מבחן הפיתה הבשרית: איזו מנה מנצחת את כל תל אביב במשלוח?

כמה שנים לא אכלתם סטייק בפיתה? זה עומד להשתנות. שיפודי דלידה (צילום: יונתן בן חיים)
כמה שנים לא אכלתם סטייק בפיתה? זה עומד להשתנות. שיפודי דלידה (צילום: יונתן בן חיים)

עם כמה שתל אביב שופעת במשלוחים, חייבים להודות שבכל הנוגע לגזרת הפיתה-עם-בשר אין יותר מדי מצטיינים. יצאנו לחפש את הטובות שבהן, הזמנו, טעמנו, ובדקנו ודירגנו אותן אחת אחת כי אנחנו לא הגיבורים שתל אביב רוצה, אבל אנחנו כן אלו שהיא צריכה

זה לא קצת מוזר שאין באמת פיתה בשרית שהיא קונצנזוס במשלוח? למעשה, מאז כניסתה של "המזנון" לשוק משלוחי הפיתה, קשה לסמן כוכבת אמתית בתחום. וזה תמוה, כי פיתה עם בשר היא אחת מאבות המזון של האוכל הישראלי. נכון, היא לרוב מככבת יותר באכילה ברחוב, על הדרך, בליווי סקוויזר טחינה – אבל לא הגיוני שאין תחרות רצינית על תואר הפיתה הבשרית במשלוח. לכן החלטנו לעשות סוף לסימני השאלה ולבדוק אחת ולתמיד איזה מהפיתות במשלוח שווה את הכתר הנכסף, לפחות עד שג'סמינו יתחילו לעשות משלוחים. חחח סתם זה לעולם לא יקרה. מי בוכה? אתם בוכים!

כרמל קבב בפיתה. צילום: נמרוד סונדרס
כרמל קבב בפיתה. צילום: נמרוד סונדרס

לשם כך גייסנו את מיטב טועמי המערכת לנהל בדיקה יסודית של שש פיתות שמתיימרות לתואר. בחרנו מגוון פיתות שנע בין כמה צפוות (המזנון, כמובן), ותיקות (שמואל כפרעליך), כוכבות הייפ (היי פנדה) ועד לכמה הפתעות ששמרנו בשרוול. לשם ההגינות, ויתרנו על משלוחי שווארמה – שהם קטגוריה נפרדת – ונשארנו באזורי הפיתה בשר על האש (פרגית, קבב ושות'), כשמכל מקום הזמנו את אחת מהמנות הפופולריות ביותר בוולט, כדי לתת את הצ'אנס להרשים.

>> מה נזמין הערב: 20 המשלוחים הכי טובים בתל אביב
>> המשלוחים הכי שווים במונדיאל: פיצה, סושי, בירה, פיצוחים

כל אחד מהטועמים דירג את הפיתה במספר קטגוריות: איכות הבשר, איכות הפיתה עצמה, רמת התוספות, כמה המנה היתה חמה, ניקיון הפיתה (זה לא מבאס לקבל פיתה שמרוחה כולה בטחינה מבחוץ?) ושלמות המנה (כלומר, עד כמה היא שרדה את המשלוח מבלי להתפזר לכל עבר). לבסוף, כל טועם וטועמת נתנו ציון נפרד למנה בכללותה, שקיבל משקל משמעותי יותר בשכלול הציון הסופי, כי עם כל הכבוד לחום של המנה, השורה התחתונה תמיד חשובה יותר. הציונים המשמעותיים ביותר מוצגים לפניכם, פיתה vs. פיתה, ורק מנצח אחד בקרב מאוד צמוד על הפסגה. בתיאבון לכולנו.

