המקומות הקסומים לבלות בהם בירושלים בחורף

כשהטמפרטורות צונחות והחושך יורד על העיר כבר בשעות הצהריים זה הזמן לגלות את המקומות הקסומים לבלות בהם בירושלים

מערת צדקיהו צילום: יעל הרמן
מערת צדקיהו צילום: יעל הרמן
6 בינואר 2020

בית זית – בין מים לשמים

המדרגות שמובילות לגינה היפה והמרפסת התלויה מעל הנוף לא יכינו אתכם להפתעה שתחכה לכם בעץ ומים – בריכת טיפולי הווטסו וווטר דנס בבית זית. בקתת עץ עם בריכה שמימיה נראים כגולשים מטה ומתמזגים עם מי מאגר בית זית. ההר, האחו הירוק, המאגר והנוף מתפרצים פנימה מבעד לקיר הזכוכית הענק ומשרים רוגע עוד בטרם נכנסים למים. ביום – קרני השמש והעננים משחקים בצלליות על המים, בלילה – אור הירח מוסיף הילה קסומה המתמזגת באור הנרות.

בימות החורף הקרירים מובטחת לכם כאן חוויה מסעירה, מרגשת ומחממת. הרעיון הוא טיפול תוך כדי תנועה וציפה במים המזכירים תנועת עובר ברחם. עוצמים עיניים, מתמכרים לשקט, מתמסרים לידי המטפלת ועוברים סשן של הרפיה, מתיחות, לחיצות, ערסול ושחרור הגוף והנפש. בתום הטיפול יוצאים לגינה ושם מחכה הפתעה נוספת, Hot Tub – חבית עץ הממוקמת תחת כיפת השמים ובתוכה מים המעלים אדים כמו בסיר רותח. טבילה במים החמים כשבחוץ קר היא חווייה מופלאה – שגם גשם לא יוכל לפגוע בה.

עץ ומים – הבריכה הטיפולית בבית זית, ירושלים
עץ ומים – הבריכה הטיפולית בבית זית, ירושלים

טחנת הרוח, משכנות שאננים – יין מחמם לבב אנוש

כדי להתחמם ובשביל להעלות את מצב הרוח בואו להתכנס תחת כנפי טחנת הרוח של סר משה מונטיפיורי בשכונת משכנות שאננים. הטחנה שהוקמה ב־1858 עבדה רק 18 שנה ואז פסקה ונשארה לעמוד במלוא תפארתה, בלי לטחון ובלי להניע את הכנפיים והפכה לאחד מסמלי העיר. לפני כשנה וחצי, לאחר 160 שנה, היא שופצה ושוקמה והכנפיים חזרו להסתובב בחסדי הרוח.

חלל הטחנה המיתולוגית מאכלס היום מוזיאון קטנטן עם תמונות היסטוריות וסרטון המציגים את פעילותה בעבר. עוד נפתח בה חדר היין של יקב ירושלים, ועל המדפים מוצגים יינות היקב ומסביב לבר נערכות טעימות וסדנאות יין. ברחבה בחוץ, למרגלות הטחנה, מוצגת הכרכרה המפורסמת של סר מונטיפיורי. כרכרה נוספת הפכה לבית קפה חמוד עם מרפסת גדולה החולשת על הפנורמה המרהיבה של העיר העתיקה.

מערת צדקיהו – מוזיקה והיסטוריה

מנפלאות ירושלים של מטה היא המערה הכי מרשימה בארץ, מקום חמים ונעים שירגש ויפתיע אתכם. המערה המלאכותית נחצבה בסלע, היא מדהימה ביופייה, משתרעת על 9,000 מ"ר ומסתתרת בעומק של עשרה מטרים מתחת לחומות העיר העתיקה, בתי הרובע המוסלמי ורחוב ויה דולורוזה. היא נחשפה בראשית המאה ה-20 ויסודותיה מובילים לתקופת המלכים, לימים שמאבניה בנו את בית המקדש. האגדה מספרת שבזמן מצור הבבלים על העיר\ ברח המלך צדקיהו דרכה ליריחו, ומכאן גם מקור שמה.

בשנים האחרונות נחשפה מתחת לרצפתה מנהרה תת קרקעית שהכניסה אליה נעשית בזחילה אתגרית, כאשר הזוחלים מצוידים בקסדות ובפנסים שמאירים את הדרך.

המערה יפה ומסקרנת בכל שעה ביום אך בערב, עת המדרגות החצובות בסלע מוארות בעשרות נרות ופנסים קטנטנים, יופייה מתעצם והתאורה מוסיפה לה הילה, קסם ומסתורין. במערה מתקיימים מופעי מוזיקה של אמנים רבים וזוהי חוויה נפלאה.

מערת צדקיהו בירושלים צילום: יעל הרמן
מערת צדקיהו בירושלים צילום: יעל הרמן

אקווריום ישראל – געגועים לים

אם תרגישו באמצע החורף געגועים לים תנו קפיצה לעולם המים של הירושלמים. שם, במתחם המקורה של אקווריום ישראל (הממוקם בקרבת גן החיות התנ"כי) בבריכות ענק ובאקווריומים שקופים תוכלו לראות כרישים, סוסונים, צבי מים, דגי ענק, דגיגונים צבעוניים, כוכבי ים וגם מדוזות. היצורים התת ימיים שוחים להנאתם באקווריום בגודל 6,500 מ"ר, שהמעבר בו יוצר אשליה של הליכה בתוך מנהרת מים.
האקווריום מחולק לחללים, לגלריות ולאזורים ימיים, מקומיים – הכנרת, הים התיכון, הים האדום וים המלח, ולחללים המציגים יצורים ימיים שהובאו מתעלת סואץ. לצד הדגה יש תצוגה מרשימה של צדפים, קונכיות וגבישים שהובאו מים המלח.

