סרט אסונות: יכול להיות שזה הרגע העצוב בקריירה של גל גדות

גל גדות ב"לב של אבן" (צילום: רוברט ויגלסקי/נטפליקס)
גל גדות ב"לב של אבן" (צילום: רוברט ויגלסקי/נטפליקס)

כמעט כואב פיזית לצפות ב"לב של אבן" של נטפליקס בכיכובה ובהפקתה של הסופרסטאר הישראלית, סרט גרוע מכל בחינה אפשרית שאמור להפוך לפרנצ'ייז של גיבורת אקשן נשית. אבל איפה רייצ'ל סטון ואיפה ג'ון וויק: האקשן לא משכנע, העלילה היא קלישאה וגל גדות נשמעת כמו בוט

12 באוגוסט 2023

סרטי "מהיר ועצבני" הפכו את גל גדות לשחקנית מוכרת, ו"וונדר וומן" הפכה אותה לסופרסטאר. אז היא החליטה להמשיך באותו כיוון. אחרי שהופיעה לצד דוויין ג'ונסון וריאן ריינולדס בקומדיית האקשן "הודעה אדומה", היא הפיקה לעצמה ולנטפליקס מותחן אקשן שבו היא הכוכבת שנושאת את הסרט על גבה, ללא גבר מהותי לצידה (ג'יימי דורנן בסרט, אבל הוא בהחלט לא מהותי).

לא רק זאת, "לב של אבן" נוצר כפרק ראשון בסדרה המתוכננת לעקוב אחר מעלליה של הסוכנת הסמויה רייצ'ל סטון, שיכולותיה משתוות לאלה של איתן האנט וג'ון וויק גם יחד. היוזמה לבנות פרנצ'ייז אקשן בהובלת אישה היא ברוכה, חבל שהביצוע כה קלוקל – "לב של אבן" גרוע כמעט מכל בחינה אפשרית.

קרוב לתחילת הסרט, כשהתברר שחנונית המחשבים של סוכנות הביון הבריטית היא בעצם סוכנת-על של הארגון הסודי "צ'ארטר", שלקח על עצמו לגונן על העולם מאחורי גבם של הארגונים המוסדיים, עברה במוחי מחשבה שזאת חשיבה קומיקסית. מתברר שהתסריטאי גרג רוקה אכן מגיע מעולם הקומיקס – בין השאר הוא כתב את סדרת הרומנים הגרפיים "משמר האלמוות" ששימשו בסיס לסרט בכיכובה של שרליז ת'רון. וכמה שהסרט ההוא היה מאכזב, "לב של אבן" חלש ממנו. לכתיבת התסריט היתה שותפה אליסון שרודר ("מאחורי המספרים"), שככל הנראה היתה אמורה להביא מגע נשי, אבל בשום שלב לא הרגשתי שום מגע.

הרגע הזה שאת מבינה שיכולת להיות ברבי. "לב של אבן" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
הרגע הזה שאת מבינה שיכולת להיות ברבי. "לב של אבן" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

עלילת הסרט מתייחסת לאיום הגדול של ימינו – הבינה המלאכותית ששולטת בכולנו דרך הרשת. אלא שבניגוד לסרטים אינטליגנטים יותר, כמו "דוח מיוחד", הנחת היסוד של "לב של אבן" היא שכל עוד השליטה ברשת נמצאת בידיים טובות, הכל בסדר. יש איזו תוכנה המכונה "הלב" שבאמצעותה סוכני "צ'ארטר" עוקבים אחר הנעשה בעולם ושומרים על הסדר. אך כש"הלב" נגנב על ידי אנשים רעים, הם יכולים לעשות המון דברים רעים, כמו להפיל מעלית בקצה השני של העולם בדיוק כשגלן קלוז נמצאת בתוכה. כל מה שצריך לעשות כדי לשלוט בעולם זה להכניס את "הלב" למערכת כלשהי, כמו היה אבן קסמים של אינדיאנה ג'ונס. יש לציין ש"הלב" גם מעוצב כמו אבן קסמים בסרט של אינדיאנה ג'ונס.

