לאן נעלמה התאורה בגשר לה גווארדיה?

גשר לה גווארדיה הופך בשעות הלילה ללוקיישן מפחיד במיוחד לחכות בו לאוטובוס. הנוסעות מצטיידות בגז פלפל ושואלות לאן נעלמה התאורה הדקורטיבית

מרכז העולם. גשר לה גווארדיה. צילום: יונתן גת
מרכז העולם. גשר לה גווארדיה. צילום: יונתן גת
13 במאי 2015

המתנה לאוטובוס היא סיטואציה יומיומית לא מהנה במיוחד המוכרת לכולנו, אך המתנה לאוטובוס בדרום העיר, בלילה, בחושך – היא כבר תרחיש שרובנו ינסו להימנע ממנו. בחודשים האחרונים הגיעו למערכת כמה תלונות בנוגע להחשכת תחנות האוטובוס בגשר לה גווארדיה בדרום העיר, שנותרות מדי ערב ולילה בעלטה למרות העובדה שבעבר דווקא הופעלו בהן פנסים לטובת ביטחונם האישי של הולכי הרגל ומשתמשי התחבורה הציבורית.

"לחכות כאן בחושך לאוטובוס זה סיוט של ממש, אני נאלצת ללכת כאן עם גז פלפל לצורך הגנה עצמית", מספרת אסנת (שם בדוי), "אני מחליפה כאן בגשר אוטובוס כמעט כל לילה, מיד אחרי שאני מסיימת את המשמרת הקבועה בעבודה. אין לי פתרון אחר, נסיעה יומיומית במונית לא באה בחשבון. פעם היו פה פנסים חזקים שהאירו את תחנות האוטובוס, הרגשתי יחסית בטוחה לשהות פה, אבל עכשיו משום מה הכל חשוך".

אסנת לא לבד. גם שירה שטיינמן (25), סטודנטית למגדר באוניברסיטה הפתוחה, חוותה את הבעיה בעצמה. "זה פחד אמיתי להסתובב כאן", מספרת שטיינמן, "כבר פניתי בנושא למוקד 106 של העירייה אבל מעולם לא קיבלתי מהם תשובה. אני כאישה מודרת מהמרחב הזה. כאילו לחוויה ולחשש שלי אין משמעות, כאילו אני שקופה. ברור שזו לא רק אני, אלא כל אישה שתיאלץ למצוא את עצמה על הגשר האפל הזה כשהיא מחכה לאוטובוס בלילה. מיליונים השקיעו במחלף החדש שבנו כאן, לא היו יכולים להשקיע מעט בתחזוקה של התאורה בגשר? זה יותר מדי לבקש?".

מחלף לה גווארדיה נמתח מעל לנתיבי איילון בחלקה הדרומי של העיר, בין רחוב הרכבת לשכונת יד אליהו. בשנת 2008 הובילו עיריית תל אביב וחברת נתיבי איילון פרויקט שדרוג והרחבה משמעותי של המחלף בעלות כוללת של כ־150 מיליון ש"ח. מיד עם סיום בניית תחנות האוטובוס החדשות בשני צדי הגשר המשופץ הופעלה באתר תאורה מלאה, כולל פרוז'קטורים ותאורה דקורטיבית צבעונית שהוקרנה על דפנות הגשר. תאורה זו, כאמור, איננה פועלת היום בשעות הערב והלילה.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "תאורת המדרכה והכביש בגשר לה גווארדיה באחריות חברת נתיבי איילון ופנייה בנושא הועברה לטיפולם. נושא תאורת תחנות האוטובוס ייבדק על ידי העירייה מול החברה שאחראית על תחזוקתן. נציין כי מבדיקה שנעשתה מול מוקד השירות 106 עלה כי לא מוכרות פניות בנושא בתקופה האחרונה. בנושא תחושת הביטחון האישי נוקטת העירייה שורה של פעולות בכלל העיר ובשכונות הדרום בפרט: הפעלת סיירת סל"ע (סיירת לביטחון עירוני) הכוללת 150 סיירים וכ־30 ניידות, מרכז שליטה ובקרה המחובר למערך של מאות מצלמות אבטחה, הגברת נוכחות הפיקוח העירוני ותגבור סיורים משותפים עם משטרת ישראל בדרום העיר, פעילות ביטחון משולבת קהילה, משמר אזרחי וסיירות הורים ועוד".

חברת נתיבי איילון לא מסרה תגובה לטענות המופיעות בכתבה