הסודות של משפחת אהרוני נחשפים: המתכונים שגידלו בשלנית נהדרת

תמרה וישראל אהרוני (צילום: מתוך עטיפת הספר)
תמרה וישראל אהרוני (צילום: מתוך עטיפת הספר)

בספר החדש "לבשל עם אהרוניס" חושפת תמרה אהרוני איך זה הרגיש לגדול בבית עם השף הגדול בישראל - וגם חושפת את המתכונים שאיתם גדלה בבית. "כבר שמעתי שאומרים שהעץ צמח ממש קרוב לתפוח", כותב האב הגאה בהקדמת הספר. "תמרה הפכה לבשלנית נהדרת בזכות עצמה"

1 באפריל 2024

דמיינו לעצמכם איך זה מרגיש לגדול בבית של שף. כשבמקום לחמם ארוחה במיקרו, מחכה לכם על הכיריים סיר מהביל, והשניצל תמיד אמיתי ולא מאמאעוף (ולרוב הוא בכלל נתח משוכלל כלשהו ברוטב מושלם). בתור בתו של ישראל, תמרה אהרוני בילתה במטבח שעות רבות וספגה את האהבה לבישול. כעת היא מספרת על החיים בצל אבא מבשל ב"לבשל עם אהרוניס", ספר בישול חדש שמרכז מתכונים מהמטבח המשפחתי.

>> 4 דוכני אוכל ופופ-אפים שנפתחו רק בשבוע האחרון, וסגירה אחת מוזרה

"אני בת שלושים ושש, ומבשלת כבר שלושים ושש שנים", היא מסבירה בהקדמה לספר. "אני זוכרת את עצמי קטנה, קטנה מאוד, אולי בת שלוש, עומדת על שרפרף במטבח כשאבא מבשל במרץ, קוצץ, מערבב ומתבל, ומנצח על הסירים ועל המחבתות ביד רמה. אני זוכרת אותו פותח מגירה במטבח ושולף ממנה משטח עבודה סודי נוסף, מניח עליו בצק ומגיש לי מערוך. כך זה היה מאז ומעולם, לפחות בזיכרון שלי".

ארבע ידיים ושני קולות. ישראל ותמרה אהרוני (צילום: שי נייבורג)
ארבע ידיים ושני קולות. ישראל ותמרה אהרוני (צילום: שי נייבורג)

את העזר שנגדה אין צורך להציג, כי אהרוני הוא הרבה יותר מעוד שף. האיש והצמה מחזיק במניית זהב בבורסת הקולינריה הישראלית, והשפעתו על התרבות בישראל חורגת הרחק מעבר לגבולות המטבח. גם הוא פירט על הקשר הקולינרי המיוחד לביתו בהקדמת הספר: "את ספר הבישול הראשון שלי, 'המטבח הסיני', כתבתי כשתמרה בחיקי. היא רק נולדה ואני לא ידעתי אז להקליד. שכרתי קלדנית והייתי מתהלך בבית ומכתיב לה את המתכונים כשתמרה בזרועותיי. עם השנים הסתבר שתמרה מבשלת בכישרון טבעי ושהתפוח נפל ממש קרוב לעץ, וכבר שמעתי שאומרים שהעץ צמח ממש קרוב לתפוח. תמרה הפכה לבשלנית נהדרת בזכות עצמה – כן, אני גאה בה מאוד. היא כבר לא עוזרת לי לבשל, אלא בפשטות, מבשלת איתי, והיא מביאה תובנות וחידושים למטבח המשותף שלנו ומעשירה את הארוחות שלנו בדרכה".

"אהרוניס" נולד לאחר חודשים של תכנון, בישול וצילום. אהרוני הביא תבשילים בוכריים מבית סבתא שרה, ואוכל מזרח-אירופי של סבתא דבורה, שיק פריזאי סטייל תפוח זהב וטאץ' אסיאתי מזכרת מיין יאנג. לתמרה אהרוני, התואר 'אימא' גורר בעקבותיו סוג חדש של בישולים ומתכונים, כמו מנות מהירות לארוחת ערב חמה כמו בהולנד, ארץ הולדתו של בעלה.