חפשו את הגבר, לשם שינוי. גל גדות ב"לב של אבן" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
חפשו את הגבר, לשם שינוי. גל גדות ב"לב של אבן" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

בתקציר הסרט בוויקיפדיה באנגלית כתוב ש"הלב" הוא "מקגפין" – הכינוי שניתן בסרטים של היצ'קוק לאביזר חסר משמעות כלשהו, שכל תפקידו הוא להניע את העלילה. זה אומר משהו על מידת הרצינות שבה "לב של אבן" מתייחס לנושא כבד המשקל שבמרכזו. עידן האינטרנט והבינה המלאכותית פתח בפני תסריטאים עולמות נרטיביים חדשים, אבל רובם לא יודעים מה לעשות עם זה. ומה שרוקה ושרודר יודעים לעשות זה רק קופי פייסט מסרטים טובים יותר. כמו העלילה, גם הדיאלוגים הם אוסף של חיוויים קלישאתיים עד לזרא, החל מ"You got this" ועד "I'm coming for you". לפעמים עדיף לשתוק מאשר להגיד סתם דברים בשביל למלא את האוויר. 

גם הגיבורה מועתקת. רייצ'ל משורטטת כמישהי עם עבר של נערה אבודה (נגיד כמו "ניקיטה"), שהפכה לסוכנת-על אך לא איבדה את ליבה. לכן היא מפרה את הוראות "הלב" (קלטתם את הסמליות?) ומושעית מהארגון. למרות זאת היא ממשיכה להאמין בליבם של אנשים אחרים, ולפעול להצלת העולם. אוקיי, אבל כשכל מה שהיא אומרת נשמע כמו חיקוי מכני של דיאלוג, מתקבל הרושם שהיא עצמה בוט.

רוצה להיות ג'ון וויק? יש עוד דרך. גל גדות ב"לב של אבן" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
רוצה להיות ג'ון וויק? יש עוד דרך. גל גדות ב"לב של אבן" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

בכל אופן, המרדף אחר האנשים שגנבו את "הלב" מביא את גל לפורטוגל ולסנגל (שמתם לב למצלול?) וגם לאיסלנד, שם מגיע הסרט לשיאו. הנופים המרהיבים של האי המושלג מצליחים סוף סוף לגבור על הצילום הסתמי והתאורה השטוחה, שמעניקים לסרט מראה זול. גם העיצוב החזותי של האינפורמציה הדיגיטלית שמקבץ "הלב" הוא חיקוי זול של מה שהיה פורץ דרך ומרשים כל כך ב"דו"ח מיוחד" – לפני 21 שנים. 

טוב, לא באמת ציפינו לעומק דרמתי או להומור מחודד, אבל מה עם האקשן? האם לראות את גל קופצת מראש הר עם מצנח שאותו לכדה תוך כדי קפיצה מלהיב כמו לראות את טום קרוז קופץ מראש הר על גבי אופנוע? אז זהו שלא. ההתעקשות הידועה של קרוז לבצע את הפעלולים המטורפים שלו בעצמו, ולא להניח למחשב לעשות את העבודה במקומו, בהחלט תורמת לרושם של סרטי "משימה בלתי אפשרית". גדות אמנם ניחנה בחיוך ובאתלטיות של קרוז, שלא לדבר על כך שהיא גבוהה ממנו, אבל האקשן פשוט לא משכנע.

אקשן לא משכנע. גל גדות, "לב של אבן" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)
אקשן לא משכנע. גל גדות, "לב של אבן" (צילום: יחסי ציבור/נטפליקס)

זאת גם הסיבה שכמעט שכחתי להזכיר את הבמאי טום הארפר. עד כה הבריטי הזה עשה בעיקר טלוויזיה (שלושה פרקים ב"כנופיית בירמינגהאם") וההישג הכי גדול שלו היה העיבוד המפואר והמשמים ל"מלחמה ושלום". "לב של אבן" הוא מותחן האקשן הראשון שלו, ונראה שהוא עדיין לא מצא את התחום שלו.

לקראת סופו "לב של אבן" מרים מחווה ל"ברבי" באמצעות בית בובות ורוד, שחורג באופן בולט מהוויזואליות העכורה של הסרט. מרגו רובי סיפרה בראיון ל"ווג" שהיא חשבה ללהק את גל גדות לתפקיד הראשי בסרט הקטן שהפיקה, כי "יש לה אנרגיה של ברבי". אבל גדות לא התחייבה להפקה, ורובי ליהקה את עצמה. בשלב זה בקריירות של שתיהן, נראה שרובי מפיקה מוכשרת יותר. 

1.5 כוכבים
Heart of Stone בימוי: טום הארפר. עם גל גדות, ג'יימי דורנן. ארה"ב 2023, 122 דק'