מקום 6: פיתה מחניודה

מה הוזמן: קבב ומרגז רוקדים בפיתה, 48 ש"ח
ציון משוכלל: 6.93
ציון לשבח: חום המנה (9). לא יאומן עד כמה זה משפיע על החוויה הכוללת כשזה נוגע לפיתה בשרית.
טעון שיפור: איכות הפיתה (5.5) והתוספות (5.5). למרות המאמץ להיראות על-האשי במקסימום, הפיתה המתפרקת וכל מה שמלווה את הבשר רק הנמיכו את המכלול, וזה לא שהבשר הציל אותו. חוץ מזה, סימנו גם עגבניה ובצל על האש, אבל הם לא היו בנמצא.
בסך הכל: הפיתה של מחניודה היתה מאכזבת בעיקר כי היא מתחזה למשהו שהיא פשוט לא. מדובר בעוד אחת מהפיתות שמנסות לעבוד עליכם שהם ג'סמינו, עם בשר חרוך יפה על האש ותוספות שעושות פוזה. אבל מה שקיבלנו היה רחוק מזה – בשר סביר אך קצת אנמי, תוספות לא הכי טריות שלא עברו סיבוב על הגריל, פיתה דקה יחסית שכל כך נחלשה במשלוח עד שנקרעה ביד וביס שלא מצדיק את כל הפוזה, ובטח לא את המחיר. מעבר לעובדה שהפיתה נארזה באופן שהשאיר אותה חמה, אפשר לציין לחיוב גם את הפלפל החריף הקלוי ואת החריפות הקלילה של המרגז, אבל הריקוד שהובטח בשם המנה לא התרחש בפיתה הדי מבאסת הזו.

איפה הריקוד? פיתה מחניודה. צילום: מתוך עמוד הוולט של מחניודה
איפה הריקוד? פיתה מחניודה. צילום: מתוך עמוד הוולט של מחניודה

מקום 5: פיתה פנדה

מה הוזמן: פיתה מיקס בשר וחציל, 52 ש"ח
ציון משוכלל: 7.4
ציון לשבח: הפיתה (10), רכה ועבה וטעימה גם לבדה, אבל כשהיא סופגת את הטעמים מסביב, מדובר באחת מהפיתות הכי טובות שטעמנו.
טעון שיפור: הבשר (6.5). אולי אפשר לייחס את זה למנה שהזמנו, אבל כאמור בחרנו במנות פופולריות בלבד, וחייבים להודות שתערובת סלופי של פלדה טלה וצלעות עגל נשמע מבטיח. בפועל הבשר הטחון הרגיש כמו סתם בשר טחון, בקושי מתובל וחסר טעם ייחודי.
בסך הכל: אוף, ממש רצינו שזה יהיה טוב. אנחנו בהחלט מחבבים את פנדה ואת הרוח שהביא לשוק, אבל חייבים להודות שהפיתה שהגיעה אלינו היתה הרבה הייפ ומעט מאוד הצדקה. הפיתה עצמה, כאמור, היתה נפלאה, אבל כל מה שליווה אותה הרגיש כמו פספוס אחר פספוס. הבשר היה סתמי ונבלע בין כל הבלגאן, הסלט הרגיש חפיפניקי, הצ'אטני סלק היה קוריוס אינסטגרמי ורדרד שלא באמת הוסיף לטעם והכל לא הצליח להתחבר למנה שהיא יותר מסתמית. למען האמת, חוץ מהפיתה היה רק רכיב אחד שהציל את המנה – החציל המצוין והמעט מתקתק שבעיקר עשה לנו חשק להזמין את מנת החצילים במקום.

האיש והפיתה. פנדה (צילום: יעקב בלומנטל)
האיש והפיתה. פנדה (צילום: יעקב בלומנטל)

