להציל את בית רומנו: הגיע הרגע של הצעירים להיאבק בחולדאי

אין עוד מקום כזה. בעיר? בעולם. תדר (מתוך עמוד הפייסבוק של התדר)
אין עוד מקום כזה. בעיר? בעולם. תדר (מתוך עמוד הפייסבוק של התדר)

גירוש הצעירים והתרבות מתל אביב הפך הלכה למעשה למדיניות של רון חולדאי. ראש עיר אחר היה מבין שצריך להציל את בית רומנו ההיסטורי ולשמור מכל משמר על מרכז התרבות הצעירה הכי חשוב בעיר. זה הרגע שבו צעירים וצעירות צריכים להרים נגדו ובעד עתידם את האמא והאבא של המאבקים

19 בינואר 2022

אתחיל מהסוף: ככל שזה תלוי בי ובמאבק הציבורי שיצליחו צעירים בתל אביב להרים, בית רומנו לא יהרס. בית רומנו חייב להפוך לבניין לשימור ולהישאר כמרכז תרבותי אמנותי לאלפים מצעירי תל אביב שמבלים בו כל השבוע בהופעות, תערוכות, מיצגים אומנותיים ובמסיבות שנערכות בו ערב-ערב כמעט, ובסופי שבוע בעיקר, כשמגיעים אליו צעירים רבים נוספים מכל רחבי הארץ להופעות מוזיקליות ומייצגים אמנותיים ומסיבות – והכל בחינם.

אם בראש עיריית תל אביב-יפו היה יושב היום ראש עיר אחר ששמו לא רון חולדאי, לא הייתה מתפרסמת בעיתונים המודעה המחרידה בלוח המכרזים שבית רומנו עומד למכירה בתמורה למאות מיליוני שקלים כדי שיבואו יזמים ויבנו בו מלון וכמה דירות יוקרה לעשירים.

יריד תקליטים בבית רומנו (צילום: אריאל עפרון)
יריד תקליטים בבית רומנו (צילום: אריאל עפרון)

ראש עיר נורמלי שהיה מנהיג היום את תל אביב היה מבין שאין תל אביב בלי צעירים ובלי תרבות. תל אביב של מגדלים ועשירים תהפוך למודיעין עילית. תל אביב בלי צעירים תהפוך לעיר של כסף בלי נשמה ותפסיק להיות עיר בלי הפסקה. גירוש הצעירים והתרבות מתל אביב הפך הלכה למעשה למדיניות של חולדאי בשנים האחרונות. הכל נהרס ובמקום צומח מגדל. הנכס שבו פועל מועדון האומן 17 ייהרס. כן. גם שם מגדלים. התחנה המרכזית עדיין לא נהרסה, אבל עתידו של מועדון הבלוק ושאר מוסדות התרבות ששוכנים בה לוט בערפל. מחירי הדירות משתוללים.

חולדאי מאשים בכל כשלונותיו את המדינה אבל יש לו מלא כלים להשתמש בהם, כמו שעושים ראשי עיר שאוהבים צעירים בבירות אירופה, על מנת לגרום למחירי השכירות לרדת ולעודד יזמים לבנות מלא דירות קטנות לצעירים להשכרה במחיר שפוי. דיבורי פקה-פקה יש הרבה – אבל הכיוון של כל המעשים של חולדאי זה להמשיך לגרש את הצעירים ואת התרבות מהעיר לטובת המגדלים והעשירים.

החצר הפנימית של בית רומנו לאחר הקמתו, 1947 (צילום: ויקיפדיה)
החצר הפנימית של בית רומנו לאחר הקמתו, 1947 (צילום: ויקיפדיה)

חולדאי היה יכול להכריז על בית רומנו הנדיר, שנבנה על שלושה דונם ב-1947 בסגנון הבינלאומי, כבניין לשימור מחמיר ולאסור בו שימושים, כך שהבעלים היה מחויב להמשיך ולהתיר שימוש בחלקו לצרכי תרבות ואמנות ובילוי לצעירים, ובוודאי שלא להתיר להחריבו ולבנות על הריסותיו מגורים לעשירים. אמנות.

צריך להציל את בית רומנו ההיסטורי ולשמור מכל משמר על הבניין הענק שנבנה כקניון הראשון בארץ ישראל ב-1947. זה מחייב להיות יצירתי. לחשוב מחוץ לקופסא. אבל יותר מכל זה מחייב לאהוב אהבה עזה את הצעירים בעיר הזו ולהבין שהם הלב והנשמה ושבלעדיהם כאמור אין תל אביב.

התזמורת הקאמרית בתדר (צילום: אריאל עפרון)
התזמורת הקאמרית בתדר (צילום: אריאל עפרון)

הובלתי אינספור מאבקים ציבוריים בחיי. תמיד אמרתי שזה למען עתיד ילדיי. רק שמאבק על הצלת בית רומנו, שהוא המרכז התרבותי הכי חשוב היום בתל אביב לצעירים, הוא אשכרה מאבק למען ילדיי וחבריהם וחברותיהן שמבלים שם ערב-ערב כמעט כשהם לא במשמרת בעבודתם. זו נשמת חייהם: מרכז תרבות ואמנות בחינם לבילוי חברתי בערבים.

חולדאי הלך הפעם צעד אחד יותר מדי. זה הרגע של הצעירים והצעירות להרים נגדו ובעד עתידם את האמא והאבא של המאבקים. וזה הרגע להגיד לו, עצור! עצור ברקס ובחריקת בלמים. ותגן בגופך על בית רומנו, כי לא ניתן לו להפוך למגדל. עוד מגדל לעשירים. במאבק הציבורי הכי צודק הזה אהיה חייל גאה.