שנה לאישור רפורמת אי ההפללה: למה עדיין לא רואים שינוי?

בחודש מרץ שעבר הכריז השר ארדן שתוך חודשיים מעשני הקנאביס לא יסתכנו בהליך פלילי אלא ישלמו קנס בלבד. למה זה עדיין תקוע?

פעילים למען ליגליזציה (צילום: דין אהרוני רולנד)
פעילים למען ליגליזציה (צילום: דין אהרוני רולנד)
24 בינואר 2018

לפני כמעט שנה התמלאה תל אביב בענן ריחני של תקווה כשהממשלה אישרה את רפורמת "עוברים לאי הפללה באחריות", שהיא אולי רחוקה מלגליזציה, אבל לפחות אפשרה לחמוק מרישום פלילי וממעצר על עישון ג'וינט. במעמד ההכרזה על הרפורמה אמר השר היוזם, גלעד ארדן, כי הוא מעריך שהיא תאושר "בתוך סדר גודל של חודשיים־שלושה". החודשים חלפו ואין עוד שום שינוי פורמלי במדיניות כלפי מעשנים. אם תיתפסו היום עם ג'וינט, אתם עדיין בסכנת מעצר. לפי הרפורמה, אדם מעל גיל 18 שנתפס לראשונה עם כמות של פחות מ־ 15 גרם לא ייעצר אלא יקבל דוח של עד 1,000 ש"ח אם יודה בשימוש. בפעם השנייה יוכפל הקנס, ובפעם השלישית כבר יהיה חשוף הנתפס לפתיחת תיק או לרישום פלילי.

>>משתמשים בקנאביס לא ייעצרו – אלא רק יקבלו קנס
>>כ-1,000 איש נפגשו לעשן בפומבי בגן מאיר

במרץ אישרה הממשלה את הרפורמה, ובמאי סיימה חטיבת התביעות במשטרה לנסח את עיקרי המודל. מאז הועברו ההוראות לאישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שלפי דברים שאמר ארדן לתקשורת מחזיק בהן מאוקטובר – אלא שמאז אין חדש. המשתמשים איבדו סבלנות; באוגוסט הוביל גדי וילצ'רסקי, פעיל בולט למען הלגליזציה, מסע בכבישי הארץ בקרוון שעליו השלט "ארדן שקרן", שהסתיים מול ביתו של ארדן בסביון. "זה נראה כאילו ארדן ממסמס את הרפורמה", אומר וילצ'רסקי. "הוא פשוט לא עשה כלום, זה קשקוש", מסכים עמו יאיר  רביב, יו"ר קאנה, העמותה הישראלית לקנאביס אחראי. "אנחנו כבר שנה אחרי, ואנחנו יודעים שכשמשהו חשוב לממשלה היא יודעת לקדם אותו".

גלעד ארדן (צילום: לע"מ)
גלעד ארדן (צילום: לע"מ)

בימים הקרובים, מבטיחים בממשלה, תתקיים ישיבה במשרדו של היועץ עם נציגי המשרד לביטחון הפנים ומשרד המשפטים, שבסיומה, אם ייתן היועץ את הסכמתו, יחל תהליך החקיקה. גם התהליך הזה, בהתחשב בעובדה שלא מדובר בחוק להשתקת המשטרה, חלילה, סביר שייקח זמן מה. למרות הסחבת באישור הרפורמה, נתוני המשטרה מצביעים על כך שייתכן  הדירקטיבה הכללית של השר חלחלה כבר לעבודת כחולי המדים, גם אם לא באופן רשמי. ב־2017 נפתחו 1,396 תיקים נגד אזרחים בגין החזקת מריחואנה לעומת 1,704 תיקים בשנת 2016 – ירידה של 18%. כמות העצורים ירדה דרמטית – 39 אזרחים נעצרו בשנה שעברה בגין אחזקת מריחואנה, 57% פחות מ־ 2016.

עו"ד תמי לימון, שמייצגת עצורים ונאשמים בתיקים מהסוג הזה, לא מתרגשת מהנתונים. "גם בלי הרפורמה, כבר כמה שנים לא נהוג להאשים אזרחים בתפיסה ראשונה", היא אומרת ומוסיפה כי הירידה היא חלק מתהליך מתמשך בן כמה שנים. בכל מקרה, גם כשתושלם ותיושם הרפורמה, חשוב לציין שלא מדובר בלגליזציה, שצרכני המריחואנה עדיין יהיו חשופים לקנסות ארבע ספרתיים, ובתפיסה השלישית אפילו למעצר. זו הסיבה שאם שואלים את הפעילים, הם בכל מקרה ימשיכו להיאבק. "זה לא אי הפללה אם עדיין יהיו תיקים פליליים ועדיין יתפסו סוחרים. הקנאביס צריך להגיע מאיפשהו, וגם אחרי הרפורמה אצטרך לקנות אותו בשוק השחור".

מהמשרד לביטחון הפנים נמסר: "החודש תתקיים ישיבה אצל היועץ המשפטי לממשלה, ובסיומה אנו מקווים שהוא ייתן את הסכמתו להתחיל בחקיקה. גם לפי המדיניות הקודמת וגם לפי החדשה, שימוש בקנאביס נותר אסור".

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה: "בימים הקרובים צפוי להתקיים אצל היועץ המשפטי לממשלה דיון בהשתתפות הגורמים הרלוונטיים לנושא, ולאחריו יגבש היועץ את עמדתו בנושא".