איגודי האמנים בקריאה דחופה: "חלק מהאמנים על סף חרפת רעב"

איגודי האמנים והמוזיאונים פנו בדרישה משותפת לשר התרבות, חילי טרופר, לאפשר את פתיחתם של המוזיאונים והגלריות בתחילת מתווה החזרה מהסגר, ולהחזיר את תקציבי המלגות והפרסים לאמנים

מוזיאון תל אביב לאמנות (צילום: שאטרסטוק)
מוזיאון תל אביב לאמנות (צילום: שאטרסטוק)
12 באוקטובר 2020

אתמול קרא ראש העיר רון חולדאי לפתיחת מוסדות התרבות בעיר, היום מצטרפים אליו איגודי האמנים, המוזיאונים ופורום מוסדות התרבות בקריאה דחופה לשר התרבות חילי טרופר לדרוש מקבינט הקורונה לפתוח את המוזיאונים, הגלריות, הסדנאות, הסטודיואים ומרכזי האמנות ברחבי הארץ בשלב מוקדם ככל הניתן במתווה היציאה מהסגר הנוכחי.

המתווה המסתמן של משרד הבריאות לחזרה מהסגר מציב את ענף התרבות נמוך מאוד בסולם העדיפויות: חזרתם של אולמות התיאטרון והקולנוע אינה מתוכננת לפני סוף השנה, ונראה שגם המוזיאונים והגלריות כרוכים באותה עסקת חבילה למרות שתנאי התו הסגול בהם שונים לחלוטין.

"דחיית פתיחתם של המוסדות והחללים הללו היא בבחינת גזר דין מוות לשדה האמנות בישראל, תחום שסובל ממילא מתת-תקצוב ציבורי חמור ונאבק בקשיי קיום אמיתיים גם בימים כתיקונם", כתבו האיגודים בקריאתם לשר התרבות. "סגירת המוזיאונים והגלריות פוגעת במעגלי תעסוקה רחבים, מעבר לעובדים השכירים של המוסדות. בעקבותיהם נפגעים גם כל נותני השירותים והספקים העובדים עם מוסדות אלה בשוטף, לרבות ספקי מזון, מובילים, טכנאים, נגרים, תאורנים, מעצבים גרפיים, מתרגמים, עורכים לשוניים ועוד".

זוכרים שפעם הייתה אמנות? גלריה גורדון החדשה, 2018 ׁׁ(צילום: גיא יחיאליׂׂ)
זוכרים שפעם הייתה אמנות? גלריה גורדון החדשה, 2018 ׁׁ(צילום: גיא יחיאליׂׂ)

מספר נקודות עומדות בזכות הקריאה לפתוח את הגלריות והמוזיאונים בהקדם:

1. עד כה לא ידוע על מקרים של הדבקה בנגיף הקורונה בחללים להצגת אמנות.
2. בין הסגרים פעלו המוסדות בהתאם להנחיות התו הסגול וקיימו פעילות רציפה ללא איום בריאותי על הקהל תוך הקפדה ושמירה על
הנהלים.
3. הציבור צמא לפתיחת המוזיאונים והגלריות שבהם יוכל להתנהל בבטחה ובחופשיות, להתאוורר ולצרוך מזון לנפש, ומעידה על כך
כמות המבקרים הגדולה במוזיאונים בין הסגר הראשון והשני.
4. גם באירופה ובארצות הברית המוזיאונים והגלריות פתוחים לציבור ופועלים במתכונת מותאמת.
5. המוזיאונים הם סביבה ירוקה ובטוחה מעצם מהותם: במוזיאון אסור לגעת, אסור לאכול, אסור להתקהל, אסור להתקרב. המוזיאון הוא חלל רחב ידיים וניתן בקלות לנתב את רכישת הכרטיסים מראש ולדאוג לכניסה מבוקרת של המבקרים.

בנוסף, מוחים האיגודים על ביטול תקציבים לתמיכה באמנים שכבר תוקצבו לשנת 2020. "נדהמנו ללמוד שדווקא השנה נבצר מהאמנים
להיעזר בתקציבים הממשלתיים שהיו מאושרים ומובטחים לשנה זו", כתבו האיגודים בהודעתם המשותפת. "דווקא בשנה זו היינו מצפים מן המשרד שתפקידו לטפח אמנות בישראל לעשות מאמצים מיוחדים כדי להושיט יד ולהקים קופת חירום לטובת האמנים שחלקם עומדים כעת, שבעה חודשים מאז הסגר הראשון, לפני חרפת רעב".