התכוונו המארגנים להקים בכיכר המוזיאון ולאורך שדרות שאול המלך עשרות עמדות מוצלות בגזיבו ולחלק אותן בין משפחות החטופים והנעדרים. בסביבות השעה 13:30 אתמול התברר כי פיקוד העורף יאפשר את הקמת המתחם רק ללא התכנסות של הציבור הרחב, מחשש להתקהלות גדולה ללא מרחבים מוגנים נאותים בקרבה מספקת.

בלי התקהלויות. "כיכר החטופים והנעדרים" (צילום באדיבות מטה החטופים והנעדרים)
בלי התקהלויות. "כיכר החטופים והנעדרים" (צילום באדיבות מטה החטופים והנעדרים)

במקום המתחם המתוכנן הוצב בכיכר מיצב מחאה שעיקרו שולחן ארוחת שבת ארוך וערוך לכ-200 איש, כמספרם המוערך של החטופים בעזה, ומטעם מטה המשפחות נמסר כי זהו הראשון מבין מיצבים רבים שימלאו את הכיכר בתקופה הקרובה. בסביבות השעה 17:00 הגיעה לכיכר המוזיאון צעדה של משפחות החטופים מקפלן שביקשה לחבור אל המיזם מבלי שידעה על איסור ההתקהלות שקיבלו המארגנים, ובמקום נוצר בלבול ולחץ רב כתוצאה מהגעתם של כמה מאות אנשים בניגוד להנחיות פיקוד העורף. משפחות החטופים והנעדרים ממשיכות לשבת ברחוב קפלן וקוראות לכם לבוא ולחזק אותן במהלך סוף השבוע.