הספר נחלק לתשעה פרקים ענייניים: סלטים וירקות, מנות מהירות לאמצע השבוע, מנות אסיאתיות, ארוחה בכלי אחד, צמחוני טבעוני, ארוחות שישי, מתכוני בראנץ', מתוקים ומזווה, כלומר רטבים וממרחים. המתכונים כתובים בלשון בהירה ומלווים בצילומים של הצלם שי נייבורג, שהחליף את הצלם הקבוע של אהרוני, נלי שפר ז"ל. האריזה הצבעונית עושה חשק להיכנס למטבח גם אם אין לכם יומרות לגשת לאודישן למאסטר שף. כדי שההתנסות תהיה קלה ופשוטה ככל האפשר, בחרנו עבורכם מתכון שאפשר להכין בדירה שכורה ובתקציב מינימלי. מה, לא תנסו?

קארי כרובית וטופו מתוך "אהרוניס" (צילום שי נייבורג)
קארי כרובית וטופו מתוך "אהרוניס" (צילום שי נייבורג)

"פיצה" תפוחי אדמה

שנינו חובבי מלאכות יד, וגם די טובים בהן. החיבה הזו ניכרת גם במטבח, ולעיתים תכופות תוכלו לתפוס אותנו בזמן הבישול מסדרים באובססיביות או חותכים בעזרת סרגל. זו בהחלט מנה ממחלקת מלאכות היד שאנחנו כל כך אוהבים. ההכנה מאוד מהנה והתוצאה היא גם מרשימה וגם טעימה.

מצרכים ל-8 מנות
לדסקיות תפוחי האדמה
5 תפוחי אדמה לבנים
3 כפות קמח תפוחי אדמה
1 כפית אבקת שום
1 כף פפריקה מתוקה
מעט פפריקה חריפה
½ כוס גבינת פרמזן, מגוררת דק
½ כפית מלח
פלפל שחור גרוס
3 כפות שמן זית

תוספות לפיצה
12 עלי בזיליקום
1 כוס גבינת מוצרלה, מגוררת
4 כפות גבינת פרמזן, מגוררת

"פיצה" תפוחי אדמה מתוך "אהרוניס" (צילום שי נייבורג)
"פיצה" תפוחי אדמה מתוך "אהרוניס" (צילום שי נייבורג)

אופן ההכנה

1. קולפים את תפוחי האדמה ופורסים אותם דק מאוד (אם יש מנדולינה זה הזמן להשתמש בה). משרים את פרוסת תפוחי האדמה במים קרים למשך כ-10 דקות.
2. בינתיים מערבבים בקערה את הקמח, אבקת השום, שני סוגי הפפריקה, גבינת הפרמזן, המלח והפלפל.
3. מסננים היטב את פרוסות תפוחי האדמה, ומצפים אותן בתערובת הקמח והתבלינים.
4. יוצקים את שמן הזית למחבת טפלון. מסדרים מחצית מפרוסות תפוחי האדמה בעיגול כשהן חופפות מעט אלה לאלה, עד שכל פני המחבת מלאים בתפוחי האדמה.
5. מדליקים להבה בינונית בכיריים, מכסים את המחבת ומטגנים במשך 5-4 דקות עד שהחלק התחתון של הפרוסות שחום (מציצים כדי לראות). מניחים על המחבת צלחת, הופכים בזהירות, ומחליקים את ה"פיצה" חזרה למחבת כדי לטגן גם את הצד השני עד להשחמה.
6. חוזרים על הפעולה עם המחצית השנייה של פרוסות תפוחי האדמה. מתקבלים שני עיגולי תפוחי אדמה שחומים ופריכים.
7. מחממים תנור ל-180 מעלות במצב גריל.
8. מניחים את שני בסיסי תפוחי האדמה על תבנית תנור מרופדת בנייר אפייה. על כל בסיס מניחים 3-2 עלי בזיליקום ומפזרים מוצרלה ופרמזן. מכניסים את התבנית לתנור ומניחים אותה מתחת לגריל לכמה דקות, עד שהגבינות מבעבעות. מוסיפים עוד 3-2 עלי בזיליקום טריים לכל מאפה ומגישים מייד.
לבשל עם אהרוניס, תמרה וישראל אהרוני, הוצאת מודן, 215 עמ', 128 ש"ח