למה כולם מדברים על קמח חגבים?

קמח חגבים הוא הטרנד הבריאותי של הרגע, אבל איך בעצם אוכלים את זה? אורן ברזילי חקר את החוקרים וחזר עם כל התשובות ועם מתכון לפיצת חגבים מזינה במיוחד

עכשיו פיצה ובסופה הפתעה. (תמונה: shutterstock)
עכשיו פיצה ובסופה הפתעה. (תמונה: shutterstock)
26 בפברואר 2019

אפשר כבר להודות בינינו בלי שאף אחד יידע: חזרנו להזמין מדומינוס. פרשיית החולדות בפיצה חשפה תיעוד מזעזע ולא ממש מעורר תיאבון, אבל רובנו כבר הדחיק את התמונות הקשות בסדרת תירוצים מתוחכמים כמו "זה קרה בחיפה", "עכשיו הם יחמירו עוד יותר ויצאו במבצעים חדשים" ו"אלו חולדות שאוכלות פיצה, יש לנו הרבה במשותף". אבל הפרשייה הזו כן חשפה את הרתיעה והדיסוננס שקיימים בישראל (ובמערב בכלל) מבעלי חיים. אנחנו מוכנים לקבל אותם על הצלחת בצורה מאוד מסויימת ונרתעים באופן טבעי בכל פעם שאנחנו מגלים שמדובר בבעלי חיים. כמובן שחולדות מרתיעות מהרבה גורמים אחרים, אבל בשורה התחתונה עדיין קשה לנו עם רוב שרשרת המזון אצלנו בצלחת, במיוחד כשמדובר בחיות לא מבוייתות.

וזה חבל, כי כפי ששמעתם בשנים האחרונות – את החלבון בעתיד הלא ממש רחוק נקבל ממקורות… איך נקרא לזה? "אלטרנטיביים". ד"ר אופיר בנימין וד"ר איציק מרטינס, מהחוג למדעי החי במכללה האקדמית תל-חי עובדים בשנים האחרונות עם מקורות חלבון אקולוגיים במיוחד – חגבים ודבורים, במסגרת הניסיון לייצר לחם שיכיל כמויות גדולות של חלבון. מדובר בצורך אקולוגי קודם כל, והמטרה שלהם היא להפוך את אכילת החרקים למרתיעה כמה שפחות.

סלט החגבים המרענן מ"בואו לאכול איתי"
סלט החגבים המרענן מ"בואו לאכול איתי"

"קודם כל צריך להדגיש שלא מדובר ב'קמח' כפי שמפורסם לפעמים" מסביר בנימין, "מדובר באבקת חלבון, כמו אבקות חלבון של חדר כושר. מדובר במוצר שאינו נמצא תחת הקטגוריה של הקמחים אלא של תוספי התזונה. בניסוי שלנו שיחקנו על הטווח שבין 10% ל-30% אבקה, כשמעבר לכך מרגישים טעם לוואי, וזה כלל האצבע ששווה לזכור אותו כשרוכשים אבקת חרקים".

עוד כתבות שיעניינו אותך:
המספרים מוכיחים: כולנו נהיה טבעונים
12 המסעדות התל אביביות שהכי אהבנו ב-2018
בפיצה לילה הכל נשאר במשפחה

מאיפה הם מגיעים מכלל? ולמה חגבים?

"הם מגיעים מהמון מקומות – סין, הולנד, אוסטרליה. צריך להגיד שיש כבר אבקות מאוד מקובלות ותעשייה יותר נרחבת סביב תולעים וצרצרים, אבל בישראל יש יתרון לחגבים בעיקר כי החגב הוא כשר על פי היהדות. אקולוגית כמובן הרבה יותר שווה לגדל חגבים וחרקים בכללי מאשר יונקים ועופות. אתה מקבל הרבה יותר חלבון תמורת הרבה הרבה פחות משאבים וזמן".

התהליך, למי שמתעניין, הוא ייבוש וטחינה לאבקה שמכילה בדרך כלל לפחות 70% חלבון, ללא כנפיים, ראש, רגליים ושאר איברים מרתיעים. אם אתם לא שומרי כשרות ולא רוצים לחכות עד שהמחקר על החגבים יבשיל למוצר תעשייתי, אתם מוזמנים להזמין באמזון "קמח צרצרים", במחיר שסובב סביב ה-10$ ל-100 גרם. כאמור, מדובר בשימוש בכמויות קטנות כתוסף תזונה, כך שהמחיר, שצפוי לרדת בעתיד, נראה פתאום יותר הגיוני.

איפה אפשר לקנות בישראל? האם זה בטוח? מה תאריך התפוגה?

"בישראל עדיין אין שימוש מסחרי, יש מעט חברות שהתחילו להתעניין מכיוון שהמחקר נמצא בחיתוליו. בגלל שעניין הכשרות הוא קריטי במדינה אנשים מחכים למוצר ישראלי. לגבי תאריך התפוגה: משתמשים בכמות קטנה בכל פעם וזה מחזיק כמו כל מוצר מיובש לחלוטין עם כמות אפסית של נוזלים, כלומר המון המון זמן."

איך השוק מגיב לזה? מעבר לסקרנים נקודתיים, זה תופס?

"עדיין לא, אבל לא סתם מדברים על חרקים כמזון העתיד. הצפי הוא שהחל מהעתיד הקרוב של 5-10 שנים והלאה, חרקים יתפסו נתח נכבד, קשה לומר בדיוק כמה אבל כנראה משהו שבין רבע לשליש מצריכת החלבון של האדם. אחד המכשולים הגדולים הוא כמובן להפוך את זה לנגיש עבור מי שלא מורגל באכילת חרקים, ולהוזיל את זה. בשאיפה, זה מוצר שאמור לפנות לקהלים שידו לא משגת לצרוך חלבון כל יום"

מתכון לבצק פיצה בסיסי.

קודם כל שימו לב – המתכון מתבסס על אבקת החגבים, במידה ואתם משתמשים באבקה אחרת שרכשתם ברשת כדאי להתחיל מכמויות קטנות ולהתאים בהמשך לפי סוג המוצר

החומרים:

300 גרם קמח לבן

60 גרם אבקת חגבים

2 כפות שמן זית

1 כוס מים חמימים

1 כפית מלח

1 כף סוכר

2 כפיות שמרים

הוסיפו לקמח את הסוכר והאבקה, ערבבו להטמעה והוסיפו את השמרים, המים והשמן. לושו כחמש דקות והוסיפו את המלח, המשיכו ללוש עד להטמעה. הוסיפו מים אם קמח במידה והבצק דביק (עוד קמח) או לא גמיש מספיק (עוד מים). אחרי לישה של כ-10דקות הכניסו את כדור הבצק לקערה משומנת וכסו עד להכפלת נפח – בין שעה לשעה וחצי במקום חמים. רדדו את הבצק לעלה, הוסיפו רוטב עגבניות, גבינה ותוספות ואפו ב-250 מעלות.