הזדמנות אחרונה לראות: יוליה חזרה, הפעם לחופי תל ברוך

יקירת העיר תל אביב-יפו לשנת 2023. יוליה כלבת הים בחופי יפו (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)
יקירת העיר תל אביב-יפו לשנת 2023. יוליה כלבת הים בחופי יפו (צילום: ג'ק גואז/גטי אימג'ס)

אנשי צפון העיר, עכשיו תורכם: פרגנו לעצמכם בקפיצה לביקור אצל יוליה כלבת הים, שהגיחה הבוקר (חמישי) שוב מן המים לשפת חוף תל ברוך. אנחנו מניחים שהיא בדרכה צפונה לחופי מדינות עוינות משהו ולכן עכשיו זה הזמן שלכם. אל תפספסו

18 במאי 2023

כבר חשבנו שהיא עזבה אותנו לתמיד, אבל יוליה מסרבת להיפרד ואנחנו שמחים על כל רגע נוסף במחיצתה. הבוקר (חמישי) עלתה שוב כלבת הים הנזירית מן המים, הפעם קצת צפונה מהפעם הקודמת – בחוף תל ברוך. בהנחה שהיא בדרכה לחופי לבנון וסוריה, לא היינו מפספסים את ההזדמנות לעוד ביקור קטן וטיפת הולסומנס אחרונה.

מאירועי הפרקים הקודמים: כלבת הים הנזירית (כן, גם בזה אנחנו נשבעים) נצפתה לראשונה ביום שישי האחרון בשעות הצהריים באחד מחופיה של יפו. במוצאי שבת כבר כולם הכירו אותה כ"יוליה". אם תהיתם כמוני איך זה שההכרות הפכה במהירות שיא לכזו של און א פירסט ניים בייסיס, נספר שאת השם העניק לה מוחמד, אחד הילדים שהגיע לחוף ומנע מחבריו לזרוק עליה אבנים.

בעוד היא מחכה לרומיאו שלה, הלכו ופשטו השמועות על מיקומה המדויק בחוף הים ולמקום הגיעו מבקרים, ילדים ומבוגרים, חמושים במשקפות ובמצלמות עם זום היסטרי כדי לזכות בתמונה של הנסיכה. הילדים זכו בשיעור קצר במשבר האקלים ועכשיו אולי יודעים כי מדובר במין סכנת הכחדה חמורה, ממנו נותרו רק כמה מאות פרטים בים התיכון ונצפה לאחרונה בחופי הארץ ב-2018. כלבי הים הנזיריים אוכלים מדי יום כחמישית ממשקל גופם בדגים ופירות ים, ואינם מתרבים כשיש בני אדם בסביבה. הדיג האגרסיבי בים התיכון וזיהומו פגעו דרמטית במספריהם ב-60 השנים האחרונות.

הייתי שם בעצמי בתחילת השבוע במשך כשעה וזכיתי לראות כשתיים-שלוש תזוזות (בעיקר של הזנב). מודה שלא צפיתי נון-סטופ כי ילדים וחול בנעליים ודרמות אחרות, אבל בסך הכל זו היתה פעילות חמודה שסגרה אחר צהריים נעים עם ים, מרבדי דשא ענקיים להתרוצצות או דרינק (תלוי במודל המשפחתי או החברתי). ביפו נכחו במקום פקחים חביבים של רשות הטבע והגנים ששמחו להסביר על הביקור המפתיע של יוליה (אמ;לק: היא הגיעה אלינו כדי לנוח ולהחליף פרווה, משל היינו המקום הכי שקט במזרח התיכון) – אז אנחנו מניחים ואף מקווים שהם מטיילים איתה צפונה גם לתל ברוך. הרשות ביקשה, אגב, לא להביא איתכם לביקור כלבים. כי לא צריך לגנוב לה את ההצגה.

אי אפשר היה באמת להתקרב כי הרשות דאגה (ובצדק) לגדר את הגישה אל שפת החוף שבה היא בעיקר מנמנמת, אבל גם הזום של מצלמת הסמאטרפון שלכם יכול להיות שמיש במידה ואין ברשותכם אמצעי תצפית אחר. אם יהיה לכם מזל תוכלו לצפות בה באחת הגיחות שהיא עושה להתרעננות במים, אבל רוב הזמן היא דבקה במשימתה החשובה: לנוח. אין ספק שמדובר בהשראה לכולנו.

הרשת כמובן מגיבה בהתאם ויש כאלה שכבר הכתירו אותה כמועמדת פוטנציאלית להחלפת ראש הממשלה. אנחנו לגמרי בעד כי ברור לנו שהיא שדבר ראשון היא תעביר חוק חובת שנ"צ וחוק אכילת חמישית ממשקל גופנו בפירות ים. קולנו מובטח לה.