מקום 4: כרמל

מה הוזמן: פיתה פרגיות וליה, 42 ש"ח
ציון משוכלל
: 7.56
ציון לשבח: איכות הבשר (9.5), תערובת בשר פרגית מצוינת על האש עם חתיכות מכובדות של ליה (שומן כבש), מתובלות בנדיבות עם בעיטה נהדרת לבלוטות הטעם. מיקס בשר באמת נדיר.
טעון שיפור: הפיתה (6), חסרת נוכחות, חלשה וקצת מתפרקת שלא הצליחה להכיל את מה שבתוכה, שלא לדבר על לספוג טעמים.
בסך הכל: זה באמת חבל, כי עם טיפול נכון יותר בהרכב הפיתה, במשלוח ובעיקר באיכות הפחמימה – הכרמל היו מגיעים הרבה יותר רחוק. בתוכה, הכל היה באמת נהדר – תערובת הבשר הכניסה משחק טעמים בלתי נגמר שמפנק עם תחושת גריל אמתית, ומצליח להחיות את מנת הפרגיות הכל כך מוכרת, התוספות היו יותר ממוצדקות כולן (אפילו העמבה, שנמזגה בכמות שעברה גם אצל מי שלא חובב), והכל היה עשוי לעילא – חוץ מהמעטפת. והמעטפת היא חלק גדול מחוויית הפיתה. אף אחד לא רוצה מנה שמתפרקת ביד, ועם כל הכיף הזה בתוכה, זה לא הרגיש כמו פחמימה אלא כמו שקית מארז אכילה. הגיע הזמן להחליף מקור. שמענו שפיתה פנדה ממוקמים לא רחוק משם.

מקום 3: שמואל

מה הוזמן: פיתה גיבורים, 49 ש"ח
ציון משוכלל
: 8.94
ציון לשבח: הבשר (10) וגם כמה חם המנה הגיעה (10), שני אספקטים שונים שמשפיעים על החוויה הכוללת באופן משמעותי מאוד. בשר מצוין ואריזה ששומרת טוב על החום במשלוח נשמעים כמו דברים בסיסיים ביותר, אבל מסתבר שזה לא מובן מאליו. טוב ששמואל זוכר את זה.
טעון שיפור: התוספות (7.25), שבתכלס בקושי היו שם. למרות שהמנה מבטיחה טחינה, סלט ירקות קצוץ, פטרוזיליה, כוסברה ושפע לימון, הן בקושי נכחו במנה. וזה היה נדרש, כי עם כל כך הרבה בשר (ותיכף נגיע לזה), היא הרגישה טיפה יבשה. מצד שני…
בסך הכל: וואו, איזה בשר מופלא. כששמואל מבטיח 300 גרם בשר בפיתה, הוא מקיים. מדובר במנה הכי מפוצצת שקיבלנו לבדיקה, ולמרות שלא מדובר בקבב הנודע של שמואל, זה כן הרגיש כמו תערובת הקבב שלו צרובה על הפלנצה ומפוזרת בפיתה, ותודה לאלוהי הבשר בפיתה, בהחלט קיבלנו את זה, ובאהבה. ברמת הבשר לפחות, מדובר בביס אלוהי, עסיסי מאוד, מפוצץ בטעמי בשר שמתפזרים לפה, כמו קבב חופשי. ואיזה כיף זה קבב חופשי. אנחנו יודעים שהתלוננו על המיעוט בתוספות, אבל להגנתו של שמואל – הבשר הזה לא צריך הרבה יותר מאת עצמו. אולי עוד קצת שפריץ לימון.

הפיתה-קבב של שמואל. צילום: אנטולי מיכאלו
הפיתה-קבב של שמואל. צילום: אנטולי מיכאלו

