ספיישל כריסמס של "שומרי הגלקסיה" מצחיק ומרגש. זה לא מספיק

"שומרי הגלקסיה: ספיישל חגיגי"
"שומרי הגלקסיה: ספיישל חגיגי"

למרות הסיפור החמוד, הנאמבר המוזיקלי המדהים (שמרים ציפיות שווא לספיישל מוזיקלי יותר) ושאר הדברים שג'יימס גאן השאיר לנו מתחת לעץ הכריסמס של גרוט, הספיישל החגיגי של החבורה עדיין לא מצליח להפוך את עצמו לצפיית חובה

29 בנובמבר 2022

חג המולד בפתח ואיתו גם מפולת השלגים של סרטי חג המולד, שבדרך כלל אפילו לא חולפים לרגע ברדאר של הצופה הישראלי. יותר מ-160 (!) סרטי חג המולד (המספר, כמובן, כולל גם אינספור סרטי טלוויזיה ממוחזרים) יצאו בשנת 2022 בלבד, אבל אחד מהם בולט מעל כולם, גם עבורנו: ספיישל חג המולד של "שומרי הגלקסיה", בין אם בזכות מכונת השיווק של דיסני ובין אם בגלל העובדה שזה יהיה הפרויקט הלפני-אחרון של ג'יימס גאן ב-MCU, לפני שילך לנהל באופן סופי את היקום המורחב של DC היריבה – אז ברור שהוא היה צריך להיות, אתם יודעים, יותר ספיישל מספיישל. האם זה התגשם? תלוי איך מסתכלים על זה. הטריילר הבטיח לנו ספיישל כריסמס היפר-מודע לעצמו, קומי, סוג של מתנה חגיגית למעריצים, אבל את ג'יימס גאן (כמו תמיד, בתכלס) הרבה יותר מעניינים הקשרים בין הדמויות שלו.

במהלך הספיישל, שאורכו 42 דקות בסך הכל, דראקס (דייב בטיסטה) ומנטיס (פום קלמנטיף) רוצים להציל את חג המולד של פיטר קוויל (כריס פראט), מנהיג שומרי הגלקסיה. כדי לעשות זאת, הם מטיילים לכדור הארץ במטרה לחטוף את גיבור הילדות של פיטר, קווין בייקון, ולתת אותו לפיטר כמתנה – תוכנית מגוחכת וכיפית עם כתיבה מאוד מודעת לעצמה, כי יש כל מה שצריך בסרט כריסמס: גיבור שנהרס לו החג ומאבד את האמונה בו, משימה מגוחכת להציל את חג המולד ואפילו נאמבר מוזיקלי מצוין (בכלל, אם יש משהו שאפשר לסמוך עליו בסדרת "שומרי הגלקסיה" זה פסקול מצוין), והחלק המעניין הוא איך ג'יימס גאן מצליח להעמיק את הדמות של פיטר דווקא בהיעדרו. הנעדרים האמיתיים כאן הם רוקט וגרוט, וחבל – היה יכול להיות כיף לראות אותם מכינים את מסיבת חג המולד שאנחנו רואים בסוף, או אפילו עושים כל דבר אחר. כי זה טוב שמסיטים את הפוקוס מפיטר, אבל הספיישל היה מרוויח דווקא אם הוא היה הנעדר היחיד מהמשוואה.

דבר נוסף ודי מפתיע שקורה כאן בזכות האווירה המשוחררת יותר הם איזכורים למותגים נוספים שלא בדיוק שייכים לדיסני, כמו הרובוטריקים ואפילו באטמן. זאת הפעם הראשונה (ואולי גם האחרונה) שיש רפרנס לבאטמן ב-MCU – האם זו קריצה שנוספה בשלב מאוחר יותר, כשגאן כבר ידע שהוא הולך לעמוד בראש מחלקת הקולנוע של DC? זה כמובן לא רגע שישפיע על ה-MCU אבל זה עדיין השם שהכי פחות ציפיתי לשמוע בסרט של מארוול. מאכזב גם המחסור בנאמברים מוזיקליים – שמורגש בעיקר אחרי שהנאמבר הראשון מתגלה כמוצלח כל כך. לא שהיה צריך להפוך את הסרט למחזמר, אבל לפחות עוד קטע-שניים היו מוסיפים הרבה למספר רגעים בהם בקלות היה אפשר לחשוב "וואי, איך יתאים פה שיר עכשיו". למרבה הצער, זה לא קרה. 

צריך גם לדבר רגע על הספיישל הזה גם בהקשר של הספיישל החגיגי הקודם של ה-MCU: "איש הזאב בלילה" הוא ספיישל החגים הראשון של מארוול שיצא לכבוד ליל כל הקדושים. הספיישל הקודם הכיר לנו עולם לילי אלטרנטיבי שלם: ערפדים, יצורים מוזרים וציידים שמתחרים על טרף מסוכן המסתתר באחוזה מסתורית. אנחנו כבר יודעים שכל סדרה של מארוול היא בעצם טריילר ארוך במיוחד, אבל הספיישל ההוא הצליח גם להציג כמה הישגים קולנועיים יפים מאוד, בטח יחסית לפרומו. זה רף שג'יימס גאן לא מצליח לעבור הפעם והוא נשאר בגבולות ה"טוב", אבל רחוק מ"מצוין".