ליטל סמדג'ה, נשמה, אין לך בעלות על המזרחיות

ליטל סמדג'ה ("הישרדות") מבטלת כל גוון של מזרחיות שאינו תואם לשלה, צובעת אותו בלבן ומעלה אותו על המוקד. אבל כשהיא מתנערת מ"המשתכנזים", היא עושה להם בדיוק את העוול שעשו לה

ליטל סמדג'ה ב"הישרדות"
ליטל סמדג'ה ב"הישרדות"
14 ביוני 2020

המאבק המזרחי נכנס לפינה קצת בעייתית. המאמצים הרבים שהושקעו בניפוץ הסטיגמות והעלייה מהריסות כוך ההיתוך בראו דמות חדשה – המזרחי המשכיל, הרהוט, זה שבקיא ברזי העולם המערבי אבל כבר לא מסווה את מוצאו ולא מתבייש באוכל של אמא (שבינתיים אומץ על ידי השפים). אבל ההתפתחות הזו היא חרב פיפיות, שמצדה השני עומדים גילומיו של הסטריאוטיפ, שמה לעשות, קיימים בכל עדה ובלי קשר למוצא. כשאנחנו מתנערים מהם, אנחנו מתנערים מהפחות משכילים, הקולניים, אלה "שהורסים לנו", ש"לא מייצגים אותנו". וזה מביש.

ליטל סמדג'ה מ"הישרדות" היא מקרה בוחן מצוין. נורא קל להתנשא עליה: העברית שלה קלוקלת, היא קולנית, מקללת בלי סוף, בעלת פתיל קצר. היא מאויימת מכל מה שמריח מאינטלקטואליות, מכנה את חבריה לשבט קפרה משתכנזים – שם קוד למזרחים מקולקלים ומתנשאים – ומתעקשת שיחסם אליה עובר דרך פריזמת המזרחיות שלה.

ליטל וניקול ב"הישרדות"
ליטל וניקול ב"הישרדות"

לכאורה יש לירדן ועידן את כל הסיבות להתנשא על ליטל סמדג'ה, אבל שלא תתבלבלו: היא תמצית כל מה שבא רע בעין, וזה לא מקרי. היא המזרחית שהם רוצים לתקן

שלא תבינו, היא לא לגמרי טועה. ירדן ג'רבי הספורטאית האולימפית ועידן חביב האמן, מזרחים שניהם, בהחלט מתנשאים עליה. זה לא קשה. הם לא יודעים איך להתמודד איתה, אז הם מקטינים אותה – לא במילים, אבל שימו לב לטון הדיבור – או שותקים עד יעבור זעם. לכאורה יש להם את כל הסיבות לעשות את זה, אבל שלא תתבלבלו: סמדג'ה היא תמצית כל מה שבא רע בעין, וזה לא מקרי. היא המזרחית שהם רוצים לתקן.

מהרגע שנוצר החיבור בינה לבין ישראל אוגלבו וניקול רזינקוב, הבחור הרעיל טפטף להן דבר אחד: אנחנו העם, הם המתנשאים. זה אנחנו נגדם. ומרגע שפורקה השותפות, סמדג'ה נותרה להתמודד לבד מול השבט (ניקול אף פעם לא קופצת איתה לתוך האש). את המזרחיות היא הפכה למגן יצוק, המקור לכל העוולות שנעשות לה.

אפשר לטעון, ובמידה לא מבוטלת של צדק – שהיא הביאה את זה על עצמה. יש לה אופי לא פשוט, אם לומר בעדינות, ותוקפנות גוררת תוקפנות. נו, נגיד את זה: היא אדם קצת דוחה (אבל בהחלט לא יותר מסמיון, ישראל ואסי). אבל האם שליפת הקלף המזרחי מוצדקת הפעם? סמדג'ה מבטלת כל גוון של מזרחיות שאינו תואם לשלה, צובעת אותו בלבן ומעלה אותו על המוקד. היא חוגגת את המזרחיות שלה, הלא מבוייתת, הפנתרית, ורואה בה כביטוי הבלעדי והמייצג. אני פה, תתמודדו עם זה. היא כמובן טועה. אין לה בלעדיות על המזרחיות, וכל ניסיון לטעון אחרת הוא יריקה בעינו של המאבק. כשהיא מתנערת מ"המשתכנזים", היא עושה להם את העוול שעשו לה. ליטל היא מזרחית בדיוק כמו שירדן ג'רבי היא מזרחית, ולאף אחת מהן אסור לבטל את השנייה. זאת התנשאות וזאת התנשאות. קלף המזרחיות לא עובד הפעם, כי המזרחיות צריכה להכיל את כולנו, ואף גוון שלה לא יבוא על חשבון האחר. ליטל, נשמה, גם אנחנו פה. תתמודדי.