לא מתגאים: הקהילה הלהט"בית יצאה לרחובות

האכזבה מיום זכויות הלהט"ב שנערך בכנסת היה הטריגר שהוציא את הקהילה הגאה לרחוב. "הגיע הזמן שספר החוקים יכלול את המילים הומו, לסבית, טרנסג'נדר, ביסקסואל", אמרו בהפגנה במוצאי שבת

ההפגנה במוצ"ש. צילום: שלומי יוסף
ההפגנה במוצ"ש. צילום: שלומי יוסף
1 במרץ 2016

כ־200 משתתפים התכנסו במוצאי שבת האחרונים מול משרדי קריית הממשלה כדי להפגין נגד "משבר החקיקה הגאה" ומדיניות הכנסת והממשלה ביחס לזכויות קהילת הלסביות, ההומואים, הטרנסקסואלים והביסקסואלים בישראל. ההפגנה התקיימה כמה ימים לאחר שיום זכויות הלהט"ב צוין לראשונה בכנסת, וכאות מחאה על כך ששתי הצעת חוק פרו להט"ביות נפלו בהצבעה במליאה.

"יש להט"בים מצביעי הבית היהודי, מצביעי הליכוד, מצביעי המפלגות החרדיות והערביות", אומרת חן אריאלי, יו"ר משותפת של האגודה למען הלהט"ב בישראל. "אנחנו באגודה מייצגים את כולם אבל כורעים תחת הנטל. כשמגיע טרנסג'נדר לשירות הפסיכו־סוציאלי שלנו באגודה, אנחנו לא שואלים אותו למי הוא מצביע. אנחנו דואגים לרווחה, לבריאות ולחינוך של עצמנו. עכשיו אנחנו אומרים – די. הגיע הזמן שספר החוקים של מדינת ישראל יכלול את המילים הומו, לסבית, טרנסג'נדר, ביסקסואל. הגיע הזמן שתקציבים יעברו, שתקנות של משרדי הממשלה יתוקנו, שתהיה אכיפה של אפליה במקומות עבודה ושל אלימות במוסדות החינוך, שיקודמו תוכניות. כל זה קם ונופל על חקיקה".

ממשלות הומופוביות

מי שייצגה את הצד הפוליטי בהפגנה הייתה חברת הכנסת ושרת הבריאות לשעבר יעל גרמן (יש עתיד). "אנחנו נמצאים במסע למען שוויון זכויות לקהילה", מספרת גרמן, שבין היתר חתומה גם על הצעת החוק לאיסור עריכת טיפולי המרה בלהט"בים. "זה דבר ברור ומובן מאליו לנו, אבל עדיין לא ברור ומובן מאליו לכולם. זה נכון שלאחרונה חטפנו בכנסת מכה, גם אני אישית – כשהצעת החוק שהעליתי לא עברה = אבל אסור שזה ירפה את ידינו. להפך. זה צריך לחזק אותנו, אנחנו צריכים להתאחד, הקהילה והפוליטיקאים. לא הגיוני שזאת תהיה הקהילה היחידה שלא רק שאין לה שוויון זכויות אלא שהחוק מפלה אותה. זה רק עניין של זמן, ואנחנו לא מתכוונים לוותר".

היו גם כאלה שפחות התלהבו מנוכחותה של גרמן בהפגנה, בהם הפעיל נדב אהרוני מתנועת מאבק סוציאליסטי, שפתח בעימות עם פעילי מפלגת יש עתיד. "איך ח"כ יעל גרמן, שהפילה בעבר חוקים למען קהילת הלהט"ב, כולל החוק למען נפגעי הפיגוע בברנוער – איך היא באה לפה ומצטלמת כאילו היא פרו להט"בית כשבזמן אמת היא הייתה בממשלה הומופובית וגזענית? לנו נמאס לראות את הצביעות הזאת, לא מוכנים שיתפסו עלינו טרמפ יותר. מי שבעד קהילת הלהט"ב שלא יישב בממשלות הומופוביות ויתקוף את הקהילה".

אבל נראה שהאויב המשותף של המפגינים היה ללא ספק ח"כ אמיר אוחנה, יו"ר התא הגאה בליכוד אשר נעדר משתי ההצבעות האחרונות בכנסת. "אוחנה, חמודה, אם את כל כך בעד זכויות לקהילה הגאה למה לא באת להרים איתנו בהפגנה?", שאל המפגין רון זילברמן בפנייה נרגשת לחבר הכנסת הטרי, "שתדעי שדפקתי פה לוק במיוחד בשבילך. נו טוב, גם כשניסינו להעביר בכנסת את הצעות החוק שיעגנו סוף סוף זכויות בסיסיות של הקהילה הגאה בחרת לעשות אחורה פנה ולהיעלם במפתיע מהמליאה. אני אזכור בהצבעה הבאה בכלל לא לצפות ממך לפעול למען הקהילה שאת מגיעה ממנה".

אזיקים של הקואליציה

"את ח"כ אוחנה אני מכירה אישית", ציינה בל אגם, מדריכה טרנסית בארגון הנוער הגאה ופעילה למען זכויות טרנסג'נדרים. "אני יודעת שהוא נמצא בימים לא פשוטים מול הקהילה, אני לא מקנאת בו. הוא כן היה רוצה לשנות ולהעביר חוקים, אבל במציאות עצמה ובמשמעת הקואליציונית של מפלגת הליכוד ידיו כבולות. אני מאחלת לו להצליח לשחרר את ידיו מאותם כבלים. מנסים לצייר את ההפגנה הזאת כעוד מאבק בין ימין ושמאל ושוכחים בדרך את המציאות הבלתי אפשרית שנערים ונערות להט"בים בכלל וטרנסים בפרט צריכים לעבור כל יום. אלו בנות נוער ובוגרות שמודחות וסובלות בכל פעם בבית, במשפחה, במקומות העבודה. החופש שלהן להיות מי שהן הוא מובן מאליו פה ברחובות של תל אביב, אבל לא בקרב נבחרי הציבור שלנו. אנחנו בכלל לא צריכים לקיים את ההפגנה הזאת. עצם העובדה שאנחנו צריכים להילחם על מי שאנחנו עצובה ומיותרת".