מקום 2: המזנון

מה הוזמן: אינטימי בפיתה, 47 ש"ח
ציון משוכלל
: 9.01
ציון לשבח: איכות הבשר (10), וואו, בשר מפורק ועסיסי שאיכשהו מצליח בו זמנית לקלוע בול לכל מה שבשר מפורק יכול להיות, וגם להביא לו רעננות וחידוש. אח אייל שני, אי אפשר לעמוד בפני האוכל שלך.
טעון שיפור: חום המנה (8). זה אולי קצת קטנוני, כי זה לא שהמנה הגיע קרה, רק חמימה – אבל עדיין, ממקום כל כך מהודק ומתוקתק כמו המזנון אנחנו מצפים ליותר.
בסך הכל: לפני הכל, וידוי – בשבועות האחרונים רמת האיכות של המזנון עלתה לדיון סוער אצלנו במערכת. היו כאלה, מבלי לעשות שיימינג, שטענו בכל תוקף שמלכת הפיתות-גורמה המקורית ירדה מגדולתה, שהרמה התדרדרה ושכבר לא מדובר בפיתה שראויה לכתרים שנקשרו לה. מנגד, כמה אמיצים וחכמים (ששש, אל תספרו, אבל זה כותב שורות אלו) נשארו נאמנים לשני, וגרסו שלמרות שההייפ ירד והתחרות מולה עלתה, המזון הוא עדיין אחד ממשלוחי הפיתה המצטיינים בעיר. ואחרי שהמפקפקים מילאו את פיהם במנת בביס ממנת האונטריב המפורק הנפלא הזה (אל תתנו לשם להטעות אתכם, זו לא מנת אברי פנים), הם כבר שתקו. הפיתה הרכב המיתולוגית אספה לתוכה את הבשר העסיסי עד פלאות, כשכל ביס סוחט ממנה עוד טיפות של טעם. העגבניות והחריף הכל כך זכיר של שני עטפו את הכל בקיק מושלם (גם אם היה אפשר להוסיף קצת מהם), והמכלול הוביל לקריאות "וואו" נלהבות. כבר אין ספק, עדיין יש להם את זה.

פיתה ועוד. משלוח מהמזנון. צילום: נמרוד סונדרס
פיתה ועוד. משלוח מהמזנון. צילום: נמרוד סונדרס

מקום 1: שיפודי דלידה

מה הוזמן: קבב בפיתה, 34 ש"ח
ציון משוכלל
: 9.03
ציון לשבח: איכות הבשר (9.75), אין מילים. זה בשר כל כך פשוט, אבל כל כך מושלם. קבב שמתפרק בפה עם הביס, מסתחרר על הלשון כקרוסלת טעמים ויורד בגרון עם געגוע שלא נרגע עד לביס הבא.
טעון שיפור: חום המנה (8), שיחסית לעובדה שהמערכת מאוד קרובה לסניף, הגיע חמים ולא יותר. שמתם לב למגמה? אצל הטובים ביותר, זה הדבר היחיד שקצת החליש את החוויה.
בסך הכל: דלידה היא הפיתה הכי חדשה שבדקנו, שכן היא נפתחה רק בחודש פברואר האחרון – אבל היא זינקה כמעט מיידית לראש הרשימה עם ביס שאפשר להגדיר אך ורק כחלום מוחשי. וזה לא שהשף חמודי אבולעפיה עושה משהו ממש יוצא דופן – מדובר במנה די פשוטה שהדבר הכי חריג בה הוא סלסת העמבה, וגם זה פשוט טוויסט קטן על רכיב קלאסי. אבל את כל מה שהיא עושה, היא עושה מדהים – האריזה, הפיתה, הסלטים, הדיוק, הטעם ובעיקר, הבשר הנפלא שהופך את הקבב הזה לאחד הטעימים בעיר, ובעיקר עובר במשלוח נהדר (למעט הטמפרטורה). דלידה הגיעה למקום הראשון בזכות ולא בחסד (למרות שהיתה צמודה לפיתה של המזנון אף אל אף), אבל רכיב אחד שלא שיכללנו לתוך הניקוד הופך אותה למנה באמת יוצאת דופן – היא לא היתה רק המנה הכי מצלחת שטעמנו בבדיקה, אלא גם הפיתה הכי זולה שבדקנו, ובפער משמעותי. אין שום ספק שמדובר במנת ה-VFM הכי שווה בעיר, וגם – כך מסתבר – משלוח הפיתה הכי טוב שתוכלו להזמין.

משהו לנעוץ בו שיניים. שיפודיית דלידה. צילום: יונתן בן חיים
משהו לנעוץ בו שיניים. שיפודיית דלידה. צילום: יונתן בן חיים