אקווריום ישראל, ירושלים צילום: שלומי כהן
אקווריום ישראל, ירושלים צילום: שלומי כהן

בית אות המוצר הירושלמי – אמנות מחממת לב

בטיול בדרך חברון, מצירי התנועה המרכזיים והתיירותיים בעיר, יש בית אבן יפה ומסקרן. הכניסה מובילה לחצר קשתות שנראית כמו חאן ערבי, ומשם למסדרונות ולחדרים שמעוטרים בסמלי אצולה, אריחי קרמיקה ארמנית בת 90 ומגילת כסף עם ברכת הכהנים. זהו בניין היסטורי שאכלס את בית חולים של המסדר ההוספיטלרי וב-1970 הוסב למרכז אמנות וגלריה המציג תערוכות מתחלפות. המרכז משמש גם אכסניה לאמני ירושלים שיוצרים במקום ואפשר לבקר בסטודיו ובבתי המלאכה שלהם ולראותם בעבודתם. אפשר לערוך סיור במקום בעקבות ההיסטוריה והאמנות ולסיום מומלץ לעלות לגג לתצפית נהדרת המשקיפה אל שכונת ימין משה, משכנות שאננים והעיר העתיקה. נוסף על זאת במרכז נערכות מגוון סדנאות שבהן אפשר להתנסות ביצירת יודאיקה, ויטראז', פסיפס וציור על זכוכית, עיצוב קרמי, תכשיטנות, עיצוב אופנה וטקסטיל, סדנת אוכל, שוקולד ויין, שיחממו לכם את הלב.

אקאשה ספא – עינוגי חורף

ה־מקום להתחמם, להוריד הילוך, להרפות שרירים ולהסיר את שאריות הקיץ הוא הספא של מלון ממילא, הנושא בתואר אחד מתשעת אתרי הספא הטובים בעולם. במתחם אקאשה תמצאו סאונות, חמאם טורקי, בריכה מחוממת ו־40 סוגי טיפולים המשלבים שיטות הוליסטיות. לכאן תוכלו לברוח מהקור והגשם, להרפות את הגוף, לחמם את השרירים ולהכין את גופכם לחורף. תתחילו בשייק בריאות עתיר ויטמינים שישקשקו לכם בבר, משם תעברו לחמאם המכוסה באבני שיש חמות, תזיעו את נפשכם ותקרצפו את העור להמרצת זרימת הדם ולהתחדשות את הפינוק החורפי תקנחו ב"הפי פיש", מסעדת הדגים המצוינת הממוקמת בקצה הגשר היוצא מהספא, בקוקטייל תה חם שמוגש ב-Mirror bar או בארוחה טובה במסעדת רופטופ הנמצאת על גג ומשקיפה אל הפנורמה המרגשת של העיר החדשה מול החומות, הצריחים והגגות של כנסיות העיר העתיקה.

ספא אקאשה במלון ממילא, ירושלים
ספא אקאשה במלון ממילא, ירושלים

יער הקקאו, תלפיות – חם ומתוק

יודעי דבר מספרים שבעונת החורף עולה מפלס צריכת השוקולד. כך או כך שוקולד מחמם תמיד את הלב ואת זה כנראה גם חשבה יערה קלמנוביץ', עורכת דין, שאחרי שמונה שנים מאסה בדינים ובמשפטים ונטשה אותם לטובת אהבת נעורים – מלאכת הכנת שוקולד. קלמנוביץ' היא שוקולטיירית ובעלת ממלכת שוקולד הכוללת מפעל קטן וחנות בוטיק. היא מתמחה בהכנת טראפלס ופרלינים משובחים בטעמים מיוחדים בהם פרלין קשיו נענע, צ'אי מסאלה וקרם אגוזי לוז. מתוך אמנותה שאפשר ומותר לפרוץ גבולות, כמוה, היא מעסיקה אנשים עם צרכים מיוחדים ובני נוער בסיכון, כדי שיצברו ביטחון ויפרצו את הגבולות של עצמם. נוסף לייצור ולמכירה היא עורכת סדנאות מקצועיות, וכן סדנאות לחובבים וילדים, בהן לומדים לטמפרר את השוקולד ולהכין פרלינים בטעמים אישיים.

בר מלון אוריינט – על גג העולם

את הפינלה החורפית בעיר אנחנו ממליצים לסיים בגובה, לקראת שקיעה ועם רדת הלילה, אז העיר מתמלא בקסם מיוחד וקשה להישאר אדיש אליה. ההצעה שלנו היא בילוי לילי ב־ OrienTop, הבר הממוקם על גג מלון אוריינט, סמוך לבריכת השחייה החולשת על הנוף. תפסו לכם מקום טוב על הבר, תזמינו את אחד מהקוקטיילים המחממים שנרקחו לכבוד החורף, תוסיפו כמה נשנושים טעימים על יד, תתמסרו למוזיקה הנעימה וכל אלה יהיו רק הפתיחה ל־360 מעלות של פנורמה עוצרת נשימה על כל העיר. אם יירד גשם או שלג, הם רק יעצימו את החוויה הייחודית. ככה בדיוק מסיימים יום טיול בעיר החורפית.

על הגג של מלון אוריינט בירושלים צילום: אנטולי מיכאלו
על הגג של מלון אוריינט בירושלים צילום: אנטולי מיכאלו