העירייה מבקשת מהציבור ומחברות הקורקינט לאכוף נסיעה לא חוקית

בניסיון להסדיר את תנועת הקורקינטים בעיר, העירייה מחייבת את החברות להתקין לוחיות זיהוי, מעודדת תושבים לצלם עבירות, ותעביר את הצילומים לחברות שמהן היא מצפה להטיל סנקציות על הרוכבים. מבולבלים? גם אנחנו

קנס עד אלף שקלים. רוכבות על קורקינט חשמלי בתל אביב (צילום: Shutterstock)
קנס עד אלף שקלים. רוכבות על קורקינט חשמלי בתל אביב (צילום: Shutterstock)
6 בנובמבר 2019

כחלק מהמאמץ להשיב את הסדר על כנו, הנחתה אתמול (שלישי) עיריית תל אביב-יפו את שלוש החברות המפעילות שירותי קורקינטים שיתופיים ברחבי העיר להסדיר מספר זיהוי לכלים המוצבים על ידן בעיר, עד לתאריך 15 בדצמבר השנה.

נוסף על כך, הודיעה העירייה כי תאפשר לציבור הרחוב לצלם קורקינטים שיתופיים שנוסעים על המדרכות, בצירוף נקודת ציון וחתימת זמן, באמצעות אפליקציית 106 של המוקד העירוני. את הפרטים תעביר העירייה לחברות הקורקינטים – שמהן היא מצפה להטיל סנקציות על המשתמשים שסרחו. בעירייה לא יודעים כרגע לומר מהן הסנקציות שיוטלו על רוכבים שייתפסו מפירים את החוק, ומסרו כי הם מחכים שהחברות המפעילות יעלו הצעות בנידון.

החל מ-31 בינואר 2020, תבקש העירייה לקבל דיווח חודשי בכל הנוגע לאופן הטיפול במקרים שהועברו לבעל ההיתר הזמני. הצעדים הללו הם תנאי נוסף שמציבה העירייה תמורת רישיון ההפעלה של החברות.

כך ייראו לוחיות הרישוי של הקורקינטים
כך ייראו לוחיות הרישוי של הקורקינטים

עירובו של הציבור הרחב במהלך עלול ליצור את הרושם כי הצעד נועד לגרום לתושבים למלא את מקומם של הפקחים, מה גם שהעברת התלונות לחברות כדי שהן יטילו בעצמן את הסנקציות על המשתמשים מצטיירת כמשונה, מפני שלא ברור מקומן של החברות לשמש כגורם מפקח ושופט בענייני תעבורה. לפי סגנית ראש העירייה, מיטל להבי, הממונה על תחום התחבורה, הדבר נובע מבעייתיות בחקיקה הארצית שלא מאפשרת לעירייה לאכוף בצורה ישירה הפרות מסוג אלה.

"זאת גם הסיבה שאנחנו כרגע פועלים רק עם הקורקינטים המשותפים ולא עם הקורקינטים הפרטיים", אומרת להבי. "המפעילים של הקורקינטים השיתופיים בעיר פועלים מתוקף ההיתר של העירייה, ופועלים על פי תנאים ברורים. כעת אנחנו מכתיבים להם תנאי חדש – להסדיר מספר רישוי לקורקינטים. אם פקח רואה רוכב קורקינט שרוכב על המדרכה ללא קסדה ומדבר בטלפון והרוכב בורח, לוחית הרישוי תאפשר לזהות את מבצע העבירה. כרגע אני לא יודעת להגיד איך נוכל להתייחס לכל דיווח ודיווח שנקבל מהציבור הרחב, אבל זה בוודאי ייצור הרתעה, שאת חלקה ייצרו גם החברות המפעילות".

המפעילות יאכפו את חוקי התנועה? קורקינטים של בירד וליים (צילום: Shutterstock)
המפעילות יאכפו את חוקי התנועה? קורקינטים של בירד וליים (צילום: Shutterstock)

לדברי להבי, "מבחינת הסנקציות, החברה המפעילה תקבל מידע על אותו רוכב שביצע את העבירה, ואין לי ספק שהיא תוכל לתייק את הרוכבים לפי כמות התלונות המתקבלות, ממש כמו שחברת מוניות מדרגת את נותני השירותים שלה. כך, לחברות הקורקינטים תהיה אפשרות למנוע מרוכב עבריין קבוע לקבל שירות אצלה".

"אני לא בטוחה שכל צילום שיתקבל יהיה בר אכיפה"

להבי אומרת שיש להגדיל את השימוש בכלים הזעירים, אך "המצב כיום הוא שהרוכבים רוכבים על המדרכות בניגוד לכל חוקי התנועה, בצמתים ובכבישים ולעתים מרגישים פטורים הן מהחוקים של הולכי הרגל והן מהחוקים של כלי הרכב, דבר שגורם נזק לכולנו עד כדי שמביא אותנו לפעמים לחשוב שאם לא נעצור את המפגעים, אז הברכה תהפוך לקללה. כרגע מבחינת החקיקה הארצית אין לנו אישור מהכנסת להציב מצלמות. אז כרגע אנחנו פועלים רק עם החברות שמפעילות את הקורקינטים השיתופיים, שתחום השימוש שלהם מוגבל לגבולות העיר ולכן אנחנו יכולים לאכוף עליהם את החוקים. נרצה בעתיד להגיע למצב שגם הכלים הפרטיים יחויבו בלוחיות רישוי, אבל זאת צריכה להיות חקיקה ארצית, מפני שהכלים האישיים עוברים בין ערים. תל אביב עומדת בחזית להסדיר את ההתנהלות שלו ובהיעדר ממשלה אנחנו עושים את מירב המאמצים שאנחנו יכולים לעשות".

לגבי עירובו של הציבור הרחב במהלך אומרת להבי: "אני לא בטוחה שכל צילום שיתקבל יהיה בר אכיפה, אבל נוכל להעביר את הדיווח לחברה, ובהינתן שבחברה יאספו נתונים על עבריינים מועדים, היא תוכל להפעיל סנקציות, כי גם החברה בעלת אינטרסים ביחסיה עם העירייה".